17.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@windingroadmagazine).
Reflexné prvky na odeve zachraňujú životy, o tom niet pochýb. Ale čo ak práve reflexné prvky, ktoré majú zvyšovať bezpečnosť chodcov, zmätú moderné technológie v autách? Najnovšie testy ukazujú, že systémy automatického núdzového brzdenia (AEB) môžu mať paradoxne problém rozpoznať chodcov v reflexnej výbave.

Foto: youtube.com/@windingroadmagazine
Technológia verzus realita: Čo hovoria testy?
Reflexné prvky sú dlhodobo považované za nenahraditeľnú súčasť bezpečnosti chodcov, najmä v noci. Pruhy, pásky či reflexné prvky oblečenia pomáhajú vodičom lepšie vidieť ľudí na ceste. No čo ak je to len polovica príbehu? Najnovšie skúšky amerického inštitútu IIHS ukázali, že moderné systémy automatického núdzového brzdenia, známe ako AEB, môžu byť práve v prípade reflexných prvkov zmätené.
Štúdia testovala tri obľúbené modely áut – Hondu CR-V, Mazdu CX-5 a Subaru Forester – v rôznych svetelných podmienkach. Vozidlá mali reagovať na testovaciu bábku v odlišných typoch oblečenia, od tmavej a bielej farby až po reflexné bundy. Výsledky? Paradoxne, testovacia bábka v reflexnej bunde bola pre niektoré systémy „neviditeľná“.
Paradox reflexných prvkov: Čím viac viditeľní, tým menej rozpoznateľní
Zdá sa, že príliš jasné reflexné prvky môžu byť pre algoritmy zodpovedné za rozpoznávanie chodcov problémom. Kamery, ktoré používajú systémy AEB, reagovali menej efektívne práve na osoby v reflexnom odeve. Prečo? Reflexné časti môžu odrážať svetlo tak intenzívne, že sa na obraze premietajú ako nejasné svetlé škvrny.
Napríklad Honda CR-V v ôsmich z desiatich pokusov vôbec nezastavila pred bábkou v reflexnej bunde. Mazda CX-5 reagovala podobne nedostatočne. Na druhej strane Subaru Forester zvládol takmer všetky situácie, hoci i pri ňom nastali drobné zaváhania.
Noc a technológie: Prečo nemôžeme slepo dôverovať autám?
Moderné technológie v autách nám uľahčujú život, no tieto testy dokazujú, že ani pokročilé systémy nedosahujú dokonalosť. Najväčšie problémy sa objavujú práve v situáciách, keď slabšie svetlo osvetľuje chodca. A hoci vodič dokáže chodca v reflexnom oblečení v tme rozoznať okamžite, pre kamery auta môže byť tento obraz mätúci.
David Harkey, prezident IIHS, upozorňuje, že výrobcovia musia zlepšiť fungovanie AEB tak, aby reflexné prvky neznamenali pre systémy problém. Zatiaľ platí len jedno: vodiči by nemali slepo dôverovať moderným technológiám a byť neustále pozorní.
Čo to znamená pre chodcov a vodičov?
Reflexné prvky stále zohrávajú nenahraditeľnú úlohu pri kontakte medzi chodcom a vodičom. Pri autonómnych systémoch si však treba uvedomiť ich obmedzenia. Preto vzniká otázka: dokážu dnešné technológie zvládnuť všetky reálne situácie na cestách? Odpoveď je zatiaľ jasná – nie úplne.
Chodci by sa mali naďalej spoliehať na reflexné prvky, no zároveň by nemali zabúdať, že ich ochrana nie je istá, ak narazia na auto, ktoré sa riadi systémom AEB. Pre vodičov to znamená jasnú pripomienku – technológia má slúžiť ako pomocník, nie ako náhrada za ľudskú pozornosť.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nemecké diaľnice bez limitov: Väčšina vodičov aj tak jazdí pomaly
Kruhové objazdy pod paľbou kritiky: Holanďania sa vracajú ku klasike
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.