21.2.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/O de R).
Nórsko je známe ako lídrom elektromobility, no jeho ambiciózne plány na zlepšenie ovzdušia prinášajú neočakávané problémy. Elektrické vozidlá, ktoré dominujú na cestách, spôsobujú zvýšené opotrebovanie infraštruktúry. Čo stojí za touto paradoxnou situáciou a ako na ňu reaguje vláda?

Foto: shutterstock.com/O de R
Elektromobily v Nórsku: Ekologická revolúcia na cestách
Nórsko patrí medzi krajiny, ktoré výrazne podporujú prechod na elektromobily. Už v roku 2024 dosiahli elektrické autá podiel 88,9 % na trhu osobných vozidiel, čo je rekord medzi európskymi krajinami. Práve vďaka zvýšeným daniam na spaľovacie autá a rozsiahlym dotáciám na elektromobily sa Nóri rozhodli prejsť na ekologickejšiu alternatívu. Okrem toho elektrické autobusy postupne nahrádzajú klasické dieselové, čo prináša čistejšie ovzdušie v mestách. Avšak táto elektrická revolúcia má svoju cenu.
Ťažké váhy na cestách: Zdrvujúci dopad
Hoci elektromobily pomáhajú znižovať emisie, ich váha spôsobuje vážne problémy pre cestnú infraštruktúru. Batérie, ktoré tvoria základ elektrických vozidiel, pridávajú stovky kilogramov navyše oproti tradičným autám. Podľa štúdie z univerzity v Leeds je priemerná hmotnosť elektrického auta až o 312 kg vyššia. To má za následok až 16-násobné zvýšenie poškodenia ciest pri dvojnásobnom náraze nápravy.
Záplata nestačí: Opotrebovanie ciest v Oslo
Región Oslo je jedným z najviac postihnutých oblastí. Už v roku 2021 potrebovalo 28 % ciest v meste modernizáciu, pričom náklady na ich opravu boli odhadované na 750 miliónov nórskych korún. Zvyšujúce sa náklady spojené s rýchlejším opotrebovaním ciest stavajú vládu pred dilemu – ako nájsť financie na opravy, ktoré sa zhoršujú rýchlejšie, než ich mesto dokáže realizovať.
Kde to bolí najviac?
Najväčší dopad elektromobilov je cítiť na miestnych a podmorských cestách, ktoré nie sú navrhnuté na takú záťaž. Na druhej strane, hlavné diaľnice a národné trasy s odolnejšou štruktúrou zatiaľ zvládajú zvýšenú váhu áut lepšie. Výzvou pre budúcnosť však budú elektrické autobusy a nákladné autá, ktorých váha ešte viac zaťažuje už tak poddimenzované cesty.
Čo ďalej? Nóri volajú po zmene
Nórski mestskí poslanci v Oslo už schválili plán na eskaláciu prác na oprave ciest a infraštruktúry. Zároveň sa objavujú hlasy požadujúce okamžité opatrenia, aby sa minimalizoval dopad ťažších vozidiel. Medzi návrhmi sú aj investície do odolnejších povrchov ciest, ktoré by dokázali lepšie zvládnuť váhové zaťaženie elektromobilov.

Foto: shutterstock.com/OgnjenO
Nórsko je príkladom ekologickej transformácie, ale ukazuje, že každá revolúcia má aj svoje tienisté stránky. Zvýšené opotrebovanie ciest a náklady na ich opravu sú výzvou, ktorú musia čoraz viac riešiť mestá aj štát. Elektromobilita je nepochybne krokom vpred, no vyžaduje vyvážený prístup, aby priniesla skutočný prospech bez skrytých nákladov.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nórsko, Austrália, Japonsko – tunely, ktoré ohromujú!
Najvyšší most na svete. Je to zázrak stavebného inžinierstva
Klamú nám tachometre v autách? Pravda, ktorá vás prekvapí!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.