26.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@360dotcomdotng).
Automobilový priemysel čelí kríze, akú sme ešte nezažili. Koncern Stellantis ponúka pracovníkom odstupné až 66 500 eur, aby opustili svoje pracovné pozície a išli domov. Čo sa vlastne deje v zákulisí tohto odvetvia a prečo sa automobilky dostávajú na kolená?

Foto: youtube.com/@360dotcomdotng
Automobilový priemysel v slepej uličke
Automobilový priemysel, ktorý si pred niekoľkými rokmi veril, že elektrifikácia je jedinou cestou vpred, dnes čelí tvrdým následkom svojej „elektrickej revolúcie“. Plány na rýchly prechod na elektromobily sa ukázali ako príliš ambiciózne a v praxi často neuskutočniteľné. Automobilky, ktoré s vervou odstavili spaľovacie motory na vedľajšiu koľaj, teraz zápasia s nízkym dopytom po elektromobiloch a obrovskými stratami.
Stellantis a „zlatý padák“ pre zamestnancov
Koncern Stellantis, vlastník značiek ako Alfa Romeo či Opel, sa rozhodol riešiť svoju situáciu radikálnym spôsobom. Dlhoročným zamestnancom ponúka odstupné až 72 000 USD (približne 66 500 eur) a polročné zdravotné poistenie, ak akceptujú ponuku a opustia firmu. Dokonca aj zamestnanci s krátkou praxou dostanú štedré odstupné vo výške viac ako 44 000 eur.
Prečo automobilky vyplácajú milióny za odchod?
Stellantis nie je jediný, kto čelí problémom. Elektrifikácia, ktorá mala byť revolúciou, sa ukázala ako neefektívna a drahá cesta. Výrobcovia boli nútení investovať miliardy do nových technológií, no zákazníci sa masívne nehrnú do kúpy drahých a často nepraktických elektromobilov. Kvôli tomu musia automobilky redukovať náklady a zbavovať sa nadbytočnej pracovnej sily.
Zamestnanci pred ťažkým rozhodnutím
Zamestnanci Stellantisu sa teraz musia rozhodnúť, či prijmú odstupné a odídu, alebo riskujú, že ich firma neskôr prepustí za horších podmienok. Majú čas do 8. mája 2025, aby sa rozhodli. Situácia je náročná, no pre mnohých pracovníkov môže byť odstupné poslednou šancou na finančné zabezpečenie.

Foto: youtube.com/@4DriveTime
Čo to znamená pre budúcnosť automobilového priemyslu?
Kombinácia nadprodukcie elektromobilov, poklesu záujmu zákazníkov a neudržateľných investícií zasiela automobilky do červených čísiel. Očakáva sa, že podobné odstupné programy sa objavia aj v iných firmách, vrátane tých v strednej Európe.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Kde sú elektromobily? Medzi top 20 najpredávanejšími autami v Európe ich nenájdete!
Veľké SUV, malý hybrid: Prekvapí dizajnom, nie motorom
Japonská ofenzíva! Deväť nových modelov Toyoty a Lexusu do roku 2026!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.