16.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/aquatarkus).
Donald Trump opäť zatriasol svetom automobilového priemyslu. Tentokrát si posvietil na zahraničné automobilky, ktorých autá zaplavujú americký trh. Plánované zvýšenie cla na dovoz by mohlo tvrdo zasiahnuť viaceré značky, no najväčšiu ranu utrpí nemecký gigant Volkswagen. Prečo práve on a čo to znamená pre motoristov aj výrobcov?
![Závod Volkswagen](https://www.autotrendy.sk/wp-content/uploads/2025/02/Volkswagen-zavod.jpg)
Foto: shutterstock.com/aquatarkus
Trumpove clá: Kto dostane najväčší zásah?
Donald Trump sa rozhodol zaviesť tzv. „recipročné clá“ na zahraničné autá, čím chce vyrovnať obchodnú bilanciu medzi USA a Európou. V súčasnosti si európske krajiny účtujú 10 % clo na americké vozidlá, zatiaľ čo USA len 2,5 %. Trump chce tieto podmienky zmeniť a zvýšiť clá na podobnú úroveň. Takýto krok však môže otriasť celým automobilovým trhom, predovšetkým zahraničnými výrobcami, ktorí svoje autá do USA dovážajú.
Volkswagen je jasným príkladom značky, ktorá sa ocitla v nevýhode. Až 80 % všetkých vozidiel tejto nemeckej značky, predávaných na americkom trhu, pochádza zo zahraničia. Zvýšené clá by mohli pre Volkswagen znamenať výrazné zvýšenie cien, čo by ohrozilo ich konkurencieschopnosť a predaje.
Hyundai, Kia a Mercedes-Benz: Rovnaký problém, rôzne dôsledky
Volkswagen však nie je jedinou značkou, ktorá sa musí obávať. Kórejské automobilky Hyundai a Kia majú tiež vysokú mieru závislosti na dovoze, keďže 65 % ich predaných vozidiel v USA pochádza z krajín mimo Spojených štátov. Podobne je na tom aj Mercedes-Benz, ktorý importuje 63 % svojich áut.
Aj keď tieto značky čelia podobnej situácii, ich odpoveď na vzniknutý problém môže byť odlišná. Niektoré spoločnosti môžu zvážiť presun výroby do USA, iné sa naopak pokúsia náklady preniesť na zákazníkov.
Americké značky nie sú imúnne
Zaujímavé je, že clá by mohli zasiahnuť aj niektoré americké automobilky, ako napríklad General Motors. Väčšina áut, ktoré GM dováža do USA, pochádza z Mexika, a Trump už avizoval, že na tieto vozidlá by mohlo byť uvalené clo až vo výške 25 %.
Ford, na druhej strane, má lepšiu pozíciu, keďže len 21 % jeho vozidiel predávaných v USA pochádza zo zahraničia. To znamená, že v prípade zavedenia vysokých ciel by Ford mohol získať konkurenčnú výhodu oproti iným značkám.
![Volkswagen mechanik v závode](https://www.autotrendy.sk/wp-content/uploads/2025/01/Zavod-Volkswagen2-1024x612.jpg)
Foto: youtube.com/@POMS100
Čo to znamená pre motoristov?
Zvýšenie ciel na zahraničné vozidlá by mohlo mať zásadný vplyv na ceny áut v USA. Ak výrobcovia nepresunú výrobu na americkú pôdu, budú nútení zvýšiť ceny svojich vozidiel, čo by mohlo odradiť mnohých zákazníkov. Na druhej strane, americké automobilky by mohli využiť situáciu a posilniť svoj podiel na trhu.
Pre slovenských motoristov sa situácia zatiaľ priamo nemení, no globálne otrasy v automobilovom priemysle môžu mať dlhodobé dôsledky. Výrobcovia, ktorí prídu o časť svojich ziskov v USA, môžu zvýšiť ceny aj na iných trhoch, vrátane Európy.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Brusel pritvrdzuje: Emisné limity teraz zasiahnu aj elektromobily!
Elektrický sen sa mení na nočnú moru: Prepúšťanie tisícov po fiasku s elektromobilmi
Volkswagen posúva limity: Passat, Tiguan a Tayron teraz s motorom z legendárneho Golfu GTI!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.