16.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@tesla).
Tesla sa v Číne rozhodla zakročiť proti negatívnym komentárom, ktoré podľa nej poškodzujú jej meno. Automobilka sa nebojí žalovať nespokojných zákazníkov, médiá či bloggerov a výsledky hovoria jasne – vo väčšine prípadov súdy vyhráva. Ale je to spravodlivé, alebo má Tesla v Číne výhodu?

Foto: youtube.com/@tesla
Tesla si v Číne nedá skákať po hlave
Tesla v Číne ukazuje, že nechce tolerovať negatívne vyjadrenia na svoju adresu. Automobilka, ktorá patrí medzi najväčších inovačných hráčov na trhu, sa rozhodla čeliť kritikom priamo pred súdom. Od roku 2019 v krajine riešila viac ako tucet sporov, a čo je prekvapivé, vo väčšine prípadov bola úspešná.
Podľa agentúry AP Tesla zažalovala najmenej šiestich zákazníkov, ktorí tvrdili, že ich vozidlá mali technické problémy, ako aj niekoľko médií a blogerov za údajné šírenie dezinformácií. Z dvanástich sporov vyhrala jedenásť a jeden sa skončil mimosúdnym vyrovnaním.
Príbehy, ktoré rozvírili verejnosť
Jedným z najznámejších prípadov je kauza Čang Ja-čou, ktorá protestovala priamo na streche svojho poškodeného Modelu 3 s megafónom v ruke. Tvrdila, že nehodu, pri ktorej jej rodičia skončili v nemocnici, spôsobilo zlyhanie bŕzd. Tesla ju zažalovala za poškodzovanie dobrého mena a od súdu získala odškodné vo výške 22 000 eur spolu s verejným ospravedlnením.
Ďalším príkladom je bloger Feng Š‘-ming, ktorý kritizoval brzdy svojho Modelu S. Súd ho zaviazal zaplatiť Tesle 33-tisíc eur za škody spôsobené jeho výrokmi. Tieto prípady však vyvolali otázky, či sú v Číne podmienky pre spravodlivé súdne procesy naozaj rovnaké pre všetkých.
Teslova sila na čínskom trhu
Tesla v Číne ťaží nielen z obľuby svojich vozidiel, ale aj z podpory miestnych úradov. Od roku 2019 má v Šanghaji továreň, ktorú mohla vlastniť bez nutnosti spolupráce s čínskym partnerom. Toto privilégium umožnilo Tesle výrazne posilniť svoju pozíciu na jednom z najväčších automobilových trhov na svete.
Podľa odborníkov, ako je Bill Russo, bývalý šéf divízie Chrysler v Ázii, je Tesla úspešnosť pri súdoch v Číne výnimočná. Z 81 dokumentovaných prípadov vyhrala protistrana iba v deviatich. Čínske súdy však popierajú akékoľvek nadržiavanie.
Kritika ako riziko
Tesla nie je jediná automobilka, ktorá sa snaží brániť svoje meno. Podobné kroky podnikli aj čínske značky ako Nio či Li Auto. Automobilka BYD dokonca zažalovala médiá v Spojených štátoch. Odborníci však upozorňujú, že takéto agresívne kroky môžu poškodiť dôveru zákazníkov.
Aj napriek tomu Tesla dokazuje, že jej stratégia môže fungovať. Negatívne komentáre totiž často dokážu ovplyvniť verejnú mienku, a tým aj predaje. Pre Teslu, ktorá si zakladá na inováciách a prémiovom imidži, sú tieto spory nástrojom na ochranu reputácie.

Foto: youtube.com/@thesouthcarolinasecessioni3637
Kde je hranica?
Kritici Tesly tvrdia, že takýto prístup potláča slobodu prejavu, no automobilka sa bráni tým, že chráni svoju značku pred klamlivými a neoverenými informáciami. Otázkou však zostáva, či sa týmto spôsobom nezvyšuje napätie medzi zákazníkmi a automobilkou.
Tesla ukazuje, že chrániť svoje meno znamená ísť aj do súdnych sporov. Je to však stratégia, ktorá môže oslabiť vzťahy so zákazníkmi, alebo im naopak ukázať, že značka si za svojou kvalitou pevne stojí? Odpoveď nechávame na vás!
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Elektrický sen sa mení na nočnú moru: Prepúšťanie tisícov po fiasku s elektromobilmi
Ako bezpečnostný pás odhalí minulosť vášho auta
Kruhové objazdy pod paľbou kritiky: Holanďania sa vracajú ku klasike
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.