31.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TopGear).
Obchodná vojna medzi USA a Európou naberá na obrátkach a zasahuje aj svet luxusných automobilov. Porsche, ikonická značka športových áut, ktorá je synonymom pre nemeckú precíznosť, stojí pred zásadným rozhodnutím. Ak sa clá na európske produkty zavedú, Volkswagen ako materská spoločnosť Porsche zvažuje presun výroby do Spojených štátov. Znamenalo by to veľkú zmenu nielen pre automobilku, ale aj pre jej fanúšikov na celom svete.
Presun výroby Porsche? Prečo je to vôbec na stole?
Obchodná vojna medzi Spojenými štátmi a Európou nie je ničím novým. Avšak s návratom Donalda Trumpa do čela Bieleho domu získava táto vojna nový rozmer. Trumpova politika „Make America Great Again“ si dáva za cieľ ochrániť americkú ekonomiku zavedením ciel na zahraničné produkty. A jedným z hlavných cieľov je automobilový priemysel.
Európske značky, vrátane Porsche, by tak mohli čeliť výraznému zvýšeniu cien svojich vozidiel v USA. Ak by sa clá zaviedli, zvýšila by sa cena luxusných áut, čo by mohlo oslabiť predaje. Pre Volkswagen, materskú spoločnosť Porsche, je preto presun výroby do USA reálnou možnosťou, ako sa vyhnúť týmto poplatkom.
Trumpovo ultimátum: Ak nechcete clá, presuňte svoje továrne
Donald Trump má jasné posolstvo pre zahraničné automobilky: nechcete platiť clá? Presuňte svoje továrne do Ameriky! Pre Porsche, ktoré momentálne vyrába všetky svoje modely výlučne v Európe, by to znamenalo obrovskú zmenu. Naopak, sesterská značka Audi už časť svojej výroby presunula do Mexika, odkiaľ exportuje autá do USA.
Volkswagen preto zvažuje dve hlavné možnosti: rozšírenie svojej továrne v Chattanooga v štáte Tennessee, kde sa už vyrába elektrický model ID.4 a SUV Atlas, alebo využitie novej fabriky značky Scout v Južnej Karolíne. Obidve lokality ponúkajú dostatok priestoru na výrobu nových modelov Porsche.
Amerika ako kľúčový trh pre Porsche
Presun výroby do USA by mohol byť pre Porsche logickým krokom, keďže Severná Amerika je pre značku kľúčovým trhom. V roku 2024 tu Porsche predalo až 28 % všetkých svojich áut, čo predstavuje 86 541 vozidiel. Zákazníci v tomto regióne majú navyše vysokú kúpnu silu, čo znamená, že by mohli zvládnuť aj mierne zvýšenie cien spôsobené clami.
Na druhej strane však ide o zásadnú strategickú zmenu, ktorá by znamenala presun výroby zo srdca Európy za oceán. Pre značku, ktorá je synonymom nemeckej kvality, by to mohlo predstavovať riziko – nielen logistické, ale aj imidžové.
Čo na to odborníci? Možné dôsledky ciel
Ak by Spojené štáty zaviedli 10 % clo na európske automobily, podľa analytikov z agentúry Moody’s by mohli zisky Volkswagenu klesnúť o 5 až 10 %. V prípade zvýšenia cla na 25 % by strata mohla dosiahnuť až 15 %. A to je niečo, čo si automobilky nemôžu dovoliť ignorovať.
Volkswagen preto stojí pred zásadným rozhodnutím: presunúť výrobu, alebo riskovať zníženie ziskov a oslabenie pozície na trhu.
Fanúšikovia Porsche: Európske alebo americké?
Otázka, či by Porsche „Made in USA“ malo rovnaký šarm ako to európske, zostáva otvorená. Fanúšikovia značky sú zvyknutí na precíznosť a kvalitu spojenú s nemeckou výrobou. Presun by mohol niektorých zákazníkov odradiť, no iní by ho mohli privítať ako spôsob, ako udržať ceny na rozumnej úrovni.
Čo si o tom myslíte vy? Mali by európske automobilky ako Porsche presunúť výrobu do USA, aby sa vyhli clám?
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Čínske automobilky žiadajú spravodlivosť: Súdia sa s Európskou úniou kvôli clám!
Volkswagen otvára dvere Číňanom: Nemecké fabriky čakajú veľké zmeny!
Lada ukázala Putinovi nové SUV a MPV: ruská automobilka plánuje útok na trh
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.