22.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@carshowtv9197).
BYD, jeden z najväčších čínskych výrobcov elektrických áut, zvažuje otvorenie svojej tretej továrne na európskej pôde. Po Maďarsku a Turecku sa Nemecko javí ako najpravdepodobnejší kandidát. Čo stojí za týmto rozhodnutím a ako by to mohlo ovplyvniť európsky automobilový trh?

Foto: youtube.com/@carshowtv9197
BYD posilňuje v Európe: Tretia továreň na obzore
Čínska automobilka BYD, ktorá sa stáva čoraz významnejším hráčom na globálnom trhu, plánuje rozšírenie svojho pôsobenia v Európe. Po už ohlásených výrobných závodoch v Maďarsku (štart produkcie v októbri 2025) a Turecku (marec 2026), spoločnosť zvažuje tretiu továreň. Podľa agentúry Reuters je Nemecko aktuálne na čele zoznamu potenciálnych lokalít.
Tento krok BYD sleduje niekoľko cieľov: rýchlejšie zásobovanie európskeho trhu, obchádzanie vysokých dovozných ciel a využitie dostupnej infraštruktúry. Nemecko, ktoré sa vyhradilo proti zavádzaniu ciel na čínske elektrické vozidlá, sa ukazuje ako ideálny partner, avšak vysoké náklady na energiu a prácu môžu proces rozhodovania spomaliť.
Prečo práve Nemecko?
BYD si podľa všetkého vyberá krajiny, ktoré majú priaznivé podmienky pre čínskych investorov. Nemecko, ako najväčšia európska ekonomika, hrá dôležitú úlohu v obchode s Čínou, a jeho nesúhlas s tarifami na čínske elektromobily ho stavia do silnej pozície.
Zaujímavosťou je, že BYD by mohol využiť aj existujúce výrobné závody automobilového koncernu Volkswagen, ktoré sú v procese zatvárania. Táto synergia by mohla znížiť náklady na výstavbu a urýchliť proces zahájenia výroby.
Dane, clá a politika: Čo všetko ovplyvňuje BYD?
Rozhodnutie BYD o mieste tretej fabriky nie je len technickou otázkou, ale aj politickou. Európska únia v posledných rokoch zaviedla vysoké clá na dovoz čínskych elektrických vozidiel, ktoré v niektorých prípadoch dosahujú až 40 %. Tieto opatrenia mali za cieľ ochrániť európskych výrobcov pred lacnejšou čínskou konkurenciou.
Čína však reaguje vlastnými krokmi – odporúča svojim firmám investovať iba do krajín, ktoré nepodporujú tieto clá. Práve preto sú Nemecko či Maďarsko preferovanými lokalitami, zatiaľ čo krajiny ako Taliansko a Francúzsko z tejto hry vypadli.
Aké sú plány BYD?
V prípade spustenia všetkých troch európskych tovární – v Maďarsku, Turecku a potenciálne v Nemecku – BYD plánuje vyrábať až 500 000 vozidiel ročne. Konečné rozhodnutie o tretej fabrike však bude závisieť od predaja značky BYD v Európe a od politických postojov jednotlivých krajín.
Tento ambiciózny plán zdôrazňuje, ako vážne BYD myslí svoju expanziu na európsky trh. Spoločnosť chce konkurovať zavedeným výrobcom ako Volkswagen či Renault a postupne získať čoraz väčší podiel na trhu s elektrickými vozidlami.

Foto: youtube.com/@motor1italia
Čo to znamená pre európsky trh?
Ak sa BYD rozhodne pre Nemecko, môže to výrazne ovplyvniť rovnováhu síl na európskom automobilovom trhu. Čínske automobilky už teraz postupne získavajú pozície, a ak sa k tomu pridá lokálna výroba, ich vozidlá sa stanú ešte dostupnejšími.
Európski výrobcovia, ktorí sa už dlhšie snažia prispôsobiť prechodu na elektromobilitu, tak môžu čeliť ešte väčšiemu tlaku. Zákazníci by však mohli profitovať z väčšej konkurencie, ktorá by mohla priniesť nižšie ceny a širší výber elektrických áut.
BYD sa chystá získať pevnejšie miesto na európskom trhu a ukazuje, že v oblasti elektromobility nechce zostať pozadu. Čo si o tom myslíte vy? Mali by európske krajiny viac chrániť vlastných výrobcov, alebo je rozšírenie čínskej produkcie pozitívnym krokom? Podeľte sa o svoj názor!
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Z budúcnosti do reality: Autonómne funkcie od BYD vás dostanú.
BYD Hefei – gigantický čínsky kolos, čo priváža tisíce áut do Európy
BYD: 1000 V architektúra, ktorá prekoná všetko! – Auto Trendy
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.