9.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Servicetutorials).
Mysleli ste si, že strana, na ktorej sa nachádza veko palivovej nádrže vášho auta, je len náhodná? Omyl! Automobilky tento detail dôkladne plánujú. Dôvod vás možno prekvapí, no za všetkým stojí jednoduchosť tankovania, efektivita na čerpacích staniciach a praktické riešenia, ktoré dávajú zmysel.

Foto: youtube.com/@Servicetutorials
Nie je to náhoda: Praktickosť na prvom mieste
Každý vodič to už zažil – prídete na čerpaciu stanicu, zastavíte pri stojane, vystúpite z auta a zistíte, že veko palivovej nádrže je na druhej strane. Tento problém je o to bežnejší, ak jazdíte na rôznych autách alebo si požičiavate vozidlá. Pravdou však je, že výrobcovia áut veľmi dobre vedia, prečo umiestňujú veko nádrže na konkrétnu stranu.
Robert H. Frank, expert na ekonomiku a autor populárnej knihy „Prečo piloti kamikadze nosili prilby?“, vysvetľuje, že kľúčom je efektivita. Ak by všetky autá mali veko nádrže na rovnakej strane, na čerpacích staniciach by vznikali dlhé rady na jednu stranu stojanov, zatiaľ čo druhá strana by zostávala takmer prázdna. Rozdelením umiestnenia na obidve strany sa zabezpečuje plynulejší priebeh tankovania a kratšie čakanie pre všetkých vodičov.
Ako zistíte, kde máte veko nádrže? Pozrite na prístrojovú dosku!
Ak si nie ste istí, na ktorej strane má vaše auto veko nádrže, nemusíte vystúpiť z auta, aby ste to zistili. Stačí sa pozrieť na prístrojovú dosku, kde sa vedľa ikony ukazovateľa paliva často nachádza malá šípka. Táto šípka ukazuje na stranu, kde je umiestnené veko nádrže. Ak šípka chýba, môžete si pomôcť jednoduchým pravidlom: ázijské značky ako Toyota, Honda alebo Suzuki majú zvyčajne veko na ľavej strane, zatiaľ čo európske značky ako BMW alebo Mercedes ho často umiestňujú na pravú stranu.
Tankovať „pod veko“? Radšej nie!
Pri tankovaní existuje ešte jedno dôležité pravidlo, na ktoré by ste nemali zabúdať. Hoci sa to môže zdať praktické, tankovanie „pod veko“ môže poškodiť niektoré časti palivového systému, ako napríklad filter na odparovanie paliva alebo odvetrávací systém. Po prvom „cvaknutí“ tankovacej pištole je preto lepšie prestať.
Rovnako dôležité je vyhnúť sa jazde na takzvanej rezerve. Ak je v nádrži málo paliva, môže sa v nej skondenzovať voda, čo negatívne ovplyvňuje kvalitu paliva a môže spôsobiť komplikácie pri štartovaní. Najlepšou praxou je tankovať s umiernenosťou – ani príliš málo, ani príliš veľa.

Foto: tiktok.com/@chequanxiaoqiao
Efektívna stratégia, ktorá šetrí čas aj nervy
Rozmiestnenie veka palivovej nádrže na rôznych stranách áut nie je samoúčelné a automobilky pri jeho plánovaní zvažujú rôzne faktory. Zákazníci si tak môžu užívať rýchlejšie tankovanie, kratšie čakacie doby na čerpacích staniciach a komfort pri každodennom používaní ich vozidiel.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Volvo balí kufre? Produkcia sa možno presunie do USA!
Kedy prezuť na letné pneumatiky?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.