14.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Owlie Productions).
Koniec hradenia elektromobilov z vreciek ostatných šoférov. Rakúsko od 1. apríla zavádza ročnú cestnú daň aj na vozidlá poháňané elektrinou. Majitelia týchto áut sa budú musieť pripraviť na nové poplatky, ktoré ich môžu vyjsť až na tisíce eur ročne. Tento krok znamená, že aj doteraz „zvýhodnená“ e-mobilita má svoju cenu.

Foto: shutterstock.com/Owlie Productions
Daňové zvýhodnenie elektromobilov končí
Desaťročie trvajúca výhoda pre majiteľov elektromobilov sa blíži ku koncu. Rakúsko od 1. apríla zavádza povinnosť platiť cestnú daň aj na elektrické vozidlá, čím výrazne mení pravidlá hry. Doteraz mohli majitelia týchto áut využívať bezplatné parkovanie, minimálne náklady na prevádzku a absenciu daní. Nový režim však zasiahne najmä tých, ktorí si zvolili luxusnejšie modely.
Koľko zaplatia majitelia elektromobilov?
Nová daň sa vypočítava na základe výkonu motora a hmotnosti vozidla, čo znamená, že čím výkonnejšie a ťažšie auto máte, tým viac zaplatíte. Napríklad majiteľ Dacie Spring, jedného z najdostupnejších elektromobilov, zaplatí ročne len 66 eur, zatiaľ čo vlastník luxusného Audi e-tron čaká odvod až 1 142 eur. V niektorých prípadoch sa suma môže vyšplhať až na 2 000 eur ročne.
Prečo je to nevyhnutné?
Rakúske autority argumentujú, že štátna pokladnica potrebuje kompenzovať straty, ktoré vznikajú z postupného úbytku daní na spaľovací pohon. Elektrické autá sú na cestách čoraz častejšie a ich dotovanie začína byť finančne neudržateľné. Ak sa teda štát rozhodol uľaviť jednej skupine, musí náklady preniesť na všetkých majiteľov vozidiel. Príchod daní na elektromobily je tak len otázkou času aj v iných krajinách.
Kto zaplatí najviac?
Vzorové príklady ukazujú, že nové dane zasiahnu najmä majiteľov výkonných alebo luxusných vozidiel, ako sú Tesla Model Y či Audi e-tron 55. Priemerný poplatok pre majiteľov elektromobilov v Rakúsku bude podľa odhadov okolo 400 eur ročne. Aj takýto krok ale môže mnohých odradiť od kúpy elektrického auta, najmä ak výhody začnú miznúť.
Príklady výšky ročnej cestnej dane novo uvalenej v Rakúsku na elektromobily:
Audi e-tron 55 – 1 142 Eur
BMW i3 – 170 Eur
BMW i4 – 530 Eur
BYD Seal – 813 Eur
Dacia Spring – 66 Eur
Hyundai Inster – 108 Eur
Škoda Enyaq – 480 Eur
Tesla Model 3 – 732 Eur
Tesla Model Y – 950 Eur
VW ID.3 Pro – 514 Eur

Foto: youtube.com/@Auditography
Čo to znamená pre budúcnosť elektromobility?
Rakúsko svojim rozhodnutím naznačuje smerovanie, ktorým sa môžu vydať aj iné krajiny. Napríklad Nemecko, kde jazdí viac ako 1,65 milióna elektromobilov, by týmto systémom mohlo do rozpočtu priniesť miliardy eur. Otázkou však ostáva, kedy sa aj ďalšie vlády odvážia zaviesť podobné opatrenia, ktoré by mohli zmeniť vnímanie elektromobilov ako „lacnej alternatívy„.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Čínske diely, portugalská výroba a nemecký marketing – cesta Volkswagenu ID.1
Zrútenie európskeho sna: Najväčší výrobca batérií vyhlásil bankrot
Ktorá batéria je lepšia? Tesla alebo BYD? Výsledky testovania vás prekvapia!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.