4.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@KondorCars).
Automobilový priemysel v Európe čelí zásadným výzvam. Zatváranie tovární, zelené nariadenia a neistota okolo elektromobilov nútia značky, ako Audi, hľadať nové riešenia. Šokujúce vyjadrenie šéfa Audi naznačuje, že zatvorené továrne by mohli využívať ich čínski partneri. Čo to znamená pre pracovné miesta v Európe a budúcnosť výroby áut?
Čínski partneri ako riešenie?
Automobilka Audi, ktorá patrí pod koncern Volkswagen, hľadá spôsob, ako minimalizovať škody spôsobené zatváraním tovární. Šéf Audi Gernot Döllner otvorene hovorí o možnosti, že čínske značky by mohli využívať zatvorené fabriky v Európe na výrobu svojich modelov. „Sme za slobodný trh – ak môžeme podnikať v Číne, rovnaké možnosti by mali mať aj naši partneri v Európe,“ vyjadril sa Döllner počas stretnutia s novinármi.
Brusel tlačí na zelenú, automobilky však strácajú dych
Napriek tomu, že Európska únia tlačí na rozšírenie elektromobilov, predaje týchto vozidiel v roku 2024 výrazne spomalili. Spotrebitelia sú stále skeptickí k ich cenám, nabíjacej infraštruktúre a dojazdu. Továrne, ako tá v Bruseli, kde sa vyrábal model Q8 e-tron, nemali šancu dosiahnuť plánované výrobné kapacity. Z plánovaných 120 000 vozidiel ročne vyrobili len niečo cez 47 900 kusov.
Čo sa bude diať so zatvorenými fabrikami?
Zatvorenie tovární je pre Audi i Volkswagen bolestivým krokom. Niektoré z nich, ako napríklad továrne v Osnabrücku a Drážďanoch, by mohli byť predané čínskym značkám alebo by ich mohli využívať v rámci spoločných podnikov (tzv. joint ventures). Táto možnosť by čínskym výrobcom umožnila vyrábať vozidlá v Európe a vyhnúť sa vysokým clám, ktoré zaviedla EÚ na čínske elektromobily.
Záchrana pracovných miest alebo riskantný krok?
Tento krok by mohol byť prínosný pre európske továrne, ktoré by namiesto definitívneho zatvorenia mohli pokračovať v prevádzke. Zároveň by sa tak zachovali pracovné miesta, ktoré by inak boli ohrozené. Len v Nemecku sa predpokladá strata 190 000 pracovných miest v automobilovom sektore do roku 2030.
Na druhej strane, tento krok môže posilniť čínske značky na európskom trhu, čo už teraz vyvoláva obavy. Európska únia vníma čínske elektromobily ako hrozbu pre domácu výrobu z dôvodu vysokých vládnych dotácií, ktoré čínske automobilky dostávajú.
Elektromobily áno, ale nie za každú cenu
Audi sa rozhodlo prehodnotiť svoju stratégiu a spoliehať sa nielen na elektrické vozidlá. Nový plán zahŕňa kombináciu troch technológií pohonu – spaľovacích motorov s hybridizáciou, plug-in hybridov a plne elektrických modelov. Tento krok má automobilke umožniť lepšie reagovať na rôzne požiadavky trhu, najmä v Severnej Amerike, kde sa dopyt po elektromobiloch zatiaľ nerozvinul tak, ako v Európe.
„Máme globálnu víziu a rôzne regióny majú rôzne potreby. Preto sa sústredíme na tri piliere, ktoré nám umožnia zostať konkurencieschopnými,“ vysvetlil Döllner.
Budúcnosť syntetických palív?
Šéf Audi na záver odmietol syntetické palivá ako riešenie pre aktuálne modely áut. Podľa neho by tieto palivá mohli byť užitočné v letectve či lodnej doprave, no pre automobily budú prioritou elektrické pohonné jednotky.
Naopak, iné značky v rámci koncernu, ako Porsche, už roky investujú do syntetických palív a vidia v nich budúcnosť pre športové autá a klasické modely. Táto interná rozdielnosť v názoroch ukazuje, že automobilky stále hľadajú správnu cestu, ako si udržať pozíciu na rýchlo sa meniacom trhu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Dacia búra mýty: Kvalitný karavan nemusí stáť majland
Nová Lada Iskra vo verzii kombi: Lacná, praktická a prekvapivo lákavá!
Módny výstrelok alebo hazard so životom? Polícia zasahuje proti tmavým fóliám
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.