6.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ladarada).
48 rokov po uvedení modelu Lada Niva na trh Rusi predstavili jeho jedinečnú verziu. Niva dostala variant Sport, čo znamená výkonnejší motor, zosilnené pruženie a karosériu. Preveril deklarované technické údaje a porovnali ju s Daciou Duster s motorom 1,2.

Foto: youtube.com/@ladarada
Je odvážny, ale pomerne pomalý. Malá terénna Lada Niva je jedným zo symbolov nielen Ruska, ale aj minulej éry, keď sa ZSSR držal za železnou oponou. Ťažko uveriť, že auto sa bez väčších zmien vyrába už viac ako 45 rokov. Výrobná linka bola spustená v roku 1977 a odvtedy sa auto stalo obľúbeným ruským vozidlom. Bolo cenené pre svoju jednoduchú konštrukciu, dobrú prispôsobivosť náročným ruským cestným podmienkam a pomerne dobré terénne schopnosti. Stále sa však bolo na čo sťažovať.
Lada Niva nevýhody
Lada Niva mala pomerne veľa nevýhod. Jednou z nich, na ktorú sa najčastejšie poukazovalo, bol jej príliš skromný výkon. Nie je predsa žiadnym tajomstvom, že Rusi nemali veľký výber pohonných jednotiek. A v prípade modelu Niva s tým dlho zápasili. Až po niekoľkých desaťročiach sa objavilo niečo lepšie. Lada sa nakoniec rozhodla pre 1,6-litrový benzínový štvorvalec. Výkon? Sotva 122 koní. Ani krútiaci moment nie je pôsobivý. Je to len 151 Nm. Toľko však stačilo na to, aby Lada dostala názov Sport.

Foto: youtube.com/@ladarada
Lada Niva Sport verzus Dacia Duster 1.2
Názov zaväzuje, však? Dalo sa teda očakávať, že bude mať dobrý výkon. Čo ste však dostali? No predsa toľko, že vodič bežnej Dacie Duster 1.2 TCe s výkonom 130 koní Nivu Sport bez problémov predbehne. Rusom sa dokonca nepodarilo ísť pod hranicu 10 s, pokiaľ ide o zrýchlenie z 0 na 100 km/h. Deklarovaný čas je 11,8 s. Maximálna rýchlosť je tiež skromná. Trojdverová Lada Niva Sport zrýchli na 162 km/h. To je stále viac, ako je rýchlostný limit platný na diaľniciach na Slovensku.
Našťastie sa to neobmedzilo len na výmenu motora. Technické vylepšenia zahŕňali zdokonalené komponenty motora (športový vačkový hriadeľ, nová mapa motora, upravené sacie a výfukové systémy), posilnenú karosériu a brzdový systém (vetracie kanáliky na kotúčoch vpredu a nové kotúčové brzdy vzadu) a tuhšie tlmiče. Posilnená bola aj skriňa zadnej nápravy a pridaný bol stabilizátor. Nivu Sport možno rozpoznať podľa ďalšieho riešenia. Štandardne sa montujú 17-palcové dvojfarebné disky z ľahkých zliatin a rozšírené podbehy kolies.
Sériová výroba
Vozidlo bolo v Rusku dlho ohlasované. V decembri 2024 sa dokonca podarilo spustiť pilotnú výrobu obmedzeného počtu kusov. Na sériovú výrobu si musel počkať až do začiatku apríla. Symbolický štart sa uskutočnil 5. apríla 2025. Dátum nebol zvolený náhodne. Na tento dátum pripadajú 48. narodeniny Nivy. Zdá sa, že potrvá ešte dlho, kým z ruských showroomov zmizne nadobro.
Stále je tu otázka ceny. Najlacnejšia trojdverová Niva 1,7 l s výkonom 83 HP stojí niečo vyše milióna rubľov (cca 11 250 eur). Pre Lada Niva Sport 1,6 l 122 HP si musíte pripraviť 1,69 milióna rubľov. V prepočte je to vyše 18 300 eur. Materiál pre bestseller? V ruských podmienkach je ťažké počítať s veľkým úspechom.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Lada ukázala Putinovi nové SUV a MPV: ruská automobilka plánuje útok na trh
Škoda obúva svet: Česká automobilka predstavila svoje prvé športové tenisky!
Autá, na ktoré sa môžete spoľahnúť: TOP 10 crossoverov a SUV!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.