6.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: facebook.com/Michal Miletič).
Keby sa dnes stretli fanúšikovia veteránov s milovníkmi tuningu, našli by spoločnú reč pri pohľade na jeden z najkurióznejších automobilových experimentov studenej vojny. Predstavte si legendárnu Tatru 603, ktorá namiesto svojho tradičného osemvalca dostala dva motory z Volgy 21 umiestnené vedľa seba! Táto bizarná prestavba nebola výsledkom garážového kutilstva, ale oficiálneho sovietskeho programu na modernizáciu luxusných vozidiel. Príbeh tejto unikátnej Tatry odhaľuje fascinujúcu kapitolu, kde sa stretáva československý dizajn so sovietskym inžinierstvom.

Foto: facebook.com/Michal Miletič
Tatra 603 patrila medzi najluxusnejšie automobily východného bloku. Jej aerodynamická karoséria a vzadu umiestnený vzduchem chladený osemvalec z nej robili technologický skvost. Napriek tomu sa sovietski inžinieri rozhodli, že tento československý klenot „vylepšia“ podľa svojich predstáv. Výsledkom bol rad experimentálnych prestavieb, ktoré mali z Tatry 603-1 urobiť ešte výkonnejší automobil pre potreby sovietskej elity.
Dva motory vedľa seba: Sovietsky prístup k zvýšeniu výkonu
Prvý pokus sovietskych konštruktérov o „vylepšenie“ Tatry 603 bol skutočne revolučný – rozhodli sa nahradiť pôvodný motor dvojicou motorov z Volgy 21! Tieto dva štvorvalcové agregáty umiestnili vedľa seba v zadnej časti vozidla, kde pôvodne sídlil tatrovácky osemvalec. Oba motory spoločne poháňali pôvodnú prevodovku Tatry. Toto riešenie bolo technicky mimoriadne náročné a vyžadovalo zložitý systém na synchronizáciu oboch motorov. Napriek inžinierskej vynaliezavosti sa toto riešenie ukázalo ako problematické. Synchronizácia motorov nebola dokonalá, spotreba paliva bola astronomická a spoľahlivosť celého systému výrazne zaostávala za očakávaniami.
Osemvalec z GAZ-u a experimentálne karburátory: Cesta k vyššiemu výkonu
Po neúspechu s dvojmotorovým riešením sa sovietski konštruktéri rozhodli pre pragmatickejší prístup. Namiesto dvoch motorov z Volgy použili jeden výkonný osemvalcový motor z práve vyvíjaného nákladného vozidla GAZ-66. Tento robustný agregát poskytoval dostatočný výkon pre luxusnú limuzínu. Aby ešte viac zvýšili výkon, vybavili motor dvojicou experimentálnych karburátorov vyvinutých v národnom podniku KATODA Olomouc. Tieto inovatívne pertinaxové karburátory predstavovali vrchol československej karburátorovej technológie a dokázali zvládnuť aj extrémne klimatické podmienky. Upravená Tatra absolvovala náročné jazdné skúšky v ďalekom Magadane na východe Sovietskeho zväzu, kde teploty klesali hlboko pod bod mrazu.
Revolučný koncept: Tatra s motorom vzadu a pohonom predných kolies
Sovietski konštruktéri sa však neuspokojili ani s touto úpravou a zašli ešte ďalej. V rámci experimentov vytvorili skutočne revolučný prototyp – Tatru 603 s ruským motorom umiestneným vzadu, ale s pohonom predných kolies! Pre realizáciu tohto odvážneho konceptu využili prednú nápravu z východonemeckého úžitkového vozidla Barkas B1000. Táto spolupráca s NDR ilustruje medzinárodný charakter projektu v rámci východného bloku. Výsledkom bol automobil s jedinečnou konfiguráciou, ktorá nemala obdobu v sériovej produkcii. Predstavte si limuzínu s motorom vzadu, ktorá však ťahá predné kolesá – technické riešenie, ktoré by aj dnes vzbudilo pozornosť.
V službách KGB: Druhý život experimentálnej Tatry
Po ukončení vývojových prác a testov našla táto nevšedná Tatra 603 praktické využitie. Namiesto toho, aby skončila v múzeu, putovala do služieb miestnej pobočky KGB na ďalekom východe Sovietskeho zväzu. Sovietska tajná služba zrejme ocenila unikátne vlastnosti tohto vozidla, ktoré kombinovalo luxus československej limuzíny s výkonom a spoľahlivosťou upraveného sovietskeho motora. V rukách agentov KGB slúžila táto Tatra na operácie v náročných klimatických podmienkach Sibíri. Je fascinujúce predstaviť si, akým tajným misiám toto vozidlo asistovalo počas studenej vojny. Možno práve vďaka svojmu špeciálnemu účelu sa tento unikátny exemplár údajne dochoval až do dnešných dní v jednej z bývalých sovietskych republík.

Foto: youtube.com/@klimoo1
Moskovská premiéra a Chruščovov záujem: Politický rozmer experimentu
Experimentálnu Tatru 603 s ruskými motormi slávnostne predstavili verejnosti v Moskve presne 1. apríla 1965 na výstave úspechov strojárstva. Dátum premiéry – prvý apríl – sa s odstupom času javí ako symbolický, vzhľadom na nekonvenčný charakter celého projektu. Za volantom tohto unikátneho vozidla údajne sedel samotný Nikita Chruščov, vtedajší sovietsky vodca, ktorý prejavil o automobil mimoriadny záujem. Chruščov vraj túto experimentálnu Tatru „strašne chcel do svojej zbierky“, čo svedčí o prestíži, ktorú si československá automobilka udržiavala aj v najvyšších sovietskych kruhoch. Ironicky, Chruščov bol v tom čase už pol roka po odvolaní z funkcie, takže jeho prítomnosť na prezentácii pridáva celému príbehu nádych legendy.
Príbeh sovietskej prestavby Tatry 603 zostáva fascinujúcou kapitolou automobilovej histórie studenej vojny. Od bizarného dvojmotorového riešenia cez experimentálne karburátory až po revolučnú koncepciu s motorom vzadu a pohonom predných kolies – tieto experimenty ilustrujú technickú vynaliezavosť aj politické súvislosti automobilového vývoja za železnou oponou. Ak sa táto upravená Tatra skutočne dochovala do dnešných dní, predstavuje neoceniteľný artefakt automobilovej histórie. Poznáte vy nejaké podobné kuriózne automobilové experimenty z čias socializmu? Podeľte sa s nami v komentároch!
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Tatra: Legendárna značka, ktorá prežila všetky prekážky a stále vládne nákladným vozidlám
Vráťme sa do roku 1974: Ktoré auto by ste si vybrali?
Obyvatelia miest už majú dosť vozidiel SUV. Čaká nás regulačná revolúcia?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.