15.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Dana.S).
Kruhové objazdy boli kedysi oslavované ako riešenie pre plynulejšiu dopravu a vyššiu bezpečnosť. No Holanďania, ktorí ich začali masovo budovať už v 80. rokoch, dnes priznávajú, že nie všade naozaj pomáhajú. Naopak, na niektorých miestach situáciu komplikujú – a už ich začínajú nahrádzať späť klasickými križovatkami so semaformi.

Foto: shutterstock.com/Dana.S
Kruháče všade? Nie vždy je to dobrý nápad
Kruhové objazdy si svojho času získali povesť dokonalého dopravného riešenia. V mnohých prípadoch to naozaj platí – spomaľujú dopravu a znižujú riziko vážnych nehôd. No ako upozorňujú odborníci, tento systém má svoje limity. Ak sa objazdy umiestnia na nevhodné miesta, kde sa stretáva hustá doprava alebo cesty s výraznými rozdielmi v intenzite premávky, vznikajú naopak zápchy, chaos a stres.
Holandsko, dlhodobo považované za priekopníka kruhových objazdov, už zažíva následky ich nadmerného rozšírenia. Ako uvádza organizácia Royal HaskoningDHV, v niektorých mestách sa ukázalo, že kruhové objazdy nielenže situáciu nezlepšujú, ale naopak, vytvárajú nové problémy.
Keď cyklisti a vodiči zdieľajú chaos
Mesto Doetinchem je príkladom, kde kruhové objazdy narazili na svoje limity. Na niektorých z nich je povolená jazda cyklistov v oboch smeroch, čo viedlo k neprehľadným situáciám. V roku 2023 práve kvôli týmto podmienkam prišli o život dvaja cyklisti. Štúdia organizácie Royal HaskoningDHV jednoznačne odporučila návrat k semaforom, ktoré dokážu efektívnejšie riadiť dopravu a minimalizovať riziká.
Rick Luimes, poradca tejto organizácie, vysvetlil, že kruhové objazdy sú bezpečné len dovtedy, kým nedôjde k prekročeniu ich kapacity. „Keď sa doprava stane príliš hustou, kruhový objazd stráca svoju funkčnosť, vznikajú zápchy a riziko nehôd narastá,“ dodal.
Návrat ku klasike: Holanďania ukazujú cestu
V mestách ako Uden, Gouda či Doetinchem už začali niektoré kruhové objazdy nahrádzať semafory. Táto zmena je reakciou na problémy s upchatými cestami a kolíziami, ktoré sa objavili práve na týchto miestach. Napríklad v Udene už minulý rok prešli tri kruhové objazdy späť na klasické križovanie so semaforom.
Hoci ide o lokálne opatrenia, odborníci tvrdia, že by mohli byť inšpiráciou aj pre ďalšie regióny. „Neočakávame, že kruhové objazdy úplne zmiznú, ale na problematických miestach sa návrat k semaforom ukazuje ako jediné rozumné riešenie,“ uviedol Luimes.

Foto: pexels.com/Luis Alberto Arias
Kedy je kruhový objazd naozaj vhodný?
Kruhové objazdy majú svoje miesto, no ich efektívnosť závisí od konkrétnych podmienok. Ak sa plánujú na miestach s nízkou intenzitou dopravy alebo tam, kde je premávka rovnomerne rozložená, môžu byť ideálnym riešením. Naopak, na hlavných križovatkách s rozdielnymi prúdmi áut alebo cyklistov môžu spôsobiť viac zla ako dobra.
Holandský príklad ukazuje, že slepé nasledovanie „módnych trendov“ v dopravnej infraštruktúre môže priniesť komplikácie. Možno by sme sa aj u nás mali zamyslieť nad tým, kde a prečo staviame nové kruhové objazdy.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Brzdenie motorom: Ako na to v automatoch? Jednoduchý trik na nižšiu spotrebu
Čo robiť, ak sa ocitnete na diaľnici v protismere? Jeden nesprávny krok môže stáť život!
Dacia Bigster verzus Škoda Karoq: Ktoré SUV si získa vaše srdce a peňaženku?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.