18.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork).
Malo to byť víťazstvo, ktoré zachráni tisíce pracovných miest v Nemecku a zaistí budúcnosť tovární Volkswagen. Lenže tam, kde odbory oslavovali úspech, realita rozpráva úplne iný príbeh – zatváranie tovární, tisíce prepustených zamestnancov a neistá budúcnosť. Čo sa skutočne stalo a prečo je táto „výhra“ vnímaná ako krutá chyba?

Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork
Odbory oslavovali, zamestnanci plačú
Krátko pred Vianocami minulého roka sa odborová predáčka Volkswagenu Daniela Cavallo postavila pred svojich kolegov s veľkým úsmevom. Dohodla sa s vedením automobilky na podmienkach, ktoré údajne mali zabrániť zatváraniu tovární a prepúšťaniu zamestnancov. No už vtedy bolo zrejmé, že v tejto dohode niečo nesedí.
Volkswagen získal povolenie znížiť stav o 35-tisíc miest a zavrieť dve továrne, pričom si udržal možnosť sedem rokov nezvyšovať mzdy. Výroba vozidiel v Nemecku sa má zredukovať na polovicu – z 1,5 milióna na 750-tisíc áut ročne. Zamestnanci, ktorí spočiatku verili vo víťazstvo, dnes cítia zradu.
Stratégia Volkswagenu: Súťaž o prežitie
Volkswagen sa rozhodol pre tvrdú stratégiu, ktorou si chce zabezpečiť čo najnižšie náklady. Továrne v Nemecku budú medzi sebou „súťažiť“ o to, ktorá dokáže produkovať za čo najnižšiu cenu. Kto neuspeje, skončí.
Podľa finančného riaditeľa VW Group Arna Antlitza sa investície budú týkať iba „konkurencieschopných fabrík“. Drážďany a Osnabrück sú už takmer definitívne na odpis. Aj kedysi chválená fabrika v Cvikove, ktorú Angela Merkel pred piatimi rokmi označila za „vlajkovú loď transformácie“, stojí na pokraji zániku.
Elektrifikácia? Problémy sa nabaľujú
Elektrická budúcnosť Volkswagenu, ktorú firma s pompou prezentovala, sa dnes rozpadá ako domček z karát. Továreň v Cvikove, ktorá mala byť centrom výroby elektromobilov, už stratila tisíce zamestnancov. Budúci rok by mala prísť o ďalšiu tisícku.
„Ak zastavíme výrobu áut v Sasku, zastavia ju aj naši dodávatelia. Budujeme chudobný región,“ vyjadril sa jeden zo zamestnancov. Príliš veľké očakávania a snaha o radikálnu zelenú transformáciu nevyhnutne narazili na ekonomickú realitu, ktorá je neúprosná.

Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork
Kto je na vine? Odborári alebo vedenie?
Zamestnanci Volkswagenu sú rozčarovaní. Odborárom, ako je Daniela Cavallo, vyčítajú, že zlyhali, prípadne sa nechali zmanipulovať. Avšak pravda môže byť jednoduchšia – vedenie automobilky nikdy nemalo v pláne ustupovať. Odborári sa len pokúsili o čo najmenej bolestivú dohodu, ktorá však v skutočnosti nezachránila nikoho.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Kde zmizli rezervné pneumatiky? Elektromobily ich už nepotrebujú, či predsa áno?
Nemecké diaľnice bez limitov: Väčšina vodičov aj tak jazdí pomaly
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.