Správy, Zaujímavosti,

Európske cesty zaplavujú dinosauri: Prečo jazdíme na autách starších ako dekáda?

13.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/North Monaco). Kým kedysi automobilky chrlili nové generácie modelov každých pár rokov, dnes ostávame stáť na mieste. Autá, ktoré by mali byť už dávno technicky...

13.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/North Monaco).

Kým kedysi automobilky chrlili nové generácie modelov každých pár rokov, dnes ostávame stáť na mieste. Autá, ktoré by mali byť už dávno technicky prekonané, sa stále vyrábajú a predávajú. Prečo? Regulácie, tlak na elektrifikáciu a ekonomické podmienky menia trh na nepoznanie. Situácia začína pripomínať plánovanú ekonomiku minulého storočia – a to nie je dobré znamenie.

Volkswagen Golf na ceste
Európske cesty zaplavujú dinosauri: Prečo jazdíme na autách starších ako dekáda?
Foto: shutterstock.com/North Monaco

Autá, ktoré odmietajú zostarnúť – alebo inak povedané, nevedia omladnúť

Predstavte si, že by ste dnes kupovali nové auto, ktoré sa v podstate nezmenilo od roku 2007. Áno, stále existujú modely, ako Fiat 500, ktoré zažívajú druhú dekádu života bez zásadnej inovácie. Fiat Panda má takmer rovnaký osud, keď od roku 2011 prešla len minimálnymi úpravami a jej aktuálna verzia sa má udržať na trhu minimálne do roku 2027.

Tento trend však nie je len otázkou lacných mestských áut. Luxusné SUV ako Audi Q7, Volvo XC90 alebo Bentley Bentayga tiež nedostávajú nové generácie, hoci ceny za tieto vozidlá sú astronomické. Elektrické Tesly Model S a Model X sú na trhu už 13 rokov a ich technológie, napriek všetkej propagácii „revolúcie“, neprešli zásadnou zmenou.

Fiat Panda: 16 rokov bez zásadnej zmeny.
Foto: youtube.com/@PowerTorqueYT

Regulácie namiesto inovácií: Ako sa automobilky stratili v labyrinte predpisov

Automobilky dnes stoja pred dilemou. Na jednej strane musia plniť prísne emisné normy a tlak na elektrifikáciu, na druhej strane čelia enormným nákladom na vývoj. Výsledkom je stagnácia. Výrobcovia radšej predlžujú životnosť starších modelov, než by riskovali investície do úplne nových generácií, ktoré by nemuseli priniesť očakávané zisky.

Európska únia a jej tlak na ekologické riešenia navyše vytvárajú paradox. Automobilky vkladajú obrovské zdroje do vývoja elektrických áut, ktoré tvoria len malý podiel predajov. Na ich financovanie však musia zdražovať klasické spaľovacie modely, pričom do nich už výraznejšie neinvestujú. To vedie k situácii, keď predávajú „staré nové“ autá za vyššie ceny.

Je koniec evolúcie? Technicky staré autá vládnu trhu

Zatiaľ čo v minulosti výrobcovia pravidelne prinášali technologické prekvapenia, dnes sa vývoj zdá byť na bode mrazu. Elektrické vozidlá síce získali lepšie batérie, no ich kapacita sa za posledné desaťročie pohla len minimálne. Spaľovacie modely sa namiesto inovácií prispôsobujú prísnejším normám, čo často vedie k šetreniu na kvalite materiálov a komforte.

Ľudia si navyše často ani nevšimnú, že nové auto, ktoré si kúpia, je v podstate len „facelift“ starého modelu. Napríklad Škoda Octavia alebo VW Golf, ktoré sa na prvý pohľad zdajú byť novými generáciami, sú technicky takmer identické s modelmi z roku 2012.

Najstaršie autá v predaji v roku 2025
(poradie, model – dátum pôvodného uvedenia na trh)

1. Fiat Panda – 2011 (september)
2. Tesla Model S – 2012 (jún)
3. Suzuki S-Cross – 2013 (jún)
4. Mini (3D a 5D) – 2014 (marec)
5. Jeep Renegade – 2014 (september)
6. Volvo XC90 – 2014 (október)
7. Land Rover Discovery Sport – 2014 (október)
8. Mazda 2 – 2015 (marec)
9. Audi Q7 – 2015 (marec)
10. Suzuki Vitara – 2015 (marec)
11. Mazda MX-5 – 2015 (september)
12. Jaguar F-Pace – 2015 (november)
13. Tesla Model X – 2016 (marec)
14. Bentley Bentayga – 2016 (apríl)
15. Alfa Romeo Giulia – 2016 (jún)

Volvo XC90: Desaťročné SUV, ktoré sa ešte drží.
Foto: shutterstock.com/faak

Automobilový svet potrebuje slobodu, nie diktát od stola

Problémom nie je len nedostatok nových modelov, ale aj ich kvalita. Nové autá sú často plné elektronických systémov, ktoré obmedzujú vodiča, namiesto toho, aby mu pomáhali. Regulácie tak zabíjajú prirodzenú konkurenciu medzi značkami a vývoj skutočne inovatívnych riešení.

Automobilový trh v Európe stále viac pripomína plánovanú ekonomiku minulého storočia, kde rozhodnutia neprichádzajú od spotrebiteľov, ale od regulátorov. Ak sa tento trend nezmení, môžeme očakávať, že stále viac modelov bude len recykláciou starých koncepcií, namiesto toho, aby prinášali niečo nové a lepšie.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Čo si myslíte o stave automobilového trhu v Európe?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Nová generácia Jeep Compass bude predstavená v Európe. Nový model bude príbuzný s Peugeotom 3008

Honda verí vodíku: revolúcia v pohone, ktorú si vyvinie sama

Nová Škoda Octavia: Luxus a technológie v dokonalej harmónii


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Odporúčame

Zlé stierače na aute? Máme riešenie, ktoré vás nič nestojí!

13.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Lost_in_the_Midwest). Stierače patria medzi základnú výbavu každého auta, no ich zlé fungovanie dokáže poriadne rozčúliť. Ak na prednom skle zostávajú…

Donald Trump vo veľkom štýle podporuje Elona Muska a jeho Teslu

13.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AFP). Donald Trump opäť prekvapil svet. Tentokrát však nie svojimi kontroverznými výrokmi, ale jasným postojom voči Tesle a jej zakladateľovi…

Automobilka hrá vabank v Európe: 4,41 miliardy na záchranu alebo cesta do zabudnutia?

13.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV). Legendárna americká automobilka Ford čelí v Európe historickému prepadu predaja a neistej budúcnosti. Rozhodla sa nalievať desiatky miliárd eur…

Ford Kuga PHEV v problémoch: Výrobca varuje, aby ste svoje auto nenabíjali!

13.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@FordUK). Obľúbené SUV Ford Kuga PHEV čelí ďalšej vážnej výzve. Výrobca spustil hromadnú výzvu na kontrolu vozidiel kvôli riziku skratovania…

Najtvrdohlavejší majiteľ domu na svete: Diaľnica dom obchádza z oboch strán

12.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SouthChinaMorningPost). Keď ide o domov, niektorí ľudia sa odmietajú vzdať aj za cenu nepredstaviteľných kompromisov. Príkladom je čínsky dom s…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov