4.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Anders Nilsson – Sthlm).
Mercedes-Benz sa prekvapivo pridal k automobilkám, ktoré žalujú Európsku úniu pre clá na elektromobily vyrábané v Číne. Aj keď sám do Európy čínske autá nedováža, jeho prepojenie s čínskymi záujmami vrhá nové svetlo na celý prípad. Je to len o biznise, alebo ide o širší politický boj?
Mercedes proti EÚ: Čo ho k tomu viedlo?
Automobilka Mercedes-Benz, symbol nemeckej automobilovej tradície, prekvapila verejnosť rozhodnutím zapojiť sa do žaloby proti EÚ za zvýšenie ciel na elektromobily z Číny. Na prvý pohľad sa zdá, že tento krok nemá pre Mercedes logické opodstatnenie – firma totiž nevyrába ani nedováža čínske modely na európsky trh. Prečo teda konajú?
Odpoveď nájdeme v zákulisí vlastníckych vzťahov. Čína má totiž v Mercedese hlboké korene. Najväčším akcionárom automobilky je čínsky miliardár Li Shufu, ktorý vlastní aj koncern Geely. Geely spolu s Mercedesom spoluvlastní značku Smart, ktorej výroba prebieha práve v Číne. Pripojenie Mercedesu k žalobe tak nie je až také prekvapivé, ako by sa mohlo zdať na prvý pohľad.
Kto ešte bojuje proti clám?
Mercedes rozhodne nie je jediný, kto sa postavil proti rozhodnutiu Bruselu. Zo žalobcov sú však najväčším prekvapením značky ako BMW a Tesla, ktoré majú v Číne silné výrobné zázemie. Tesla tam vyrába Model 3 určený pre európsky trh, BMW zase elektrické SUV iX3 a Mini Cooper. Rovnako tak čínske automobilky BYD, Geely a SAIC.
Pridanie Mercedesu však naznačuje širší problém – clá vo výške až 20 % môžu mať negatívny dopad nielen na čínske značky, ale aj na európske automobilky, ktoré svoje modely vyrábajú v Číne. Napríklad Dacia Spring, ktorá síce nesie rumunskú značku, je len premenovaný čínsky Renault City K-ZE.
EÚ a jej boj proti vlastným výrobcom
Zvýšenie ciel malo byť podľa Bruselu krokom na ochranu európskych výrobcov pred lacnou konkurenciou z Číny. Výsledok je však paradoxný – namiesto posilnenia konkurencieschopnosti európskych značiek sa situácia skomplikovala. Clá zvýhodňujú niektorých výrobcov na úkor iných a v praxi môžu poškodiť aj samotné európske automobilky, ktoré používajú čínske výrobné závody.
Navyše, Čína ako odpoveď na tieto clá zvažuje odvetné opatrenia, ktoré by mohli tvrdo zasiahnuť práve nemecké značky ako BMW či Mercedes.
Čo môže priniesť budúcnosť?
Brusel bude musieť svoje rozhodnutie obhájiť pred Svetovou obchodnou organizáciou, pričom proces môže trvať až 18 mesiacov. Zatiaľ je však isté, že táto politika priniesla viac otázok ako odpovedí.
Budú na strane EÚ stáť iné krajiny, alebo sa tlak zo strany Číny a automobilového priemyslu ukáže ako priveľký? Jedno je však jasné – tento konflikt odhalil, ako zložito sú prepojené globálne záujmy a aké ťažké je nájsť rovnováhu medzi ochranou domácich výrobcov a otvoreným trhom.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Stop spaľovákom? Brusel má plán pre budúcnosť automobilov
Budúcnosť plug-in hybridov je tu! Vyrazí vám dych s dosahom a inteligentnými novinkami
Fotoradary v Európe: Kde ich je najviac a ktorý štát predbehol všetkých?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.