30.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/YAKOBCHUK VIACHESLAV).
Sen o lietaní láka tisíce mladých ľudí. Niet sa čo tisíc čudovať – platy skúsených kapitánov dosahujú až 270-eur ročne. Cesta do kokpitu dopravného lietadla však nie je pre každého. Vyžaduje nielen talent a odhodlanie, ale aj poriadne hlbokú peňaženku. Pozreli sme sa na skutočnú realitu profesie dopravného pilota.
Nebo plné peňazí: Koľko skutočne zarábajú piloti?
Predovšetkým treba letectvo povedať, že platy v patria medzi najvyššie v dopravnom sektore. Začínajúci druhý pilot v menšej leteckej spoločnosti príde približne 3300 eur, čo ročne predstavuje okolo 40-tisíc eur. Následne s pribúdajúcimi skúsenosťami jeho plat výrazne rastie.
Kapitáni na pravidelných linkách zarábajú od 8000 do 12500 eur mesačne. Najskúsenejšia veliteľia lietadiel v prestížnych medzinárodných spoločnostiach dosiahne ročne až o 270 tisíc tisíc eur. Navyše k základnému platu dostávajú štedré príplatky za nočné lety, diaľkové trasy či prácu počas sviatkov. Mnohí zdravotné piloti využívajú výhody ako bezplatné letenky pre seba a rodinu, nadštandardné poistenie či príspevky na ubytovanie počas služobných ciest.
Drahá vstupenka do kokpitu: Koľko stojí výcvik?
Získanie potrebných licencií predstavuje žiadnu investíciu. Základná teoretická príprava stojí približne 15-tisíc eur a zahŕňa stovky hodín štúdia leteckej navigácie, meteorológie, aerodynamiky a ďalších odborných predmetov. Praktický letový výcvik následne predstavuje nárast – približne 40-tisíc eur.
K tomu treba pripočítať typové kvalifikácie na konkrétne lietadlá za ďalších 10-tisíc eur a rôzne dodatočné kurzy či skúšky v hodnote okolo 5-tisíc eur. Pravidelné zdravotné prehliadky stoja 500 eur ročne počas trvania licencie. Celková suma tak ľahko presiahne 70-tisíc eur. Mnohí adepti si preto musia vziať úver, ktorý splácajú aj niekoľko rokov po nástupe do zamestnania.
Časová os kariéry: Od nuly po kapitána
Cesta do kokpitu veľkého dopravného lietadla trvá minimálne 6-8 rokov. Prvý rok je venovaný získaniu súkromnej pilotnej licencie (PPL). Počas tohto obdobia sa adepti učia základy lietania, absolvujú prvé samostatné letá a skladajú teoretické skúšky.
Nasledujúce dva roky sa venujú získaniu komerčnej licencie (CPL). Tento náročný výcvik zahŕňa lietanie podľa prístrojov a na viacmotorových lietadlách. Po získaní licencie nastupujú na pozíciu pilota, kde zbierajú cenné letové hodiny najmä na regionálnych linkách a menších lietadlách.
Po získaní bohatých skúseností zvyčajne po siedmom roku kariéry môžete postúpiť na pozíciu kapitána. To znamená lietanie na veľkých dopravných lietadlách, medzinárodné linky a plnú zodpovednosť za let.
Náročná realita života pilotov
Vysoké platy so sebou prinášajú aj značné nároky. Piloti sa musia vyrovnať s nepravidelnou pracovnou dobou a častou prácou v noci. Ich spánkový režim je pravidelne narušený zmenami časových pásiem. Dlhé odlúčenie od rodiny počas služobných ciest tiež nie je výnimkou.
Zodpovednosť za stovky životov pasažierov vyžaduje najskôr a profesionalitu. Piloti sa musia pravidelne podrobovať preskúšaniu a prísnym zdravotným prehliadkam. Akékoľvek pochybnosti o ich zdravotnom stave môžu mať okamžité pozastavenie licencie.
Budúcnosť profesie
Napriek vysokému nákladu na výcvik záujem o profesiu pilota neklesá. Letecká doprava sa po pandémií rýchlo zotavuje a dopyt po kvalifikovaných pilotoch rastie. Predpovedajú, že v najbližších 20 rokoch bude potrebných až 260-tisíc nových pilotov.
Technologický pokrok prináša kokpitov stále modernejšie systémy, čo vyžaduje neustále vzdelávanie. Zároveň však automatizácia niektorých úkonov umožňuje pilotom zamerať sa na strategické rozhodovanie a krízový manažment.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Boeing alebo Airbus. Aké je najväčšie osobné lietadlo?
Najrýchlejšie lietadlo na svete vo vzduchu. Prvý krát hore
Prelomové vesmírne lietadlo havarovalo pred prelomovým testom rakety Aerospike
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.