23.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Gorodenkoff).
Hrdza je nepriateľ, ktorého motoristi nenávidia. Nielenže kazí estetiku vozidla, ale dokáže narobiť vážne problémy aj s bezpečnosťou. Ak výrobca zanedbal ochranu proti korózii, šanca na úspešný boj je nízka. Pozreli sme sa na rebríček najviac hrdzavejúcich áut podľa švédskeho magazínu Vi Bilägare, ktorý na tom pracuje už viac ako 30 rokov.

Foto: shutterstock.com/Gorodenkoff
Korózia: Skrytý nepriateľ každého auta
Boj s koróziou je komplikovanejší než riešenie mechanických problémov. Hrdza sa neprejavuje okamžite, ale ak sa raz objaví, jej oprava je drahá a zdĺhavá. Švédski odborníci preto analyzovali stovky áut a zostavili rebríček tých najohrozenejších. Prekvapivo, vozidlá z Ázie, ktoré si získali povesť spoľahlivých, čelili častým problémom so skorou koróziou.
Ako Švédi skúmajú ochranu pred hrdzou?
Pri hodnotení áut sa využívajú špičkové technológie, ako endoskopy, ktoré odhaľujú slabé miesta v lakovaní a skrytých častiach karosérie. Odborníci testujú nielen kvalitu lakov a technických povlakov, ale aj to, ako efektívne odvádzajú otvory vodu a chránia kovové časti pred vlhkosťou. Skúsenosti ukazujú, že ak tieto systémy zlyhajú, auto je odsúdené na skorú koróziu.
Zostavili rebríček rizikových áut
Podľa švédskych testov vykazujú podpriemerné hodnoty v oblasti antikoróznej ochrany aj výrobcovia, ktorých by to mnohí nečakali. Priemerné hodnotenie dosiahlo 3,1 bodu z 5, no napríklad Volvo alebo Alfa Romeo dosiahli len 3,0 bodu. Kia a Hyundai získali 2,9 bodu, zatiaľ čo Peugeot a Opel prepadli s hodnotením 2,6 bodu. Mazda si polepšila, ale stále sa pohybuje na úrovni 2,3 bodu, čo nie je dôvod na spokojnosť.
Japonské autá a ich problém s koróziou
Japonské vozidlá, známe svojou spoľahlivosťou, často čelili problémom so skorou koróziou. Staršie modely Mazdy a Hondy trpeli na slabú ochranu pred hrdzou, čo výrazne ovplyvňovalo ich životnosť. Napriek zlepšeniam v posledných rokoch zostáva korózia Achillovou pätou mnohých ázijských značiek.
Prečo je korózia nebezpečná?
Hrdza nie je len estetický problém. Korózia karosérie, podvozku či zvarov môže vážne oslabiť štruktúru vozidla a znížiť jeho schopnosť chrániť pasažierov v prípade nehody. Preto by každému vodičovi malo záležať na pravidelnej kontrole a dodatočnej ochrane svojho auta.

Foto: shutterstock.com/Yanya
Značky automobilov s najlepšou ochranou proti korózii:
Porsche – 5 bodov
Jaguar – 4,7
Nio – 4,5
BMW – 4,1
Audi – 4,0
Mini – 4,0
Mercedes – 3,9
Renault – 3,7
Volkswagen – 3,6
Seat – 3,6
Značky automobilov s najhoršou ochranou proti korózii:
Ford – 2,2
Toyota – 2,2
DS – 2,0
Fiat – 2,0
Hongqi – 2,0
Lynk&Co – 2,0
Mitsubishi – 2,0
Range Rover – 2,0
Subaru – 2,0
Suzuki – 2,0
Honda – 1,8
Ochrana proti korózii na starších vozidlách.
Švédi sprístupňujú výsledky analýzy aj pre staršie modely – dokonca aj pre 15- alebo 20-ročné modely. Podrobné výsledky sú nasledovné:
Alfa Romeo:
Alfa Romeo 159 (2006) – 1 bod
Citroen:
- Citroen C3 (2002-2003) – 2 body
- Citroen C4 Cactus (2014) – 2 body
- Citroen C4 Picasso/Grand Picasso (2008-2009) – 2 body
- DC3 (2010) – 2 body
Fiat:
500 (2008) – 2 body
500L (2013) – 2 body
Bravo (2008) – 2 body
Doblo (2003) – 1 bod
Grande Punto (2006) – 2 body
Panda – 2 body
Honda:
- Honda Accord (2002-2006) – 2 body
- Honda Accord Tourer (2008) – 2 body
- Honda Civic Hybrid (2005-2006) – 2 body
- Honda Civic (2011-2012) – 2 body
- Honda Civic Tourer (2013-2014) – 2 body
- Honda CR-V (2002-2013) – 2 body
- Honda Insight (2009) – 2 body
- Honda Jazz (2001) – 2 body
Jeep:
Jeep Cherokee (2012-2015) – 1 bod
Lexus:
IS (2005-2006) – 2 body
IS (2013-2014) – 2 body
NX 300h (2014-2015) – 2 body
Mazda:
- Mazda 2 (2007) – 2 body
- Mazda 3 (2008-2011) – 2 body
- Mazda 3 (2003) – 2 body
- Mazda 5 (2005) – 2 body
- Mazda 6 (2002-2009) – 2 body
- Mazda 6 kombi (2007-2011) – 2 body
- Mazda 6 kombi (2012-2015) – 2 body
Mitsubishi:
ASX (2010) – 2 body
Colt (2002-2009) – 2 body
Lancer (2008) – 2 body
Outlander (2013) – 2 body
Outlander PHEV (2013-015) – 2 body
Space Star (2012-2013) – 2 body
Nissan:
Juke (2011) – 2 body
Micra (2003) – 2 body
Micra (2011) – 2 body
Note (2013) – 2 body
Qashqai (2007) – 2 body
Qashqai (2014) – 2 body
X-Trail (2007) – 2 body
Peugeot:
1007 (2005) – 1 bod
108 (2014) – 2 body 207 (2006) – 2 body
208 (2013) – 2 body
508 (2013) – 2 body
508 SW (2011) – 2 body
2008 (2013) – 2 body
4007 (2008) – 1 bod
5008 (2010) – 2 body
Partner (2008) – 2 body
Subaru:
Forester (2008) – 2 body
Forester (2013) – 2 body
Impreza (2007) – 2 body
Justy (2007) – 2 body
Outback (2007) – 2 body
Legacy (2003-2004) – 1 bod
Outback (2009-2013) – 2 body
Outback (2015) – 2 body
Suzuki:
Swift (2005) – 2 body
Swift (2011) – 2 body
SX4 S-Cross (2013) – 2 body
Vitara (2015) – 2 body
Toyota:
Auris (2007) – 2 body
Auris Sports Tourer (2013) – 2 body
Avensis (2009) – 2 body
Aygo (2005) – 2 body
Aygo (2005-2013) – 1 bod
Corolla Verso (2004) – 2 body
Prius (2004) – 2 body
Prius(2009) – 2 body
Prius Plug-in (2013) – 2 body
RAV4 (2013) – 2 body
RAV4 (2006) – 2 body
Verso (2009-2013) – 2 body
Yaris (2005-2009) – 2 body
Yaris (2013) – 2 body
Prečo japonské autá hrdzavejú?
Ako vysvetlili zástupcovia „Rostskyddsmetoder“ – Japonskí výrobcovia sa vo fáze lakovania karosérie spoliehajú najmä na základné nátery a chemickú ochranu, zatiaľ čo európski výrobcovia sa viac spoliehajú na vyplnenie uzavretých profilov voskom a klasické pozinkovanie. V konečnom dôsledku poskytuje výrazne lepšiu ochranu proti korózii, už len kvôli vyššej odolnosti voči mechanickému poškodeniu.
Práve z tohto dôvodu sa mnohí zákazníci značiek Honda, Mazda, Toyota, Subaru a Suzuki – celkom oprávnene – rozhodujú pre dodatočnú protikoróznu ochranu svojich vozidiel po ich kúpe.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Prečo by ste mali myslieť na preplach motora? Mechanik vysvetľuje, kedy je to nevyhnutné
Vyhnite sa týmto motorom! Štyri benzínové katastrofy, ktoré vás môžu stáť majland
Kedy je čas na výmenu spojky? Neignorujte tieto príznaky a ušetríte si poriadnu sumu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.