25.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@EVPedia).
Pokračujúca čínska invázia na európsky automobilový trh je nezastaviteľná. Predaj čínskych vozidiel v priebehu roka stúpol o úctyhodných 64 %. Zároveň sa však ukazuje, že elektromobily už nie sú ich hlavným tromfom, nahrádzajú ich hybridy a benzínové modely. Prečo je tomu tak?

Foto: youtube.com/@EVPedia
Čínske značky v Európe? Už nielen lacné elektromobily!
Čínske automobilky si v Európe upevňujú pozície a ich predaje rastú raketovým tempom. V priebehu posledného roka predali o 64 % áut viac než v predchádzajúcom období. Podľa údajov spoločnosti Dataforce sa v Európe predalo 38 902 čínskych áut, čím ich trhový podiel vzrástol z 2,5 % na súčasných 4,1 %.
Znie to ako ďalší triumf elektromobilov, ktorými Čína ovládla časť trhu, no paradoxne, za týmto nárastom stoja najmä modely so spaľovacím motorom a hybridy. Elektromobilom totiž pribrzdili predaje vysoké clá, ktoré sťažujú ich konkurencieschopnosť.
Elektromobily v úzadí, hybridy na vzostupe
Kým predaje čínskych elektromobilov za posledný rok klesli o 3,4 %, plug-in hybridy zaznamenali neuveriteľný nárast o 321 %. Príkladom je model BYD Seal U, ktorý sa ponúka v dvoch verziách – plne elektrickej a plug-in hybridnej. Zatiaľ čo elektrický model predal „len“ 519 kusov, hybridná verzia si našla až 2 281 kupcov.
Podobný úspech zaznamenala aj značka Omoda, dcérska spoločnosť Chery, ktorá napríklad v Španielsku boduje práve benzínovými modelmi. Značky ako MG či BYD tiež zažívajú úspechy. Na druhej strane, nie všetkým čínskym značkám sa darí. Lynk & Co, Zeekr či Xpeng majú ťažkosti preraziť, zatiaľ čo Nio predalo v celej Európe len 73 vozidiel.
Prečo hybridy a benzínové modely?
Čínske automobilky sa rýchlo prispôsobujú európskym predpisom a clám. Preto sa namiesto elektromobilov zameriavajú na vozidlá so spaľovacími motormi a plug-in hybridy, ktoré nepodliehajú takým vysokým poplatkom. Navyše, hybridy ponúkajú kompromisný variant pre tých, ktorí ešte nie sú pripravení na plnú elektrifikáciu.
Zároveň, čínske značky ako BYD či MG lákajú európskych zákazníkov kombináciou atraktívnej ceny, moderného dizajnu a technológií.
Čo to znamená pre európskych výrobcov?
Rastúca prítomnosť čínskych automobiliek na európskom trhu je varovaním pre miestnych výrobcov. Tí musia čeliť nielen technologickým výzvam, ale aj cenovému tlaku, ktorý čínske značky prinášajú. Navyše, ak budú hybridy a benzínové modely od Číňanov naďalej rásť, môže to spomaliť prechod na elektromobilitu, čo je hlavnou stratégiou EÚ pre znižovanie emisií.

Foto: youtube.com/@ThunderGears
Budúcnosť čínskych áut na európskych cestách
Zdá sa, že čínske automobilky si našli spôsob, ako obísť clá a zároveň zaujať európskych zákazníkov. Priestor pre rast je stále veľký a ich podiel na trhu bude pravdepodobne ďalej stúpať. Otázkou zostáva, ako na tento tlak zareagujú nielen európski výrobcovia, ale aj regulácie.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Európska únia preveruje BYD v Maďarsku: Hrozia miliónové pokuty?
Čínska ofenzíva na európskych cestách: BYD plánuje vlastnú továreň na batérie v Európe!
Predátor na kolesách, ktorý odvezie celú rodinu za slušné peniaze
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.