7.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív).
Najväčší výrobca nabíjateľných áut na svete oficiálne vstúpil na slovenský trh. Čínsky BYD (Build Your Dreams) odštartoval svoju expanziu veľkolepou prezentáciou na Bratislavskom hrade, kde predstavil trojicu modelov – dva čisto elektrické a jeden plug-in hybrid. Hoci ceny nie sú také nízke ako v Číne, kde rovnaké modely stoja približne polovicu, vďaka moderným technológiám a solídnej záruke môžu konkurovať európskym značkám. Dokáže tento rýchlo rastúci gigant, ktorý ešte pred 20 rokmi nevyrobil jediné auto, presvedčiť slovenských motoristov?

Foto: Súkromný archív
BYD prináša na Slovensko veľké ambície. Ešte tento mesiac otvorí prvé dílerstvo v Bratislave prostredníctvom spoločnosti Auto-Impex. Do konca roka plánuje pridať ďalších dvoch predajcov v hlavnom meste a dvoch v Košiciach. Postupne sa má predajná sieť rozrásť na desať zastúpení, ktoré pokryjú aj mestá ako Trnava, Nitra, Žilina a Banská Bystrica. Slovensko je len jednou z 12 krajín, ktoré BYD pridá do svojho portfólia v roku 2025. Doteraz pôsobil v 27 krajinách, pričom vlani predal v Európe 50 165 vozidiel. To však predstavuje len začiatok ambicióznej ofenzívy.
Od batérií k autám: Ako vznikol čínsky automobilový zázrak
Príbeh BYD je ako z učebnice raketového podnikateľského úspechu. Spoločnosť založil v roku 1995 Wang Chuanfu, dnes prezývaný „čínsky Elon Musk„. Pôvodne sa firma zameriavala výhradne na výrobu batérií do mobilných telefónov a notebookov. Až v roku 2003 vstúpila do automobilového priemyslu akvizíciou spoločnosti Xi’an Qinchuan Automobile. Odvtedy BYD dosiahol neuveriteľný rast. Dnes zamestnáva len vo výskume a vývoji viac ako 120-tisíc ľudí, prevádzkuje jedenásť výskumných ústavov a vlani investoval do tejto oblasti vyše 22 miliárd eur. Automobilka zaregistrovala už 59-tisíc patentov, čo predstavuje priemerne 45 patentov denne. Vlani BYD zvýšil celosvetový predaj o 41 percent na 4,3 milióna áut a stal sa siedmou najväčšou automobilkou sveta. Dokonca predbehol Teslu v počte vyvezených nabíjateľných áut.
Tri modely na začiatok: Čo ponúka BYD slovenským zákazníkom
Kariéru na Slovensku odštartuje BYD trojicou modelov strednej triedy. Prvým je elektrický sedan Seal s batériou s kapacitou 82,5 kWh. Ponúka sa v dvoch verziách – zadokolka s dojazdom 570 km za 45 690 eur a výkonnejšia štvorkolka s dvojicou elektromotorov a dojazdom 520 km za 50 790 eur. Druhým modelom je elektrické SUV-kupé Sealion 7, ktoré predstavuje technologickú vlajkovú loď značky. Základná verzia Comfort so zadným elektromotorom za 47 690 eur má 400 V batériu s kapacitou 82,5 kWh. Špičková úroveň Excellence AWD za 56 390 eur je vybavená 800 V architektúrou, tepelným čerpadlom a batériou s kapacitou 91,3 kWh, ktorá sa dokáže nabíjať výkonom až 230 kW. Tretím modelom je plug-in hybridné SUV Seal U DM-i, ktoré je zároveň najlacnejším z trojice. S predným náhonom a menšou batériou štartuje na 38 490 eurách.
Foto: Súkromný archív
Technologické lahôdky: Čím sa BYD odlišuje od konkurencie
BYD nie je len ďalšia čínska značka, ale technologický líder v oblasti elektromobility. Dvojica elektromobilov stojí na modernej elektrickej architektúre e-Platform 3.0, ktorá obsahuje štrukturálnu batériu Blade Battery. Tá môže mať napätie až 800 V a spolupracuje s elektromotormi, ktoré zvládajú až 23 000 otáčok za minútu – najviac v sériovej produkcii. Základom plug-in hybridu BYD Seal U DM-i je zase platforma Super DM, ktorá spája preplňovaný benzínový 4-valec s objemom 1,5 litra s účinnosťou až 43 %, jedným alebo dvoma elektromotormi a batériou s kapacitou až 26,6 kWh. To umožňuje čisto elektrický dojazd až 120 km, čo výrazne prevyšuje bežný štandard v tejto kategórii. Všetky modely ponúkajú moderný interiér s 15,7-palcovou otočnou obrazovkou, ktorú si môžete nastaviť do horizontálnej alebo vertikálnej polohy.
Foto: Súkromný archív
Európske clá vs. čínske ceny: Koľko zaplatíme navyše
Napriek tomu, že BYD ponúka na Slovensku konkurencieschopné ceny, zďaleka nedosahujú úroveň, za ktorú sa tieto autá predávajú v Číne. Dôvodom sú predovšetkým clá, ktoré Európska únia uvalila na čínske elektromobily. Po vyšetrovaní neprimeraných štátnych dotácií stanovila Európska komisia pre BYD dodatočné clo vo výške 17,4 %, ktoré treba pripočítať k základnému 10-percentnému clu. Výsledkom je, že slovenský zákazník zaplatí za rovnaké auto približne dvojnásobok toho, čo čínsky. BYD sa však snaží kompenzovať túto nevýhodu nadštandardnou zárukou. Na všetky vozidlá ponúka garanciu na šesť rokov alebo 150 000 kilometrov. Na batériu, elektromotor a riadiacu elektroniku je záruka dokonca osem rokov a 200 000 kilometrov, pričom využiteľná kapacita batérie by za tento čas nemala klesnúť pod 70 %.

