16.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@EVPedia).
Toyota dokazuje, že vodík je palivom budúcnosti! Aj napriek slabým predajom modelu Mirai FCEV japonský gigant neprestáva veriť v potenciál vodíka. Najnovšia, už tretia generácia vodíkového palivového článku prináša prelomové zlepšenia, vrátane väčšieho dojazdu, nižších výrobných nákladov a spoľahlivosti na úrovni dieselových motorov.

Foto: youtube.com/@EVPedia
Vodík ako budúcnosť dopravy: Toyota to nevzdáva
Aj keď minuloročný predaj vodíkových vozidiel Toyota Mirai zaznamenal pokles o 55,8 % oproti roku 2023, automobilka sa nevzdáva. Naopak, intenzívne rozvíja svoju víziu vodíkovej spoločnosti. Tretia generácia vodíkového palivového článku ukazuje, že Toyota to s vodíkom myslí vážne. Modernizované systémy sú menšie, ľahšie, efektívnejšie a dvakrát trvácnejšie ako ich predchodcovia.
Dieselová odolnosť, nulové emisie
Nový vodíkový palivový článok je navrhnutý tak, aby vydržal rovnako dlho ako dieselové motory, no bez potreby pravidelnej údržby. To je revolúcia pre vodičov, ktorí hľadajú ekologické riešenie bez kompromisov v spoľahlivosti. Navyše, tento systém neprodukuje žiadne škodlivé emisie, čo z neho robí ideálnu voľbu pre mestské prostredie aj citlivé lokality.

Foto: youtube.com/@EVPedia
Väčší dojazd, nižšie náklady
Toyota sľubuje, že vďaka novej generácii palivového článku dokážu vozidlá prejsť o 20 % viac na jednu nádrž. Ak vezmeme do úvahy súčasnú vzdialenosť modelu Mirai – 647 kilometrov – nový systém by mohol dosiahnuť až 774 kilometrov. Tento pokrok zabezpečuje väčší komfort pre vodičov, ktorí už nebudú musieť tak často hľadať vodíkové stanice, ktoré sú zatiaľ stále vzácne.
Okrem toho je výroba nového systému oveľa lacnejšia vďaka inovatívnej konštrukcii článkov a novým výrobným procesom. To by mohlo viesť k nižším cenám vodíkových vozidiel a zariadení, čím by sa technológia stala dostupnejšou pre širšiu verejnosť.
Vodík nie je len o osobných autách
Aj keď predaje osobných vodíkových vozidiel nie sú vysoké, Toyota už teraz úspešne využíva túto technológiu v komerčnej sfére. Vodíkové články od Toyoty poháňajú generátory, lokomotívy, veľké nákladné autá či stavebné stroje. V odvetviach, kde elektromobily alebo klasické spaľovacie motory nie sú praktické, vodík ponúka perfektné riešenie.
Kedy prídu komerčné aplikácie?
Toyota plánuje predstaviť svoju novinku v rámci medzinárodného veľtrhu Hydrogen & Fuel Cell Expo v Tokiu. Prvé komerčné aplikácie, vrátane vozidiel, generátorov či iných zariadení, sa očakávajú po roku 2026 v Japonsku, Európe, Severnej Amerike a Číne.
Toyota opäť ukazuje, že vodíková technológia má budúcnosť. Vďaka prelomovým inováciám v oblasti spoľahlivosti, efektivity a nákladov sa vodík stáva čoraz atraktívnejším riešením nielen pre osobnú dopravu, ale aj pre priemyselné a komerčné využitie. Bude však potrebné vyriešiť dostupnosť vodíkových čerpacích staníc, aby táto technológia mohla naozaj zasiahnuť masový trh. Čo myslíte, má vodík šancu zmeniť svet dopravy?
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Brusel pritvrdzuje: Emisné limity teraz zasiahnu aj elektromobily!
TOP 5 áut, ktoré zvládnu pol milióna kilometrov: Je medzi nimi aj vaše?
Budúcnosť na naftu: 5 najlepších hybridných dieselov, ktoré zmenia rok 2025
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.