15.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Nissan).
Hromadné prepúšťanie, zatváranie tovární a radikálne škrty. Japonská automobilka Nissan čelí jednej z najväčších výziev vo svojej histórii. Po zlyhaní rokovaní o fúzii s Hondou sa musí postaviť na vlastné nohy a nájsť cestu z krízy. Plán na záchranu už predstavil, no cena za prežitie bude vysoká – tisícky ľudí prídu o prácu a výroba sa dramaticky zníži.

Foto: youtube.com/@Nissan
Prepúšťanie a zatváranie tovární: Cena za prežitie
Nissan oznámil, že do roku 2027 zníži počet zamestnancov o 9 000, pričom už v prvej fáze do roku 2025 príde o prácu 5 300 ľudí. Najväčšie prepúšťanie sa dotkne výrobných závodov na výrobu áut a motorov. Ďalších 2 500 pracovných miest zanikne prostredníctvom dobrovoľného odchodu zamestnancov a eliminácie niektorých pozícií.
Okrem toho automobilka plánuje zatvoriť tri továrne – prvá v Thajsku skončí v priebehu roku 2025. Mená ďalších dvoch zatiaľ nezverejnili, no očakáva sa ich zatvorenie v roku 2026. V USA zas Nissan obmedzí výrobu na dvoch kľúčových miestach – v Tennessee a Mississippi.
Škrty v dizajne a zrýchlenie vývoja nových modelov
Nissan sa okrem prepúšťania snaží znížiť náklady aj inými spôsobmi. Jedným z nich je výrazné skrátenie vývoja nových modelov. Plánuje znížiť čas potrebný na uvedenie auta do výroby zo súčasných 52 mesiacov na len 37 mesiacov. Navyše, ďalšie generácie modelov budú mať ešte kratší vývoj – len 30 mesiacov.
Automobilka zároveň plánuje zjednodušiť dizajn svojich modelov a znížiť komplexnosť dielov až o 70 %. Tým chce dosiahnuť väčšiu efektivitu a nižšie výrobné náklady. Tento „zjednodušený dizajn“ sa má uplatniť na šiestich hlavných modeloch, pričom cieľom je unifikovať dizajn naprieč globálnymi trhmi.
Nové modely na obzore: Nissan stavia na elektrifikácii
Aj napriek šetreniu Nissan pracuje na nových vozidlách. V roku 2025 plánuje predstaviť plug-in hybrid verziu modelu Rogue a e-Power variant, ktorý využíva spaľovací motor ako generátor energie na dobíjanie batérie pre elektrické motory. Rovnaký systém už poznáme z modelu Qashqai E-Power.
Okrem toho prinesie ďalšiu generáciu elektrického modelu Leaf a nový kompaktný elektromobil. V roku 2026 sa plánuje uvedenie veľkého minivanu pre japonský trh s treťou generáciou e-Power systému, ktorý sľubuje o 20 % vyššiu efektivitu a rovnaké zníženie výrobných nákladov.

Foto: youtube.com/@YouCarTV
Neúspešná fúzia s Hondou a nové možnosti spolupráce
Rokovania o fúzii s Hondou, ktoré mohli Nissanu poskytnúť výraznú podporu, stroskotali. Honda chcela Nissan premeniť na svoju dcérsku spoločnosť, čo automobilka odmietla. Napriek tomu obe spoločnosti plánujú spolupracovať na softvéri a vývoji elektrických vozidiel.
Nissan však naďalej hľadá strategického partnera, ktorý by mohol zvýšiť jeho hodnotu. Špekuluje sa, že by mohlo ísť o spoločnosť z technologického sektora, akou je napríklad Foxconn.
Boj o prežitie: Nissan vsádza na odvážne rozhodnutia
Aj keď Nissan čelí vážnym problémom, mnohí veria, že je príliš veľký na to, aby padol. Automobilka už v minulosti dokázala prekonať krízové situácie, a hoci cesta k zotaveniu bude bolestivá, existuje nádej, že sa znovu postaví na nohy.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nórsko: Raj pre elektromobily, kde kraľuje Toyota, ktorú u nás takmer nik nepozná
Cybertruck nabúral s autonómnym riadením: Je FSD skutočne bezpečné?
Najčastejšie kradnuté autá na Slovensku: Pozrite sa, ktoré značky zlodeji milujú
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.