28.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Trygve Finkelsen).
Európski výrobcovia áut sa ocitli vo zvláštnej situácii. Kvôli prísnym emisným normám zaplatia miliardy eur nielen za prekročenie limitov, ale aj svojim konkurentom, medzi ktorými vyniká Tesla. Tá, vďaka pravidlám EÚ, môže zarobiť na emisných právach viac ako miliardu eur ročne, bez toho, aby predala jediné auto navyše. Ako sa to stalo a čo to znamená pre európsky automobilový priemysel?

Foto: shutterstock.com/Trygve Finkelsen
Európske emisné normy: Prečo sú také prísne?
Od začiatku roka platia nové emisné normy, ktoré stanovujú priemernú emisiu CO2 na 93,6 gramu na kilometer. Tento limit je taký nízky, že ho nedosahujú ani hybridné vozidlá. Aby výrobcovia splnili tieto požiadavky, musia aspoň 20 % svojich predaných vozidiel tvoriť elektrické autá. Problémom však je, že predaje batériových áut v Európe zatiaľ dosahujú iba 14 %, čo je ďaleko od požadovaného cieľa.
Hrozivé pokuty vs. biznis s emisnými právami
Za každé prekročenie emisného limitu hrozia výrobcom pokuty vo výške 95 eur za každý gram CO2 nad povolenú hranicu, pričom toto číslo sa násobí počtom predaných áut. Napríklad Volkswagen by mohol v roku 2025 zaplatiť až 1,5 miliardy eur. Preto mnohé automobilky hľadajú spôsoby, ako tieto pokuty obísť.
Jedným z riešení je vytváranie tzv. emisných zoskupení, v ktorých sa emisie všetkých členov počítajú spoločne. Výrobcovia elektromobilov, ktorí majú emisie na nule, tak môžu „predávať“ svoje prebytky emisných práv iným automobilkám, čo im prináša obrovské zisky.
Tesla: Najväčší víťaz európskych emisných pravidiel
V tomto systéme vyniká Tesla. Ako výrobca výlučne elektrických vozidiel má obrovské prebytky emisných práv. Tie predáva tradičným automobilkám ako Stellantis, Ford, Toyota či Honda za miliardu eur. Odhaduje sa, že Tesla na tomto systéme zarobí až 1 miliardu eur ročne.
Predaj jedného elektromobilu Tesly umožňuje iným výrobcom „neutralizovať“ emisie troch až štyroch spaľovacích áut. Avšak, aby Tesla udržala tento biznis model, musí si zachovať vysoké predaje v Európe, čo nie je jednoduché. V prvých mesiacoch tohto roka totiž zaznamenala pokles predaja o 44 %.
Prečo na tom zarábajú aj Číňania?
Podobnú stratégiu ako Tesla využívajú aj čínski výrobcovia. Napríklad Mercedes sa spojil so značkami Volvo, Polestar a Smart, ktoré vlastnia čínske koncerny. Tieto značky produkujú veľké množstvo elektromobilov, a preto majú dostatočné prebytky emisných práv, ktoré predávajú nemeckému výrobcovi. Odhaduje sa, že Číňania takto zarobia 300 miliónov eur.

Foto: youtube.com/@VolvoCars
Budúcnosť európskeho automobilového priemyslu
Európska únia síce nedávno oznámila mierne zmiernenie pravidiel, keď výrobcom poskytla trojročné obdobie na dosiahnutie emisných cieľov, no emisné skupiny sa nerozpustili. Automobilky stále pochybujú, či im tento odklad pomôže vyhnúť sa pokutám.
Kritici upozorňujú, že súčasné pravidlá oslabujú európskych výrobcov a vytvárajú príležitosti pre ich konkurentov z USA a Číny. Zatiaľ čo Tesla a čínski výrobcovia profitujú, európske automobilky sú nútené platiť miliardy eur, čo zvyšuje náklady na výrobu a v konečnom dôsledku aj ceny áut pre spotrebiteľov.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Motorkár zložil pravú nohu z motorky! Obávať sa, či …?
Kradli priamo z továrne: Chevrolet Corvette ZR1 zmizli skôr, než stihli vstúpiť na cesty
Dacia Bigster: revolúcia medzi SUV s viac ako 10 000 objednávkami!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.