19.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Make-S).
Elektromobily sú často prezentované ako „čistá“ alternatíva k spaľovacím motorom. Nová britská štúdia však odhalila, že realita je oveľa zložitejšia. Prach z bŕzd a opotrebovanie pneumatík môže mať na ľudské zdravie horší vplyv ako výfukové plyny z dieselových motorov.

Foto: shutterstock.com/Make-S
Bez emisných výfukov, ale nie bez škodlivín
Elektrické autá si získali povesť ekologickej záchrany, no nový výskum naznačuje, že tento obraz je skreslený. Štúdia univerzity v Southamptone sa zamerala na znečisťujúce látky, ktoré vznikajú počas jazdy elektromobilov, a výsledky sú prekvapujúce. Prach z brzdových doštičiek a opotrebovanie pneumatík spôsobujú uvoľňovanie jemných častíc, ktoré môžu byť pre ľudské zdravie nebezpečnejšie než emisie výfukov.
Vedúci autor štúdie, doktor James Parkin, upozornil, že tieto častice sú spojené s vážnymi ochoreniami, ako je rakovina, astma a chronické pľúcne choroby. Elektrické autá, ktoré sú kvôli batériám ťažšie, produkujú ešte viac brzdného prachu než ich naftové alebo benzínové obdobne.
Prach z bŕzd: Skryté nebezpečenstvo na cestách
Výskum rozdelil brzdové doštičky do štyroch kategórií – nízkokovové, polokovové, neazbestové organické a keramické. Najväčším problémom sú podľa štúdie doštičky s obsahom medi, ktoré produkujú vysoko toxické častice PM2.5. Tieto mikroskopické častice, až 30-krát menšie ako ľudský vlas, sa ľahko dostávajú do ovzdušia a neskôr do pľúc.
„Mnoho ľudí si myslí, že elektromobily sú bezemisné, no zabúdajú na prach, ktorý vzniká z bŕzd a pneumatík,“ dodal Parkin. Na rozdiel od dieslových motorov, ktoré pri brzdení využívajú motorovú brzdu a minimalizujú používanie klasických bŕzd, elektromobily kvôli vyššej váhe a častejšiemu používaniu brzdových doštičiek uvoľňujú viac toxických častíc.
Rekuperácia nie je všeliek
Zástancovia elektromobilov často argumentujú rekuperačným brzdením, ktoré umožňuje vozidlu spomaliť bez použitia klasických bŕzd. Tento mechanizmus však nenahrádza tradičné brzdy úplne a v mnohých situáciách – napríklad pri prudkom brzdení – sa brzdné doštičky stále využívajú.
Na druhej strane dieselové motory umožňujú intenzívne brzdenie motorom, čo minimalizuje spotrebu brzdových doštičiek. Niektorí majitelia dieslových vozidiel uvádzajú, že brzdové komponenty im vydržali státisíce kilometrov. Pri elektromobiloch je však situácia odlišná – ich vyššia hmotnosť znamená vyšší tlak na brzdy, a tým pádom aj väčšie množstvo škodlivého prachu.

Foto: shutterstock.com/BLKstudio
Budúcnosť áut: Naozaj ekologická?
Profesor Matthew Loxham, spoluautor štúdie, upozorňuje, že s rastúcim počtom elektromobilov na cestách môžu mimo-výfukové emisie, ako sú častice z bŕzd a pneumatík, časom výrazne stúpnuť. „Odklon od spaľovacích motorov automaticky neznamená, že budeme dýchať čistejší vzduch,“ varuje.
Navyše, legislatíva zatiaľ tieto neviditeľné znečisťujúce látky takmer vôbec nerieši. Normy ako Euro 7, ktoré by mali vstúpiť do platnosti v roku 2027, by mohli priniesť nové pravidlá pre výrobu brzdových doštičiek a obmedziť používanie toxických materiálov. Dovtedy však zostávajú elektromobily zdrojom znečistenia, ktoré sme si doteraz nevšímali.
Nebezpečné ilúzie čistej mobility
Hoci elektromobily nemajú výfukové emisie, to neznamená, že sú úplne bez vplyvu na životné prostredie a zdravie. Prach z bŕzd a pneumatík sa dostáva do ovzdušia a predstavuje vážne zdravotné riziko, ktoré nemožno ignorovať.
Budúcnosť bezemisnej dopravy si vyžaduje viac ako len výmenu motorov – treba prepracovať celý systém vrátane materiálov používaných na výrobu áut. Kým sa tak stane, otázka, či sú elektromobily skutočne ekologické, zostáva otvorená.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Prečo vaše auto skončí na šrotovisku, kým susedova Toyota najazdí pol milióna kilometrov?
Slovenské rekordy, o ktorých ste netušili: Malá krajina s veľkými prvenstvami
Elektromobily si teraz nekupujte, budú lacnejšie!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.