12.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@soundandimagefx9093).
Na začiatku 20. storočia sa zdalo, že budúcnosť automobilizmu patrí elektromobilom. Pohodlné, jednoduché a elegantné – tieto vozidlá dominovali uliciam. No jeden geniálny vynález Charlesa Ketteringa zmenil všetko. Elektrický štartér pre spaľovacie motory dal bodku za érou elektrických áut a poslal ich na okraj záujmu, kde sa na výslní nevrátili celé storočie.
![Foto: youtube.com/@timetorelaxScreensavers](https://www.autotrendy.sk/wp-content/uploads/2024/11/Kluc-v-zapalovani2.png)
Foto: youtube.com/@soundandimagefx9093
Elektromobily ako králi ciest
Myslíte si, že elektromobily sú „moderný vynález“ posledných dekád? Omyl! Na začiatku 20. storočia si tieto tiché a efektívne vozidlá podmanili cesty. V roku 1900 tvorili v USA až 38 % všetkých automobilov na cestách, zatiaľ čo spaľovacie motory zastupovali skromných 22 %. Elektrické autá boli nielen technicky pokročilé, ale aj jednoduché na obsluhu. Stačilo len nabiť batériu a mohli ste vyraziť. A čo spaľovacie motory? Ich štartovanie bolo doslova dobrodružstvom.
Predstavte si, že musíte ručne točiť kľukou priamo pri motore, a to s rizikom, že vám zle nastavený zážih urazí prst. Pre elegantné dámy či menej technicky zdatných vodičov to bolo jednoducho nemysliteľné. Práve preto sa elektromobily stali obľúbenou voľbou pre všetkých, ktorí mali radi pohodlie.
Jedna myšlienka, ktorá všetko zmenila
Na scéne sa však objavil Charles Kettering, americký inovátor, ktorý v roku 1911 predstavil prelomový elektrický štartér pre spaľovacie motory. Tento šikovný mechanizmus dokázal jedným stlačením tlačidla naštartovať motor bez akejkoľvek námahy. Nebolo treba kľuku, nebolo treba riskovať zranenie.
Ketteringov elektrický štartér zjednodušil ovládanie spaľovacích áut natoľko, že rýchlo zatienili všetky výhody elektromobilov. Prvým autom so sériovo inštalovaným elektrickým štartérom bol Cadillac v roku 1912. A keď sa v roku 1919 stal štandardom aj pre legendárny Ford Model T, nebolo už cesty späť.
Prečo elektromobily prehrali boj o ulice?
Hoci elektrické autá mali na začiatku náskok, ich slabinou bola stále obmedzená kapacita batérií a dlhé časy nabíjania. Na druhej strane, spaľovacie motory vďaka elektrickému štartéru ponúkali jednoduchosť, spoľahlivosť a takmer neobmedzený dojazd. Pohonné látky boli dostupné a čerpacie stanice začali rásť ako huby po daždi.
Elektrické taxíky, ktoré kedysi brázdili Paríž či Prahu, postupne zmizli. Spaľovacie autá sa stali cenovo dostupnými a univerzálne použiteľnými. Elektromobily, hoci technicky brilantné, prehrali boj o masový trh.
Ako funguje elektrický štartér?
Elektrický štartér je jednoduchý, no revolučný nástroj. Po zapnutí štartéra sa pastorok (malé ozubené koliesko) vysunie a zapadne do ozubenia zotrvačníka na kľukovej hriadeli motora. Motor štartéra sa roztočí, čím rozkrúti aj spaľovací motor. Po naštartovaní sa pastorok automaticky zasunie späť, aby ho vysoké otáčky motora nezničili.
Moderné autá si bez tohto geniálneho vynálezu nevieme predstaviť. Vďaka nemu sa autá stali dostupné pre všetkých, nielen pre technicky zdatných chlapov.
Storočie spaľovacích motorov na ústupe?
Dnes, viac ako sto rokov od Ketteringovho vynálezu, elektromobily opäť začínajú dobýjať cesty. Sú tichšie, ekologickejšie a technologicky pokročilejšie ako kedykoľvek predtým. No budú mať dostatok síl na to, aby definitívne prekonali spaľovacie motory? Alebo sa história zopakuje a technológia, ktorá sa zdá byť revolučná, opäť narazí na praktické prekážky?
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Legendárny Európsky most čaká demolácia po 50 rokoch: Cesta k modernizácii potrvá dve desaťročia
Rodinné SUV s dávkou flexibility: Nový Volkswagen mieri na slovenské cesty
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.