6.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@autodriveauto).
Nemecký klub ADAC podrobil elektromobily náročnému testu – cesta z Mníchova do Berlína za mrazivých podmienok ukázala, že sľubované dojazdy sú často len na papieri. Z dvadsiatich piatich testovaných modelov dokázal trasu 582 kilometrov bez nabíjania zvládnuť jediný elektromobil.
![](https://www.autotrendy.sk/wp-content/uploads/2024/03/Nabijanie4.png)
Foto: youtube.com/@autodriveauto
Laboratórne čísla vs. tvrdá realita
Výrobcovia elektromobilov radi uvádzajú dojazdy presahujúce 600 kilometrov na jedno nabitie. Tieto údaje však vychádzajú z ideálnych podmienok – ustálených teplôt, nízkych rýchlostí a maximálnej rekuperácie energie. Nemecký ADAC sa rozhodol preveriť, ako si elektromobily poradia s reálnou diaľničnou jazdou v zimných podmienkach.
Trasa, ktorá preverila limity elektromobilov
Test pozostával z cesty medzi Mníchovom a Berlínom, teda 582 kilometrov, po diaľnici pri maximálnej povolenej rýchlosti 130 km/h. Podmienky neboli zďaleka ideálne – teplota okolo nuly a realistická simulácia prevýšení. Pre niektoré modely sa cesta stala skutočnou výzvou.
Jediný víťaz: Mercedes EQS
Zo všetkých 25 testovaných vozidiel dokázal trasu bez nutnosti nabíjania zvládnuť len Mercedes EQS 450+. Tento elektromobil má však vo svojej triede najväčšiu batériu s kapacitou 118 kWh. Po príchode do cieľa mu zostávalo už len skromných 18 kilometrov dojazdu. Ostatné autá boli odkázané na dobíjanie, často aj viackrát.
![Čierny Mercedes EQS](https://www.autotrendy.sk/wp-content/uploads/2025/02/Mercedes-EQS-1024x554.jpg)
Foto: youtube.com/@Carscom
Značky nedokážu splniť svoje sľuby
Až 18 z 25 testovaných modelov spotrebovalo o viac ako 50 % viac energie, ako uvádzajú oficiálne údaje výrobcov. Najväčší rozdiel vykázali lacnejšie modely, ako napríklad Toyota BZ4X či MG 4, zatiaľ čo lepšie si počínali prémiové značky, ako Porsche Taycan, ktorého spotreba bola len o 23 % vyššia, alebo NIO ET5, s rozdielom iba 10 %.
Aké rýchle je nabíjanie na diaľnici?
Ďalším kľúčovým faktorom testu bola rýchlosť nabíjania. Tu sa ukázali obrovské rozdiely. Napríklad Porsche Taycan dokázalo za 20 minút nabíjania získať dojazd až 370 kilometrov. Na druhej strane model Ora 07 získal za rovnaký čas len 104 kilometrov. Nabíjacia infraštruktúra a schopnosti vozidiel tak ostávajú kritickým bodom pre elektromobilitu.
![Otvorené dvierka na nabíjanie elektromobilu](https://www.autotrendy.sk/wp-content/uploads/2024/12/Nabijanie-1-1024x632.jpg)
Foto: youtube.com/@AmpedAuto
Je elektromobil riešením pre diaľničné cestovanie?
Test ADAC jasne ukázal, že elektromobily majú na diaľnici ešte čo doháňať. Niektoré modely, najmä nižšej cenovej kategórie, stále výrazne zaostávajú za očakávaniami a údajmi od výrobcov. Šoféri, ktorí plánujú dlhšie cesty, musia počítať nielen s častejším nabíjaním, ale aj s nižšou efektivitou pri vyšších rýchlostiach a v chladnom počasí.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Audi varuje: Nedobíjajte svoje plug-in hybridy, môžu začať horieť!
Keď uvidíte modrý stĺpik, spomaľte! Väčšina vodičov vôbec netuší, čo znamenajú
Suzuki šokovalo Japonsko: Päťdverový Jimny vypredaný za štyri dni!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.