2.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/miss.cabul).
Volkswagen čelí tvrdej kritike zo strany ruského prezidenta Vladimira Putina. Podľa neho bol odchod nemeckej automobilky z Ruska strategickým omylom, ktorý poškodil samotný VW viac než ruský trh. Putin pritom tvrdí, že Rusko nikdy nemeckým firmám nekládlo prekážky a na vine je len politika. Je na jeho slovách pravda?
VW v kríze: Bol odchod z Ruska krok vedľa?
Volkswagen sa nachádza v jednej z najťažších situácií vo svojej histórii. Sám šéf koncernu priznal, že firma čelí kríze, ktorá by mohla viesť až k bankrotu a nevyhnutnej reštrukturalizácii. V tomto tieni sa objavila kritika zo strany ruského prezidenta Vladimira Putina, ktorý označil odchod VW z Ruska za strategický omyl.
Ruský trh bol pre VW, vrátane značiek ako Škoda, jedným z kľúčových. Volkswagen tu dosahoval miliardové zisky, ktoré teraz nahradili miliardové straty. Putin vo svojom vyjadrení pripomenul, že Rusko nikdy nepožadovalo odchod nemeckých firiem a dokonca vytváralo podmienky pre ich dlhodobý rozvoj.
„Rusko vás nevyhnalo,“ tvrdí Putin
V rámci svojho vystúpenia v Moskve Putin zdôraznil, že Rusko nepodniklo žiadne kroky, ktoré by bránili Volkswagenu pokračovať v podnikaní. Podľa jeho slov si Nemecko a Rusko dlhé roky udržiavali dobré vzťahy a nemecké firmy v Rusku profitovali zo stabilného prostredia.
„Volkswagen mohol naďalej predávať svoje produkty, udržiavať vysokú mieru lokalizácie a dosahovať výnosy,“ skonštatoval Putin. Zároveň prízvukoval, že Rusko nehádzalo nemeckým firmám polená pod nohy, a to ani regulačnými opatreniami, ani environmentálnymi požiadavkami, ktoré sú v EÚ čoraz tvrdšie.
Ekonomické dôsledky odchodu
Putinove slová môžu znieť kontroverzne, no z ekonomického hľadiska majú oporu. Odchod z ruského trhu znamenal pre VW stratu jedného z najväčších odberateľov. Navyše, ruský automobilový trh sa po odchode západných značiek nezrútil – naopak, adaptoval sa a ponuka sa rozšírila o čínske a domáce značky.
V Európe Volkswagen čelí viacerým problémom. Silná závislosť od čínskeho trhu, narastajúce výrobné náklady spojené so zelenou politikou EÚ a slabý výkon v Severnej Amerike vytvárajú tlak, ktorý firma len ťažko zvláda. V tejto situácii by zachovanie silnej prítomnosti v Rusku mohlo byť jednou z ciest, ako zmierniť straty.
Kto na to najviac dopláca?
Podľa Putina bol následný dopad najťažší pre zamestnancov Volkswagenu. „Tisíce zamestnancov stávkujú, pretože ich podniky sa zatvárajú. A tomu sa dalo ľahko predísť,“ poznamenal.
Aj keď Putinove vyjadrenia môžu mať politický podtón, ekonomické fakty sú neúprosné. Odchod VW z Ruska nepoškodil len samotnú automobilku, ale zasiahol aj jej zamestnancov a dodávateľov.
Politika vs. biznis
Volkswagen nie je jedinou spoločnosťou, ktorá sa rozhodla opustiť Rusko pod tlakom geopolitických udalostí. Podobné kroky podnikli aj iné západné spoločnosti. No práve VW je príkladom, ako sa politika môže dostať do konfliktu s ekonomickou realitou.
Otázkou zostáva, či bol odchod Volkswagenu správnym rozhodnutím, alebo len ďalšou ranou, ktorá automobilku priviedla bližšie ku kríze.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Lada ukázala Putinovi nové SUV a MPV: ruská automobilka plánuje útok na trh
Stop spaľovákom? Brusel má plán pre budúcnosť automobilov
Ako jedenásťročné dievča navždy zmenilo automobilový priemysel
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.