18.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@counterman8879).
Pod kapotou moderných áut sa čoraz častejšie objavuje rozvodový remeň v olejovom kúpeli. Táto technológia sľubuje tichší chod a nižšie náklady, no zároveň priniesla aj množstvo problémov. Ktoré značky a modely sú týmto riešením vybavené a aké riziká so sebou prináša? Prečítajte si, čo by ste mali vedieť!

Foto: youtube.com/@counterman8879
Prečo rozvodový remeň v oleji?
Rozvodový remeň je kľúčovou súčasťou spaľovacieho motora, pretože synchronizuje pohyb vačkových hriadeľov a ventilov so zalomeným hriadeľom. Výrobcovia áut však v posledných rokoch experimentovali s gumovými rozvodovými remeňmi umiestnenými priamo v olejovom kúpeli. Táto technológia sľubovala nižšie výrobné náklady, tichší chod a menšie trenie v porovnaní s tradičnými reťazami.
Na papieri to vyzeralo ako dokonalé riešenie. No realita ukázala, že kontakt s motorovým olejom sa môže stať skôr problémom ako výhodou.
Problémy, o ktorých treba vedieť
Aj keď táto technológia funguje bez problémov u mnohých áut, niektoré modely sa stretli s vážnymi komplikáciami. Hlavný problém spočíva v tom, že olej môže postupne narúšať povrch rozvodového remeňa, čo vedie k uvoľňovaniu drobných častíc gumy do olejového systému. Tieto častice môžu upchať dôležité časti motora, ako je olejové čerpadlo, a spôsobiť nedostatočné mazanie. Výsledkom môžu byť vážne poškodenia motora.
Pre minimalizáciu rizika je kľúčové používať presne špecifikovaný olej doporučený výrobcom a pravidelne kontrolovať stav rozvodového remeňa. Napriek tomu sa táto technológia ukázala byť problematická, najmä v prípade niektorých modelov.
Ktoré motory túto technológiu využívajú?
Rozvodový remeň v olejovom kúpeli bol použitý v mnohých motoroch od rôznych výrobcov. Medzi najznámejšie patria:
- Ford: 1.5 EcoBoost, 2.0 EcoBlue Diesel, 1.8 TDCI.
- PSA/Stellantis: 1.2 PureTech v modeloch od Peugeot, Citroën, Opel, Fiat a Toyota.
- Volkswagen Group: 1.0 TSI, 1.4 TSI, 1.6 TDI a 2.0 TDI v modeloch Volkswagen, Audi, Seat a Škoda.
- Honda: 1.0 VTEC Turbo v modeli Honda Civic (2017-2021).
- Opel: 1.2 Turbo (nie spojený s PureTech motormi Stellantisu).
Tieto motory nájdete v modeloch ako Volkswagen Golf, Ford Focus či Peugeot 208, čo znamená, že sa rozvodový remeň v oleji dotýka mnohých populárnych áut na trhu.
Ako výrobci zareagovali?
Niektoré automobilky, ako Stellantis (bývalý PSA), už priznali problémy a vykonali potrebné aktualizácie. Napríklad v prípade motorov PureTech bola guma nahradená robustnejšou reťazou v tretej generácii motorov. Okrem toho zriadili platformy na odškodnenie majiteľov, ktorí sa stretli s poškodením motorov.

Foto: youtube.com/@Chaineoucourroie
Iné značky, ako Volkswagen či Ford, sa zatiaľ spoliehajú na technickú podporu a odporúčania na vhodnú údržbu.
Čo môžeme očakávať do budúcnosti?
Technológia rozvodového remeňa v oleji má svoje výhody, no zároveň ukázala riziká, ktoré nemožno ignorovať. Výrobcovia áut sa čoraz viac vracajú k tradičným reťazovým rozvodom alebo pracujú na vylepšeniach materiálov a olejov, aby zabezpečili dlhšiu životnosť a spoľahlivosť. Pre motoristov je však dôležité byť informovaný o možných rizikách a dbať na pravidelnú údržbu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Ako udržať motor v špičkovej kondícii: Jednoduché triky, ktoré vám ušetria stovky eur
Budúcnosť na naftu: 5 najlepších hybridných dieselov, ktoré zmenia rok 2025
Po 230 rokoch končí legenda: Nemecký výrobca symbolov luxusu krachuje!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.