30.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SkyNewsAustralia).
Americký prezident Donald Trump opäť rozvíril vody automobilového priemyslu. Jeho návrh zvýšiť clá na európske autá vyvážané do USA vyvoláva otázky aj obavy. Kto utrpí najväčšie straty a koho sa tieto opatrenia dotknú najviac? Pozreli sme sa na to bližšie.
Clá šliapu na plyn: Profitom európskych automobiliek hrozí tvrdý náraz
Podľa agentúry Moody’s by nové clá vo výške 10 percent (oproti súčasným 2,5 %) mohli spôsobiť európskym výrobcom prepad ziskov. USA sú totiž hlavným trhom pre európske automobilky, ktoré do krajiny ročne vyvážajú autá v hodnote viac ako 40 miliárd eur. Ak by Trump svoj návrh presadil, Stellantis a Volvo by mohli podľa analýzy utrpieť pokles ziskov až o 15 %, zatiaľ čo koncern Volkswagen by prišiel o 5 až 10 %.
Stellantis: V najhoršej pozícii
Z troch najviac ohrozených automobiliek by Trumpove tarify najviac zasiahli Stellantis. Táto gigantická skupina, zahŕňajúca značky ako Peugeot, Jeep alebo Fiat, závisí od výroby z Mexika a Kanady. Až 40 % vozidiel predaných v USA pochádza z týchto krajín. Zvýšenie ciel by podľa Moody’s mohlo pripraviť Stellantis o viac než 15 % ročného zisku.
Volkswagen: Renomé na kolenách?
Volkswagen Group, pod ktorú spadajú značky Audi, Porsche a VW, čelí nemalým výzvam. Väčšina Audi modelov predávaných v USA sa vyrába v Európe, rovnako ako všetky Porsche. Pridajte k tomu aj produkciu z mexického závodu Puebla, kde sa ročne vyrobí 350-tisíc vozidiel (vrátane bestsellerov ako Jetta a Tiguan), a výsledkom je značné riziko. Moody’s odhaduje zníženie zisku koncernu v rozmedzí 5 až 10 %.
Volvo a jeho severský boj
Aj Volvo, známe svojim dôrazom na kvalitu a bezpečnosť, by mohlo pocítiť tvrdý zásah. Väčšina jeho modelov určených pre americký trh sa vyrába v Európe. Výnimkou sú len modely EX90 a S60, ktoré opúšťajú závody v Južnej Karolíne. Pre túto švédsku značku to znamená možný pokles zisku až o 15 %.
BMW a Mercedes v bezpečnej zóne
Na druhej strane sa zdá, že BMW a Mercedes-Benz môžu zostať relatívne pokojné. Obe automobilky investovali výrazné prostriedky do výrobných závodov v USA, kde sa vyrábajú najmä SUV modely. Najväčší závod BMW na svete sa nachádza práve v Južnej Karolíne. Tieto automobilky majú preto na zvýšenie ciel lepšiu ochranu než ich konkurenti.
Európske automobilky na rázcestí
Trumpov návrh na zvýšenie ciel je pre európsky automobilový priemysel výzvou, ktorá môže mať ďalekosiahle následky. Aj keď niektoré značky ako BMW či Mercedes majú šancu vyviaznuť relatívne nepoškodené, pre ostatné, ako Stellantis, Volkswagen či Volvo, to môže znamenať zlomový bod. Otázkou ostáva, či sa Európa dokáže prispôsobiť alebo príde o dôležitý trh.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Benzín, diesel alebo elektrika? Odhalenie životnosti áut vás šokuje!
Šokujúce rozhodnutie Smart: Populárny výrobca prekvapil fanúšikov!
Luxus na kolesách za dostupnú cenu prichádza do Európy
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.