15.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BeyondFuel).
Vodík je jedným z najčistejších zdrojov energie, no jeho tankovanie ostáva luxusom pre málo kútov sveta. Len 1 160 čerpacích staníc na celej planéte znie ako slabá infraštruktúra. Prečo zaostávame a aké sú vyhliadky na zlepšenie tejto situácie? Pozreli sme sa na aktuálne fakty.

Foto: youtube.com/@BeyondFuel
Svetová mapa vodíkových staníc: Kde si môžete natankovať?
Ak vlastníte vodíkové auto, vaše možnosti tankovania sú značne obmedzené. Na celom svete sa k záveru roku 2024 nachádzalo len 1 160 vodíkových čerpacích staníc. Najviac ich je v Ázii, konkrétne v Číne, kde ich počet dosiahol 384. Južná Kórea ponúka 198 staníc a Japonsko 161. Európa zaostáva s „len“ 294 funkčnými stanicami. Líder na tomto kontinente, Nemecko, sa však s 113 čerpacími miestami výrazne vzďaľuje ostatným krajinám.
V Severnej Amerike je situácia ešte skromnejšia – v USA je 89 staníc, pričom 74 z nich nájdeme v Kalifornii. Slovensko a Bulharsko sa nedávno pridali do tímu krajín, ktoré otvorili svoje prvé vodíkové stanice.
Prečo je vodíková infraštruktúra taká slabá?
Vodíková infraštruktúra rastie pomalšie, ako by si inovátori a ekológovia želali. Jedným z hlavných dôvodov je vysoká finančná náročnosť budovania týchto staníc. Vodík ako palivo má síce výhodu v ekologickej čistote, ale slabiny v efektivite a technickej náročnosti zvyšujú náklady.
Výrobcovia áut ako Hyundai, Toyota či BMW napriek tomu veria, že vodík má budúcnosť, najmä v oblasti nákladnej dopravy a letectva. Na druhej strane, odborníci sa prikláňajú k názoru, že batériová elektrická mobilita dominuje osobným vozidlám.
Európa a jej vodíkové ambície: Kde sa tankuje najviac?
Ak sa pozrieme na Európu, Nemecko je jasným lídrom – jeho 113 vodíkových staníc tvorí približne tretinu všetkých európskych možností. Francúzsko je na druhom mieste s počtom 65 a Holandsko s 25 stanicami obsadzuje tretie miesto. Na Slovensku je to čerstvá novinka – prvá stanica sa otvorila až teraz. Vodíkoví nadšenci teda stále čakajú na rozvoj siete i v ďalších krajinách.
Vodík versus elektrina: Má to budúcnosť?
Aj keď vodík prináša ekologickú revolúciu jeho infraštruktúra je stále v plienkach. Na druhej strane, batériové elektrické autá dominujú nielen v počte vozidiel, ale aj dobíjacích staníc. Experti sa zhodujú, že vodík nájde svoje miesto skôr v špecifických odvetviach, akými sú lietadlá či veľké nákladné vozidlá.

Foto: youtube.com/@johnnypovdrives
Slovenské novinky: Malý krok pre krajinu, veľký krok pre vodičov
Slovensko sa pridalo k 45 krajinám sveta, ktoré majú funkčnú vodíkovú čerpaciu stanicu. Aj keď je to len jeden krok, signalizuje náznak zmeny. Bude však Slovensko pokračovať v rozvoji infraštruktúry, alebo zostane pri symbolických začiatkoch?
Záver:
Aj keď vodíková infraštruktúra napreduje, jej tempo nijako nezodpovedá rozsahu ekologických cieľov. Ak máme vodík vidieť ako reálnu alternatívu, potrebujeme zrýchliť výstavbu čerpacích staníc a znížiť finančné bariéry. Zatiaľ je však cesta k vodíkovej budúcnosti skôr náročná ako jasná – a vodiči si to zatiaľ môžu vyskúšať len na pár miestach na svete.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Zimný trik s obyčajnou škrabkou: Tajná funkcia, ktorú doteraz väčšina vodičov neodhalila!
Nórsko: Raj pre elektromobily, kde kraľuje Toyota, ktorú u nás takmer nik nepozná
Vodíkové autá – ako fungujú a prečo by mohli spôsobiť revolúciu na automobilovom trhu?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.