7.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@edmundscars).
Elektromobily sa stále viac stávajú symbolom budúcnosti. No hoci po svete jazdia milióny takýchto vozidiel, pravda o ich ziskovosti je tvrdá a neúprosná. Podľa štúdie iba štyri automobilky dokážu na elektromobiloch skutočne zarobiť – a aj to s dávkou optimizmu.

Foto: youtube.com/@edmundscars
Sen o elektromobilite: Záchrana alebo ekonomická pasca?
Elektromobilita bola dlho ospevovaná ako budúcnosť automobilového priemyslu. Automobilky, ako Volkswagen, sa rozhodli staviť všetko na túto kartu, najmä po škandáloch s dieselovými emisiami. Elektromobily mali priniesť vyššie zisky a nižšie náklady. Lenže realita ukázala úplne iný obraz. Náklady na vývoj a výrobu sú stále vysoké, a keďže sa tieto vozidlá častokrát predávajú za vyššie ceny, zákazníci ich prijímajú len s váhavosťou.
Číňania ako lídri – a zároveň varovanie
Čína sa stala hlavným trhom pre elektromobily. A čo viac, medzi svetovou „ziskovou špičkou“ výrobcov sa nachádzajú práve čínske značky ako BYD, Li Auto a Seres. Tesla, ktorá vedie rebríček s 7,2 % ziskovosťou, je jedinou spoločnosťou mimo Číny, ktorá dokáže na elektromobiloch zarábať. No aj tieto úspechy sú len zlomkom celkového obrazu – veľká časť príjmov týchto značiek pochádza z vládnych dotácií a predaja emisných povoleniek.
Katastrofálne straty a nekonečný boj
Drvivá väčšina výrobcov elektromobilov čelí obrovským stratám. Medzi „lídrov“ v mínusoch patrí čínska Nio (-400 %) a americký Rivian (-374 %). Automobilky ako Polestar, VinFast či Xpeng síce bojujú o svoje miesto na trhu, no cesta k ziskovosti je pre ne stále veľmi vzdialená. Dokonca aj tí, ktorí dokážu znížiť svoje straty, zďaleka nemajú vyhraté. Situácia je natoľko zúfalá, že niektoré firmy sú závislé na dotáciách alebo úveroch, aby prežili.
Komu veriť? Realita verzus optimistické vykazovanie
Štúdia poukazuje aj na fakt, že čísla „ziskových“ značiek môžeme najprv len ťažko považovať za úplne dôveryhodné. Mnohé spoločnosti následne optimalizujú výsledky, aby potom uspokojili investorov či veriteľov. Tesla napríklad najskôr zarába nemalé peniaze na emisných povolenkách, zatiaľ čo čínski výrobcovia zároveň získavajú masívnu podporu od štátu. Preto sa nemožno čudovať, že ekonomická stránka elektromobility vyzerá viac ako ilúzia než ako udržateľný model.

Foto: shutterstock.com/Art of pixels
Kto varoval, ale nikto nepočúval…
Mnohí experti už pred rokmi upozorňovali, že elektromobilita nie je zlatou baňou, za ktorú je často vykresľovaná. Napriek tomu boli ich varovania ignorované. Dnes, keď sú čísla a fakty neúprosné, sa ukazuje, že ich slová boli viac ako pravdivé. Zároveň sa potvrdzuje, že politické rozhodnutia bez ohľadu na trhové mechanizmy vedú k nepredvídateľným dôsledkom.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Cla na čínske elektromobily zabrali: Ich predaje v Európe prudko klesajú!
Odpoveď Nemcov jasná: Elektromobily? Nie, ďakujeme!
Elektromobily žerú pneumatiky ako nikdy predtým – Tesla na čele!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.