Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Vyhnite sa týmto motorom! Štyri benzínové katastrofy, ktoré vás môžu stáť majland

22.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@bwautocare). Myslíte si, že nový moderný motor je vždy zárukou kvality? Omyl! Niektoré malé benzínové jednotky, ktoré mali byť revolučné, sa ukázali ako nočná mora...

22.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@bwautocare).

Myslíte si, že nový moderný motor je vždy zárukou kvality? Omyl! Niektoré malé benzínové jednotky, ktoré mali byť revolučné, sa ukázali ako nočná mora pre peňaženky svojich majiteľov. Čítajte ďalej a zistite, ktorým motorom by ste sa mali oblúkom vyhnúť, ak nechcete riešiť drahé opravy a nekonečné problémy.

Motor PurTech
Vyhnite sa týmto motorom! Štyri benzínové katastrofy, ktoré vás môžu stáť majland.
Foto: youtube.com/@bwautocare

Malé, ale problematické: Ako sme sa k tomu dostali?

V posledných rokoch automobilky masívne investovali do vývoja malých benzínových motorov. Ich hlavnými prednosťami mali byť nízka spotreba paliva, dynamika a ekologická prevádzka. Na papieri to vyzeralo skvelo, avšak realita ukázala, že mnohé z týchto motorov trpia zásadnými poruchami. Výrobcovia sa snažili o znižovanie objemu a počtu valcov, dopĺňali turbodúchadlá a integrovali sofistikované technológie. Výsledkom však boli často problémy, ktoré zákazníkov stáli tisíce eur.

Honda 1.0 VTEC (P10A2): Keď šetrnosť nejde ruka v ruke s kvalitou

Svojou konštrukciou je to skvelá jednotka, ktorá je dostatočne úsporná a dynamická. Výrobca ho použil v 10. generácii modelu Civic v roku 2017. Spočiatku mal výkon 129 k, neskôr 126. Kompaktná Honda s týmto motorom zrýchlila na 100 km/h za 10,2 až 11,2 s a jej priemerná spotreba paliva sa podľa výrobcu pohybovala medzi 4,7 a 5,0 l na 100 km. Bohužiaľ, tento motor sa ukázal ako problematický a dnes sú ceny Civic s ním oveľa nižšie ako tých s agregátom 1,5 (ktorý vrelo odporúčame).

Spočiatku mal motor dobré recenzie, ale po niekoľkých rokoch používania sa prejavili jeho nedostatky. Ukázalo sa, že výrobca v ňom použil remenicu, ktorá poškodila rozvodový remeň. V dôsledku toho sa komponenty remeňa dostávali do motora a spôsobovali jeho prehrievanie (zvyčajne sa poškodil druhý valec).

Výrobca na problémy reagoval výmenou kolies a remeňov, ale niekedy to nestačilo a musel sa vymeniť celý blok motora, ktorý stál toľko, koľko dnes stojí ojazdený Civic 10. generácie. Zaujímavé je, že v nasledujúcom modeli 11. generácie už výrobca nepoužíval motor P10A2, čím ukončil svoje experimenty. Dnes je to rozhodne vysoko rizikový motor.

1.2 PureTech (EB) od PSA/Stellantis: Pohroma v olejovej kúpeli

Tento motor si vyslúžil popularitu vďaka jeho kultivovanému chodu a nízkej spotrebe. Avšak jeho konštrukcia s rozvodovým remeňom v olejovej kúpeli sa ukázala ako veľký problém. Palivo prenikajúce do oleja rozkladalo remeň, ktorého úlomky následne upchávali olejové kanály či dokonca brzdový systém. Mnohé motory sa zadrhli už po 40 000 kilometroch, čo majiteľov šokovalo. Aj keď výrobca sľuboval modernizáciu, nový motor s reťazovým rozvodom prišiel až v roku 2023. Ak hľadáte auto s týmto motorom, radšej si to ešte raz premyslite.

Olej s palivom následne rozpúšťa rozvodový remeň, ale tým to nekončí. Ako chybná sa tu ukázala aj samotná konštrukcia remenice vačkového hriadeľa, ktorá poškodila remeň. Komponenty remeňa mohli upchať čerpadlo a viesť k strate brzdenia a mohli tiež upchať olejový filter, čo viedlo k zadretiu motora.

Neexistovalo na to žiadne pravidlo – niektoré jednotky stihli interval výmeny remeňa (výrobca ho počas výroby motora skrátil zo 180 000 na 160 000 km, ale mechanici ho radili robiť každých 60 000 – 80 000 km), zatiaľ čo iné sa zadreli už po 40 000 km.

Motor PureTech
Atraktívny na papieri, ale nočná mora v praxi – motor 1.2 PureTech.
Foto: youtube.com/@bwautocare

Navyše po dodatočnej montáži sa vyskytli aj takéto prípady, takže sa dá predpokladať, že problém bol odstránený až v roku 2023 (reálne na trhu od roku 2024), keď sa pod kapoty vozidiel Stellantis dostal reťazový motor (v kombinácii s hybridom).