Foto: Súkromný archív
Európske fabriky: Ako sa BYD vyhne clám
Aby sa BYD vyhol vysokým dovozným clám, rozhodol sa pre odvážny krok – výstavbu európskych tovární. Už v októbri 2025 otvorí nový závod v maďarskom Szegede s počiatočnou kapacitou 200-tisíc vozidiel ročne, ktorá by mala postupne narásť na 300-tisíc. V marci 2026 má spustiť výrobu aj v tureckom Izmire, čím výhľadovo dosiahne v Európe celkovú kapacitu pol milióna vozidiel ročne. Navyše zvažuje v Európe tretí závod, pričom najviac sa v tejto súvislosti hovorí o Nemecku. Problémom tam však môže byť drahá pracovná sila a vysoké ceny energií. Podľa odhadov spoločnosti S&P Global Mobility by sa predaj BYD v Európe mal v tomto roku viac než zdvojnásobiť na 186 000 vozidiel, z 83 000 (vrátane Ruska) v roku 2024. Do roku 2029 by mal predaj narásť na takmer 400 000 vozidiel ročne.

Foto: Súkromný archív
Budúcnosť plná inovácií: Čo ešte BYD pripravuje
Úvodné trio modelov môžeme považovať len za „chuťovku“ pred nástupom ďalších. BYD má totiž omnoho širšie portfólio. Tvorí ho až deväť modelov, vrátane menších a cenovo dostupnejších. Do budúcna pripravuje doslova technologické „bomby„. Napríklad novú elektrickú architektúru s napätím 1 000 V a nabíjacím výkonom až 1 MW, čo v praxi znamená, že päť minút nabíjania bude stačiť na predĺženie dojazdu o 400 km. Alebo inak povedané – sekunda nabíjania s plným výkonom predĺži dojazd o dva kilometre. Týmito parametrami sa zatiaľ nemôže pochváliť žiadny z jeho konkurentov. Medzi ďalšie pripravované inovácie patrí elektropneumatické odpruženie, pokročilý autopilot, ktorý už majú všetky jeho modely v Číne, či dokonca integrované drony na streche. Nesmieme tiež zabudnúť, že pod BYD patria aj prémiové značky Denza či Yangwang, ktoré sa tiež brúsia zuby na Európu.

Foto: Súkromný archív
Vstup BYD na slovenský trh predstavuje významný míľnik nielen pre túto čínsku automobilku, ale aj pre celý automobilový priemysel u nás. Prináša nielen nové modely, ale aj novú filozofiu a technologické riešenia, ktoré môžu zmeniť naše vnímanie elektromobility. Hoci ceny nie sú také nízke, ako by sme možno očakávali od čínskej značky, ponúkané technológie a nadštandardná záruka môžu presvedčiť mnohých zákazníkov. BYD jasne ukazuje, že Čína už dávno nie je len krajinou lacných kópií, ale stáva sa technologickým lídrom v oblasti elektromobility. Otázkou zostáva, ako na túto výzvu zareagujú tradičné európske automobilky. Jedno je isté – konkurencia sa zostruje a z toho môžu profitovať predovšetkým zákazníci. Plánujete si kúpiť elektrické auto? Zvážili by ste značku BYD? Napíšte nám svoj názor do komentárov!
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Toto sú autá budúcnosti od BYD – Špičkový výkon, skvelé ceny a technológie, ktoré vás ohúria!
Čínska automobilka BYD dobýva Európu: Stavia už dve továrne, tretia je v pláne
Hnev majiteľov áut BYD: Oklamaní zákazníci žiadajú kompenzácie za „God’s Eye“
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.