15.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Owlie Productions).
Myslíte si, že elektromobily sú úplne „čisté“? Nová norma Euro 7 prináša do sveta motorizmu prekvapivé zmeny. Od júla 2025 sa emisné limity nebudú týkať len spaľovacích motorov, ale aj elektrických áut. Únia si stanovila za cieľ obmedziť mikroplasty, opotrebenie pneumatík a zaručiť dlhšiu životnosť batérií.

Foto: shutterstock.com/Owlie Productions
Euro 7: Čo nás čaká od roku 2025?
Nová emisná norma Euro 7, ktorá vstúpi do platnosti už v júli 2025, prinesie zásadné zmeny pre všetky typy vozidiel – od spaľovacích motorov cez hybridy až po plne elektrické autá. Kým doteraz sa pravidlá zameriavali primárne na CO2 a znečistenie vzduchu zo spaľovania palív, teraz sa dôraz kladie aj na mikroplasty a opotrebenie vozidiel, vrátane elektromobilov.
Pre spaľovacie motory budú sprísnené emisné testy, ktoré budú simulovať realistickejšie podmienky jazdy a musia byť splnené počas celých 10 rokov života auta alebo do najazdenia 200 000 kilometrov. Elektromobily však dostanú nové pravidlá týkajúce sa emisií z pneumatík, brzdového systému a degradácie batérií.
Mikroplasty: Neviditeľná hrozba
Kým spaľovacie motory produkujú klasické škodlivé plyny, elektromobily sú pod drobnohľadom kvôli mikroplastom. Tie vznikajú opotrebením pneumatík a brzdových doštičiek. Nová norma stanovuje prísne limity:
- 3 mg na kilometer pre elektromobily,
- 7 mg na kilometer pre spaľovacie autá a hybridy,
- 11 mg na kilometer pre veľké úžitkové vozidlá.
Mikroplasty, ktoré sa uvoľňujú počas jazdy, sa usádzajú na cestách a v ovzduší, odkiaľ sa ľahko dostávajú do našich pľúc a krvi. Tieto častice sú spájané s vážnymi zdravotnými problémami, vrátane rakoviny.
Dlhšia výdrž batérií: Povinnosť, nie benefit
Euro 7 zasahuje aj do životného cyklu batérií v elektromobiloch. Výrobcovia musia zaručiť, že batérie si po 5 rokoch alebo 100 000 kilometroch zachovajú aspoň 80 % svojej kapacity. Po 8 rokoch alebo 172 000 kilometroch nesmie kapacita klesnúť pod 72 %. Tento krok má zvýšiť dôveru spotrebiteľov v elektrické vozidlá a zároveň zmierniť environmentálnu záťaž spôsobenú častou výmenou batérií.
Okrem toho sa zavádza aj tzv. „environmentálny pas“ pre každé nové vozidlo, ktorý bude obsahovať kľúčové informácie o jeho energetickej účinnosti a environmentálnom dopade.
Pneumatiky a brzdy: Skryté náklady elektromobilov
Elektromobily síce využívajú regeneratívne brzdenie, čím šetria brzdové doštičky, no ich vyšší krútiaci moment spôsobuje rýchlejšie opotrebenie pneumatík. Výrobcovia pneumatík preto už pracujú na nových technológiách, ktoré by spĺňali normy Euro 7. Táto inovácia však bude mať svoju cenu – očakáva sa, že pneumatiky zdražejú o 20 eur za kus.

Foto: youtube.com/@EVPedia
Automobilky pod tlakom: Miliónové pokuty na obzore
Nové pravidlá zasiahnu nielen vodičov, ale aj samotných výrobcov. Limit 93,6 gramov CO2 na kilometer, ktorý sa vzťahuje na celkovú flotilu automobilky, prináša riziko miliónových pokút. Za každý gram nad limitom sa účtuje pokuta 95 eur. Automobilky preto požiadali Úniu o odklad zavedenia normy až do roku 2027, no zatiaľ bez úspechu.
Euro 7 prináša do automobilového priemyslu revolúciu, ktorá zasiahne všetkých – od výrobcov až po bežných vodičov. Elektromobily už nie sú imúnne voči otázkam ekológie, a toto nové nariadenie núti premýšľať o budúcnosti mobility v širšom kontexte. Je to však krok správnym smerom alebo len ďalšia byrokratická prekážka? Rozhodnú najbližšie roky.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nórsko: Raj pre elektromobily, kde kraľuje Toyota, ktorú u nás takmer nik nepozná
Keď uvidíte modrý stĺpik, spomaľte! Väčšina vodičov vôbec netuší, čo znamenajú
Dacia Bigster verzus Škoda Karoq: Ktoré SUV si získa vaše srdce a peňaženku?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.