19.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AMGmeister).
Dlhoročný symbol luxusu a surovej sily, dvanásťvalcové motory Mercedes-AMG, sa stávajú raritou. Ikonické pohonné jednotky už nevyrába nemecká automobilka pre seba, ale len pre talianskeho výrobcu Pagani. A čo je ešte šokujúcejšie, ich výrobu má na pleciach iba jeden jediný človek – Michael Kübler.

Foto: youtube.com/@AMGmeister
Zbohom veľkým motorom: Mercedes sa vydal na riskantnú cestu
Mercedes-Benz, značka, ktorá bola po desaťročia synonymom pre výkon, kvalitu a exkluzivitu, vykročila na cestu, ktorá mnohých fanúšikov sklamala. Plány na ukončenie výroby spaľovacích motorov do roku 2030 priniesli striktné rozhodnutia, medzi ktoré patrilo aj postupné ukončenie produkcie ich ikonických dvanásťvalcov. Tento krok bol sprevádzaný masívnou redukciou zamestnancov a viedol k situácii, kedy dnes už ručne skladá tieto motory len jediný odborník.
Michael Kübler, ktorý je v AMG posledným mohykánom v umení skladania dvanásťvalcových motorov, symbolizuje zmenu filozofie v Stuttgarte. Zatiaľ čo konkurencia ako Audi či BMW si zachováva aspoň časť svojej spaľovacej DNA, Mercedes zašiel až za hranu.
Jediný muž, jediný motor: Týždňová robota pre Pagani
Michael Kübler pracuje v Affalterbachu, kde každý týždeň skladá jeden jediný motor V12. Na rozdiel od minulosti, kedy na dvanásťvalci svietila plaketa s menom jeho výrobcu, dnes už takéto motory nesú len svoje výrobné číslo. Zaujímavosťou je, že tieto pohonné jednotky nie sú určené pre Mercedes-Benz, ale výhradne pre taliansku značku Pagani, ktorá si tieto agregáty objednáva pre svoje exkluzívne superšporty.
Výroba jedného kusu je nepredstaviteľne náročná. Skladá sa z viac ako 700 súčiastok a precízna montáž trvá celý týždeň. Kübler, ktorý má v dielni takmer voľnú ruku, je známy svojou oddanosťou práci a hoci už plakety s jeho menom nie sú súčasťou motorov, klienti značky Pagani ho dobre poznajú.
Elektrická budúcnosť? Nie všetci sú nadšení
Mercedes pôvodne plánoval stať sa do roku 2030 čisto elektrickou značkou. Po vlne kritiky a zníženom záujme zákazníkov však už minulý rok mierne cúvol a oznámil návrat k výkonným motorom. Napriek tomu však dvanásťvalce zostávajú na okraji – symboly luxusu a výnimočnosti, sú dnes dostupné už len pre vyvolených.
Tieto ikonické motory síce nepredstavujú veľké predajné čísla, no ich prítomnosť v portfóliu značky bola vždy otázkou prestíže. Zákazníci, ktorí si Mercedes-AMG vyberali práve kvôli týmto výnimočným agregátom, sa dnes cítia oklamaní.

Foto: youtube.com/@cryhavocproductions2507
Syntetické palivá ako cesta späť?
Kritici tvrdia, že namiesto slepého sústredenia na elektromobilitu by Mercedes mal prehodnotiť svoje možnosti. Syntetické palivá ponúkajú cestu, ako zachovať spaľovacie motory a zároveň nepoškodzovať životné prostredie. Dvanásťvalce síce nie sú ekologickým zázrakom, no ich zachovanie by mohlo byť múdrejšie rozhodnutie, najmä keď ide o budovanie prestíže značky.
Zákazníci stále pociťujú nostalgiu za starými časmi, kedy im pod kapotou burácal motor V12, a sú pripravení zaplatiť za tento luxus nemalé peniaze. Mercedes by mal zvážiť, či úplná elektrifikácia neznamená stratu časti svojej identity.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Elon Musk pod paľbou kritiky: Americký senátor verejne „prepustil“ Teslu
90 sekúnd, ktoré môžu zachrániť vašu peňaženku: Ako sa správne starať o turbo v aute
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.