22.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Jakob Berg).
Nemecká polícia nasadila do boja proti rýchlym vodičom novinku, ktorá sa javí ako nenápadný prívesný vozík pri ceste. Mobilné fotoradary však ukrývajú technológiu, ktorá neodpúšťa prehrešky. Prečo ich vodiči nenávidia a ako fungujú?

Foto: shutterstock.com/Jakob Berg
Nenápadné „prívesy“, ktoré chytia každého
Na nemeckých cestách sa objavili zariadenia, ktoré na prvý pohľad vyzerajú ako bežné prívesné vozíky zaparkované pri kraji. V skutočnosti však ide o mobilné fotoradary, ktoré dokážu presne merať rýchlosť a okamžite zaznamenávať prehrešky vodičov.
Tieto zariadenia fungujú bez akéhokoľvek upozornenia. Žiadne výstražné značky, žiadne nápadné nápisy. Jediné, čo si vodič môže všimnúť, je malé okienko a odrazky. Kým si však uvedomí, že prešiel okolo fotoradaru, môže byť na ceste k pokute.
Mobilita, ktorá zneistí každého vodiča
Najväčšou výhodou týchto fotoradarov je ich mobilita. Polícia ich môže jednoducho prenášať z jedného miesta na druhé, čo znamená, že vodiči nikdy nevedia, kde ich čaká meranie rýchlosti. Tento vozík núti šoférov dodržiavať rýchlostné limity na každej ceste, nielen na tých označených ako kontrolované úseky.
To, že sú tieto zariadenia ťažko predvídateľné, vedie k tomu, že vodiči na nemeckých cestách čoraz viac znižujú rýchlosť. Cieľom je prinútiť šoférov rešpektovať pravidlá všade, nie len tam, kde sú viditeľné fotoradary.
Efektívne, ale kontroverzné
Mobilné fotoradary majú však aj svojich kritikov. Zariadenia v Nemecku zaznamenávajú 35 % všetkých prekročení rýchlosti, čo sa premieta do výrazného nárastu príjmov z pokút. Napríklad v okrese Verden vzrástol príjem z pokút za dva roky z 2,8 milióna eur na takmer 4 milióny eur, čo predstavuje nárast o 41 %.
Podľa odporcov však tieto fotoradary často stoja na miestach, kde hrozí riziko dopravnej nehody. Kritici tvrdia, že ich použitie je skôr zamerané na napĺňanie rozpočtu než na reálne zvýšenie bezpečnosti dopravy.

Foto: shutterstock.com/Ilari Nackel
Menia správanie vodičov?
Hoci cieľom fotoradarov by malo byť ovplyvnenie správania vodičov a zníženie počtu prehreškov, v Nemecku sa objavujú pochybnosti o ich dlhodobých účinkoch. Ak sa v rovnakom regióne stále registruje vysoký počet prehreškov, otázkou zostáva, či tieto zariadenia skutočne vedú k zmene návykov za volantom.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Technologický spor za miliardy: EÚ vyzýva Apple a Google, Trump hrozí odvetou
Zapnete smerovku vpravo alebo vľavo? Jednoduchá chyba môže viesť k nehode
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.