7.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív).
Aj keď Európa a Spojené štáty uvalili na čínske automobily vysoké clá, čínski výrobcovia našli nové trhy, kde zažívajú raketový rast. Ich dominancia v Ázii, Afrike a Latinskej Amerike je nezastaviteľná, pričom elektrické vozidlá zohrávajú kľúčovú úlohu v tejto globálnej expanzii.

Foto: Súkromný archív
Clá a obmedzenia: Ako Európa a USA bojujú proti čínskej expanzii
Spojené štáty a Európska únia podnikli kroky na obmedzenie vplyvu čínskych automobiliek na vlastné trhy. Vysoké clá a preferencia domácich značiek čoraz viac zatvárajú dvere čínskym výrobcom. Napriek tomu Čína už niekoľko rokov drží prvenstvo ako najväčší producent automobilov na svete. V roku 2024 si domáci čínsky trh kúpil 23 miliónov áut, no to nie je všetko – až 4,7 milióna vozidiel bolo exportovaných do zahraničia, čo je trojnásobok oproti stavu pred tromi rokmi.
Ale kam tieto autá smerujú? Určite nie do Severnej Ameriky alebo Európy, kde clá a zákony výrazne obmedzujú ich predaj. Podobná situácia je aj v Japonsku, Južnej Kórei či Indii, kde lokálne značky a diplomacia hrajú proti čínskym výrobcom.
Nové trhy: Čínske autá dobývajú Áziu, Afriku a Latinskú Ameriku
Keď jedna brána zostane zatvorená, Čína si nájde ďalšiu cestu. Čínske automobilky sa strategicky zamerali na regióny, kde je konkurencia slabšia – juhovýchodnú Áziu, Blízky východ, Afriku a Latinskú Ameriku. Tieto trhy síce jednotlivo vyzerajú ako malé ryby, ale spolu predstavujú ročný objem viac ako 20 miliónov predaných vozidiel, pričom ich počet rapídne rastie.
Na týchto trhoch dosiahli čínske značky ohromujúci úspech. Napríklad v Afrike a na Blízkom východe už ovládajú 8 % trhu, v Latinskej Amerike 6 % a v juhovýchodnej Ázii 4 %. A hoci väčšina predaných áut má spaľovacie motory, dlhodobým cieľom čínskych výrobcov je presadiť elektrifikáciu aj v týchto regiónoch.
Elektrické autá: Budúcnosť, ktorú definuje Čína
Elektrické vozidlá (EV) sú dôležitou súčasťou čínskej expanzie. V Latinskej Amerike, kde sa v roku 2024 predaj EV zdvojnásobil, až 6 % všetkých predaných áut tvoria elektrické modely. Napríklad v Brazílii, siedmom najväčšom automobilovom trhu na svete, 7 zo 100 predaných áut sú elektrické a 9 z 10 týchto EV pochádza práve z Číny. Tento nárast je len začiatkom, pretože čínski výrobcovia plánujú zvýšiť podiel svojich elektrických vozidiel na všetkých nových trhoch.

Foto: youtube.com/@UON-News-EV
Miestna produkcia: Čínska stratégia obchádzania ciel
Čínske automobilky nechcú len exportovať vozidlá, ale hľadajú aj spôsoby, ako vyrábať priamo v regiónoch, kde predávajú. Táto stratégia im pomáha nielen znižovať náklady na prepravu, ale aj obchádzať potenciálne nové clá a priblížiť sa zákazníkom.
BYD už postavila továrne v Thajsku a Uzbekistane a plánuje nové závody v Brazílii, Maďarsku, Indonézii, Turecku či Mexiku. Podobne aj značky ako Chery, Changan, Great Wall a Saic rozširujú svoje výrobné kapacity v zahraničí.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Tesla v plameňoch: Protesty i vandalizmus sa stupňujú!
Lepšie časy pre automobilky: Emisné normy sa uvoľnia.
Plug-in hybrid, ktorý zvládne 200 km na elektrinu a ohúri výkonom!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.