Ford 1.0 EcoBoost: „Eco“ len podľa názvu

Chybné agregáty 1.0 EcoBoost sa vyrábali v rokoch 2012 až 2018, keď bol motor modernizovaný tak, aby namiesto remeňového rozvodu v olejovom kúpeli dostal reťazový rozvod.

Motor 1.0 EcoBoost poháňaný remeňom má v podstate rovnaké výhody ako vyššie uvedené motory, až na to, že pri dynamickom pohone vo vozidle veľkosti Focusu alebo Mondea (áno, bol aj v poslednej generácii tohto modelu!) nie je príliš úsporný. To je vzhľadom na jeho problémy s životnosťou, a to nielen samotného remeňa (celkovo sa nevyskytujú tak často ako u dvoch vyššie uvedených motorov), maličkosť.

Najväčším problémom je tu zlá kvalita hlavy motora. V 1.0 EcoBoost sa ľahko poškodia olejové kanály, čo je horšie, výmena vrchnej časti motora tu nie vždy pomôže (okrem toho, že je dosť drahá, ale nie tak ako v Honde).

Ďalším problémom je pokles tlaku paliva pod hodnotu, spôsobený problémami s pohonom palivového čerpadla. K tomu sa pridávajú problémy s chladením, ktoré pomerne často viedli k prehrievaniu tohto motora. Dôrazne neodporúčame.

Renault 1.2 TCe (H5Ht): Olejová žrútka a iné starosti

Motor H5Ht sa vyrábal v rokoch 2012 až 2018 a používal sa v mnohých modeloch značiek Renault a Dacia. Ide o ďalšiu malú jednotku s priamym vstrekovaním a preplňovaním, ale na rozdiel od predtým opísaných motorov má štyri valce namiesto troch. To zlepšuje jeho kultúru chodu, žiaľ, nie je to motor hodný odporúčania.

Hlavným problémom tohto motora je nadmerná spotreba motorového oleja (až jeden liter na 1 000 km). Pravdepodobnou príčinou tohto javu je príliš nízka účinnosť olejového čerpadla pri dynamickej jazde.

Motor Renault 1.2 TCe
Renault 1.2 TCe: Spotreba oleja, ktorá prekonáva aj apetít SUV.
Foto: youtube.com/@nicolascantamburlo2425

Výrobca sa s týmto problémom čiastočne vysporiadal v roku 2015, keď predstavil prepracovaný variant Energy, ale ak si v danom modeli môžete vybrať iný motor, urobte tak.

Okrem toho má model H5Ht problémy s napínačmi rozvodovej reťaze, ktoré keď sa včas neodhalia, môže uvoľnená reťaz viesť k nasávaniu nečistôt do motora a k mnohým drahým škodám.

Ako si vybrať dobre? Pár rád pre motoristov

Aj keď sme v článku spomenuli niekoľko problémových motorov, neznamená to, že všetky malé benzínové jednotky sú zlé. Na trhu nájdeme aj vydarené kúsky, ako napríklad 1.0 TSI od Volkswagenu či 0.9 TCe od Renaultu. Pri kúpe auta je však dôležité preveriť si históriu konkrétneho modelu a sledovať servisné záznamy. Pokiaľ sa objavia problémy, ihneď sa obráťte na výrobcu – častokrát sa na tieto motory vzťahujú zvolávacie akcie alebo záruky, ktoré môžu ušetriť nemalé peniaze.

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Kedy je čas na výmenu spojky? Neignorujte tieto príznaky a ušetríte si poriadnu sumu

Dacia Duster na križovatke možností: Plyn, hybrid alebo benzín? Test, ktorý vám otvorí oči!

Motor, ktorý nikdy nesklame: Toyota vsádza na nezničiteľný diesel!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Čínska automobilka BYD plánuje tretiu továreň v Európe: Nemecko je favoritom!

22.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@carshowtv9197). BYD, jeden z najväčších čínskych výrobcov elektrických áut, zvažuje otvorenie svojej tretej továrne na európskej pôde. Po Maďarsku a…

Český motor pre americký sen: Škoda navrhuje pohon pre gigantické pick-upy

22.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PlanetCarNews). Česká automobilka Škoda dokazuje, že aj v dobe elektrifikácie myslí na praktické riešenia. Vyvíja úplne nový spaľovací motor pre…

Pozor na Stelvio! Prečo aj skúsení motorkári prehrávajú boj so zákrutou?

22.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: facebook.com/kanyarfoto). Každý motorkár sníva o jazde na legendárnej Stelvio – najkľukatejšej ceste Európy. S ostrými zákrutami a výškou 2758 metrov…

Európska únia preveruje BYD v Maďarsku: Hrozia miliónové pokuty?

22.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@chimdrone). Plány čínskeho giganta BYD na rozšírenie výroby v Európe narážajú na vážne prekážky. Európska komisia spustila vyšetrovanie ich plánovanej…

Tajomný pozdrav motocyklistov, ktorý spája svet dvoch kolies

22.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Media Lens King). Sezóna motocyklov začína a na cestách pribúdajú nadšenci dvoch kolies. Počas jazdy ste si mohli všimnúť gesto,…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov