9.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/kukurund).
Predstavte si, že je rok 1974. Cesty sú plné ikonických áut, ktoré dnes považujeme za klasiku. Škoda 100, Trabant 601 či Tatra 603/2 – to boli stroje, ktoré definovali dobu. Ale ktoré by ste si vybrali vy? Pozrime sa na ceny, modely a legendy, ktoré formovali automobilový svet v 70. rokoch.
![Tatra 603/2](https://www.autotrendy.sk/wp-content/uploads/2025/02/shutterstock_2481420523.jpg)
Foto: shutterstock.com/kukurund
Rok 1974: Zlatá éra automobilovej histórie
Predstavte si, že by ste mohli cestovať časom do roku 1974. Na cestách by ste videli autá, ktoré dnes považujeme za zberateľské kúsky. Táto doba bola plná ikonických modelov, ktoré si získali srdcia motoristov nielen u nás, ale aj v zahraničí. Boli to časy, keď sa autá kupovali na poradovník, a vlastniť vozidlo znamenalo nielen luxus, ale aj spoločenský status.
Rok 1974 bol pre motoristov špecifický. Ceny áut boli pevne stanovené, výber bol obmedzený a na nové auto ste si museli počkať. Napriek tomu sa na trhu objavovali modely, ktoré dodnes vzbudzujú nostalgiu a obdiv. Od nenáročného Trabantu až po majestátnu Tatru – výber bol pestrý, no zároveň odrážal technologické možnosti tej doby.
Škoda: Národná pýcha na cestách
Škoda bola v roku 1974 jednou z najdostupnejších značiek na česko-slovenskom trhu. Modely ako Škoda 100 a 100 L boli obľúbené pre svoju jednoduchosť a spoľahlivosť. Cena sa pohybovala od 45 000 Kčs, čo bolo v tej dobe prijateľné pre strednú vrstvu. Pre tých, ktorí túžili po niečom športovejšom, tu bola Škoda 110 R Coupé. Tento model bol snom mnohých motoristov, no jeho cena 79 100 Kčs ho robila menej dostupným.
Škoda 110 R Coupé bola známa svojím elegantným dizajnom a športovým duchom. Bola to odpoveď na túžbu po rýchlejšom a štýlovejšom aute. Dnes je tento model vyhľadávaným zberateľským kúskom, ktorý si uchováva svoju hodnotu aj po desaťročiach.
Trabant a Wartburg: Jednoduchosť a spoľahlivosť z NDR
Trabant 601 bol v 70. rokoch symbolom jednoduchosti a funkčnosti. Tento malý automobil s karosériou z duroplastu bol cenovo najdostupnejší – stál iba 35 300 Kčs. Aj keď bol často terčom vtipov, jeho popularita bola nepopierateľná. Trabant bol ideálnym riešením pre tých, ktorí hľadali základný dopravný prostriedok bez zbytočných komplikácií.
Na druhej strane, Wartburg 353 ponúkal o niečo viac komfortu a výkonu. Model De Luxe s cenou 54 000 Kčs bol obľúbený medzi tými, ktorí si mohli dovoliť investovať o niečo viac. Wartburg bol známy svojou robustnosťou a schopnosťou zvládnuť aj náročnejšie podmienky.
![škoda 110 r coupé](https://www.autotrendy.sk/wp-content/uploads/2025/02/skoda-110-r-coupe-1024x512.jpg)
Foto: youtube.com/@zdenekdivis
Tatra 603/2: Luxus na štyroch kolesách
Ak hovoríme o luxuse, Tatra 603/2 bola neprekonateľná. Tento majestátny automobil s cenou 195 000 Kčs bol určený pre elitu. Používali ho najmä vládni predstavitelia a významné osobnosti. Tatra bola symbolom prestíže a technologického pokroku. Jej unikátny dizajn a výkonný motor ju robili jedinečnou.
Dnes je Tatra 603/2 považovaná za zberateľský skvost, ktorý reprezentuje to najlepšie z československej automobilovej histórie. Jej hodnota na trhu veteránov neustále rastie, čo dokazuje, aký význam mala pre svoju dobu.
Dacia, Fiat a Renault: Zahraničné hviezdy na našich cestách
Aj keď domáce značky dominovali trhu, zahraničné modely ako Dacia 1300, Fiat 125P alebo Renault 16 si našli svojich fanúšikov. Dacia 1300 s cenou 68 000 Kčs bola populárna pre svoju priestrannosť a spoľahlivosť. Fiat 125P ponúkal viac možností – od základného modelu za 66 500 Kčs až po výkonnejší 1500 za 71 500 Kčs.
Renault 16 bol symbolom francúzskeho štýlu a komfortu. S cenou 91 000 Kčs patril medzi drahšie modely, no jeho moderný dizajn a pohodlie oslovili najmä náročnejších motoristov. Tieto autá prinášali na naše cesty závan zahraničného luxusu a inovácií.
Moskvič a VAZ: Ruské stroje na našich cestách
Ruské značky Moskvič a VAZ boli populárne pre svoju robustnosť a odolnosť. Moskvič 408/1 bol jedným z najlacnejších modelov na trhu, s cenou 46 000 Kčs. Bol to jednoduchý a spoľahlivý automobil, ktorý zvládal aj náročné podmienky.
VAZ, známy aj ako Žiguli, ponúkal modernejší dizajn a lepšie jazdné vlastnosti. Model 2101 Žiguli stál 58 000 Kčs, zatiaľ čo luxusnejší 2103 mal cenu 74 900 Kčs. Tieto autá boli obľúbené medzi tými, ktorí hľadali spoľahlivý a pohodlný dopravný prostriedok.
![zoznam aut cenník](https://www.autotrendy.sk/wp-content/uploads/2025/02/zoznam-aut.jpg)
Foto: n.p. Mototechna
Záver: Ktoré auto by ste si vybrali?
Rok 1974 bol obdobím, keď autá neboli len prostriedkom na presun, ale aj symbolom spoločenského postavenia a technologického pokroku. Každý model mal svoje čaro a jedinečné vlastnosti, ktoré oslovili rôzne typy motoristov.
Ak by ste sa mohli vrátiť do roku 1974, ktoré auto by ste si vybrali? Bola by to nenáročná Škoda 100, elegantná Škoda 110 R Coupé, robustný Wartburg alebo luxusná Tatra 603/2? Alebo by ste dali prednosť zahraničným značkám ako Renault, Fiat či Dacia?
Podeľte sa s nami o svoj názor a zaspomínajte si na časy, keď autá mali dušu a každý model bol jedinečný. Budeme radi, ak nám napíšete, ktoré auto z roku 1974 by ste si vybrali vy a prečo.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Tajomstvo nočného Tokia: Najslávnejšie parkovisko sveta. Tu sa stretáva japonská automobilová elita!
Obyvatelia miest už majú dosť vozidiel SUV. Čaká nás regulačná revolúcia?
Potrebujem na zaparkovanie motorky v platenej zóne lístok?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.