10.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DRONEALD).
Jeden z najdôležitejších mostov v Európe (Europabrücke), spájajúci Nemecko, Rakúsko a Taliansko, sa po viac ako polstoročí dočká demolácie. Obnova tejto ikonickej stavby, známej ako Európsky most, bude trvať takmer 20 rokov. Čo to znamená pre dopravu a aké zmeny čakajú motoristov?
![Pohľad na most Europabrücke](https://www.autotrendy.sk/wp-content/uploads/2025/02/Europabrucke-1024x443.jpg)
Foto: youtube.com/@DRONEALD
Most, ktorý spája Európu, ale zostarol
Európsky most, postavený v roku 1959, je dôležitý dopravný uzol na trase E45, ktorá spája sever Talianska, Rakúsko a Nemecko. Tento impozantný most, s dĺžkou 777 metrov a výškou 190 metrov nad údolím Wipp, slúži už viac ako 50 rokov miliónom motoristov. V minulosti bol dokonca považovaný za najvyšší most v Európe, kým ho nepredbehol taliansky viadukt v roku 1974.
Napriek svojej historickej a dopravnej dôležitosti most už nevyhovuje moderným požiadavkám – jeho kapacita je nedostatočná a jeho stav už nezodpovedá štandardom bezpečnosti. Preto sa rakúska spoločnosť ASFiNAG rozhodla pre jeho demoláciu a výstavbu dvoch nových mostov.
Obnova, ktorá potrvá desiatky rokov
Projekt modernizácie mosta Európy je jednou z najdlhších a najambicióznejších stavieb v regióne. Práce, ktoré sa začali 1. januára 2025, sú rozdelené do niekoľkých fáz a potrvajú až do roku 2047. Celkový rozpočet sa odhaduje na 215 miliónov eur.
Prvá fáza zahŕňa výstavbu nových pilierov pre paralelný most. Počas tejto fázy zostane starý most v prevádzke, avšak so značnými obmedzeniami – doprava bude vedená len jedným pruhom v každom smere. Na jar 2025 sa začne výstavba nového mosta, ktorý nahradí pôvodnú konštrukciu. Po jeho dokončení sa starý most zbúra a na jeho mieste vznikne druhá nová štruktúra.
Dopravné obmedzenia a výzvy pre motoristov
Počas celej obnovy sa vodiči musia pripraviť na významné dopravné obmedzenia. Počet jazdných pruhov bude znížený na jeden v každom smere, pričom počas vybraných dní roka budú na moste k dispozícii dva pruhy v každom smere. Ťažké vozidlá nad 3,5 tony však budú musieť jazdiť výhradne vnútornými pruhmi, aby sa znížila záťaž na štruktúru mosta.
„Vedecké štúdie ukázali, že táto inovatívna organizácia dopravy dokáže minimalizovať zaťaženie a udržať most v bezpečnej prevádzke,“ vysvetlila spoločnosť ASFiNAG.
Na zmiernenie dopravnej záťaže a zlepšenie mobility sa zavádzajú aj ďalšie opatrenia. Patrí sem rozšírenie železničných spojov a propagácia alternatívnych trás.
Historický projekt, ktorý zmení tvár regiónu
Obnova Európskeho mosta nie je len technickou výzvou, ale aj dôležitým krokom k modernizácii európskej infraštruktúry. Nové mosty dokážu zvládnuť väčší objem dopravy, čím sa minimalizujú časté dopravné zápchy, ktoré boli v tomto regióne bežné najmä počas víkendov a sviatkov.
Táto investícia je zároveň zárukou bezpečnosti a efektivity dopravy pre nasledujúce generácie. Aj keď motoristi musia byť počas najbližších rokov trpezliví, nový Európsky most prispeje k plynulejšiemu a bezpečnejšiemu cestovaniu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Najvyšší most na svete. Je to zázrak stavebného inžinierstva
Najdlhší most na svete meria až 165 km. Kde ho nájdete?
Čína pripísala 10 svetových rekordov v prekonávaní mora nový most/tunel
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.