5.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@throttlething).
Aj giganti padajú! Nemecký Bosch, ktorý patrí medzi najväčších dodávateľov automobilového priemyslu, čelí dramatickému poklesu ziskov. Ani masívne škrty a prepúšťanie tisícov zamestnancov nestačili na dosiahnutie cieľov. Prečo sa automobilový priemysel ocitá v kríze a aké následky to môže mať pre celú ekonomiku?
Prepúšťanie ako posledná možnosť už nestačí
Automobilový priemysel, ktorý bol dlhé desaťročia motorom európskej ekonomiky, zažíva neľahké obdobie. Nemecký Bosch, jeden z kľúčových hráčov v tejto oblasti, zaznamenal dramatický prepad ziskov. Spoločnosť, ktorá zamestnáva tisíce ľudí po celom svete, musela prijať „bolestivé rozhodnutia“, ako sám uviedol generálny riaditeľ Stefan Hartung. Prepustenie 11 500 zamestnancov však očakávané výsledky neprinieslo.
Aj keď Bosch dokázal udržať svoje obraty na úrovni predchádzajúcich rokov, jeho zisková marža dosiahla iba polovicu plánovanej hodnoty. Namiesto cieľových 7 % sa firma musela uspokojiť so skromnými 3,5 %.
Kedy sa zastaví pád nemeckého priemyslu?
Hlavným dôvodom prepadov je slabnúci nemecký automobilový trh, ktorý je pod tlakom globálnych ekonomických problémov a nízkeho záujmu o elektrické vozidlá. Výrobcovia áut, vrátane obrovských koncernov ako Volkswagen, závisia od subdodávateľov, medzi ktorých Bosch dlhodobo patrí. Ak automobilky čelia poklesom predajov, dopadá to priamo na ich dodávateľov, a tým aj na celú ekonomiku.
„Navzdory nášmu maximálnemu úsiliu sa nám nepodarilo odolať ekonomickým výzvam,“ priznal Hartung. Zároveň vyzval politikov, aby zmenili smerovanie ekonomiky a znížili ceny energií, ktoré sú v Európe umelo vysoké. Bosch však nie je jedinou obeťou. Podobné problémy trápi aj iné nemecké firmy spojené s automobilovým sektorom.
Elektrické autá: Budúcnosť alebo slepá ulička?
Jedným z faktorov, ktorý prispieva k problémom Bosch, je nízky záujem o elektromobily. Napriek silnej propagácii a nátlaku zo strany Európskej únie, zákazníci stále preferujú klasické spaľovacie motory. Výroba elektromobilov je drahá, a to sa odráža na cenách, ktoré si mnohí nemôžu dovoliť.
Bosch, ktorý dodáva komponenty aj pre elektromobily, sa tak ocitá medzi dvoma mlynskými kameňmi – nižším záujmom po tradičných autách a zároveň slabým trhom s elektrickými vozidlami.
Má Bosch ešte šancu na obrat?
Napriek nepriaznivým výsledkom si Bosch zachováva optimizmus. Plánuje sa zamerať na nové trhy a očakáva rast svojich príjmov o 6 až 8 % ročne až do roku 2030. Firma má svoje pobočky po celom svete a snaží sa diverzifikovať svoje aktivity. Otázkou však zostáva, či dokáže prekonať súčasnú krízu a obhájiť svoju pozíciu medzi technologickými lídrami.
Európsky automobilový priemysel je na križovatke. Ak politiky a ekonomické podmienky nenájdu rovnováhu, môže to mať devastujúce dôsledky nielen pre veľké firmy ako Bosch, ale aj pre tisíce subdodávateľov, ktorí sú neviditeľnou chrbticou tohto priemyslu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Európske fabriky v čínskych rukách? Audi otvára nové možnosti.
Prelom v technológii: Elektromobily so životnosťou, akú si nevieme predstaviť.
Nová Lada Iskra vo verzii kombi: Lacná, praktická a prekvapivo lákavá!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.