29.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SkyNewsAustralia).
Nové clá na automobily vyvolali na oboch stranách Atlantiku vlnu kritiky a nespokojnosti. Automobilky aj politici obviňujú amerického prezidenta Donalda Trumpa, no jedna spoločnosť sa odvážila ukázať prstom na skutočný problém – neochotu Európskej únie konať. Je na čase zamyslieť sa, či je takýto postoj naozaj férový a čo by sa mohlo zmeniť, aby sme sa vyhli ďalším konfliktom.

Foto: youtube.com/@SkyNewsAustralia
Nové clá – kto za to môže?
Donald Trump opäť rozvíril vody svetovej politiky, keď zaviedol 25 % clá na dovoz automobilov do USA. Tento krok okamžite vyvolal ostrú reakciu zo strany európskych lídrov a automobilového priemyslu. Väčšina hráčov na trhu viní výhradne amerického prezidenta. Jedna automobilka však hovorí niečo iné – že pravý problém je v Bruseli.
Zacyklený trh alebo ako EÚ nehrá férovo
Európska únia často hovorí o voľnom trhu, no realita je iná. Clá, regulácie a rozdielne pravidlá už roky deformujú obchodné prostredie. Ako príklad slúži práve automobilový sektor. USA na európske vozidlá uplatňuje clá vo výške 2,5 %, zatiaľ čo EÚ na americké autá uvaľuje až 10 %. Tento štvornásobný rozdiel vytvára jasne nerovné podmienky. Trump sa tak rozhodol konať, avšak reakcia EÚ namiesto riešenia situácie eskaláciu konfliktu len prehlbuje.
Politika verzus ekonomika – komu to škodí?
Nemecko a Francúzsko hneď po zavedení ciel avizovali tvrdú odpoveď zo strany Európskej únie, namiesto snahy o kompromis. To ale poškodí predovšetkým európske firmy. BMW a iné automobilky vyrábajúce v USA tak čelia stratám, ktoré by mohli byť zmiernené jednoduchým krokom – znížením európskych ciel na americkú úroveň. Prečo sa EÚ k tomuto kroku zatiaľ neodvážila, zostáva otázkou.
Ineos hovorí otvorene: „EÚ si za to môže sama“
Britská automobilka Ineos Automotive, ktorá vyrába vozidlá vo Francúzsku, sa rozhodla narušiť ticho. V reakcii na vzniknutú situáciu označila postoj európskych politikov za „šílený“ a zdôraznila, že ignorovať výzvy USA bolo neprofesionálne a krátkozraké. „Toto je výsledok, keď politici nerobia nič,“ uviedla šéfka spoločnosti Lynn Calder a vyzvala na okamžitú politickú intervenciu s cieľom ochrániť pracovné miesta a európsku ekonomiku.

Foto: shutterstock.com/miss.cabul
Dá sa to ešte zachrániť?
Hoci situácia nabrala nepríjemný spád, stále existuje cesta von. Zníženie ciel na úroveň amerických by mohlo priniesť stabilitu a podporu európskemu automobilovému priemyslu bez toho, aby to otvorilo dvere bezhraničnému prílevu amerických áut. Ako však naznačuje doterajší prístup EÚ, ochota k takému kroku je minimálna. Čo bude ďalej, ukáže až čas.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Kradli priamo z továrne: Chevrolet Corvette ZR1 zmizli skôr, než stihli vstúpiť na cesty
Motorkár zložil pravú nohu z motorky! Obávať sa, či …?
Návrat legendy teraz ako štýlový crossover!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.