9.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Anastasija Vujic).
Bude váš mechanik schopný opraviť vaše auto v budúcnosti? Alebo budú mať k údajom o vašom aute prístup len autorizované servisy a veľké spoločnosti? Blížiace sa zmeny európskeho práva môžu nanovo rozdať karty vo svete automobilov – a nie nevyhnutne v prospech malých dielní alebo slovenských začínajúcich podnikov.

Foto: shutterstock.com/Anastasija Vujic
Na konferencii CLEPA Aftermarket, ktorá sa konala v Bruseli a ktorá každoročne ukazuje pulz európskeho trhu s náhradnými dielmi a službami, bola hlavnou témou jedna: údaje, údaje a ešte raz údaje. V ére elektromobility, umelej inteligencie a diaľkovej diagnostiky sa práve prístup k údajom o vozidlách stáva kľúčom k inováciám – alebo… k ich koncu.
Trh s náhradnými dielmi pre automobilový priemysel v Európskej únii naďalej preukazuje pozoruhodnú odolnosť a prispôsobivosť voči meniacim sa trendom v odvetví. Na ochranu jeho schopnosti inovovať a jeho prínosu pre hospodárstvo však musíme urobiť viac. Aby sa spoločnostiam pôsobiacim v tomto odvetví darilo, potrebujú realistické predpisy a prostredie priaznivé pre investície.
– povedal Benjamin Krieger, generálny tajomník CLEPA, európskeho združenia výrobcov automobilových súčiastok.
Krieger dodal, že plný potenciál služieb digitálnej mobility v EÚ možno využiť len vtedy, ak budeme mať jasný a podporný regulačný rámec, ktorý zaručí prístup ku kľúčovým údajom o vozidlách a poskytne prepojenie s palubnou diagnostikou (OBD). Akékoľvek oneskorenie pri implementácii týchto právnych predpisov bude znamenať vážne straty pre spoločnosti všetkých veľkostí – od malých a stredných podnikov až po nadnárodné spoločnosti – a mohlo by ohroziť konkurencieschopnosť Európy v tomto rýchlo sa rozvíjajúcom odvetví.
Začínajúce podniky majú nápady, ale potrebujú priestor
Jedným z hlavných bodov konferencie bol prehľad inovatívnych začínajúcich podnikov, ktoré ukazujú, ako by mohla vyzerať budúcnosť autoservisov. Monitorovanie batérií v reálnom čase, prediktívna údržba vozového parku, analýza jazdy na základe umelej inteligencie – to sú len niektoré z predstavených riešení.
Nové nariadenie, ale s dierami
Nariadenie EÚ o dátovom zákone, ktoré má nadobudnúť účinnosť v septembri 2025, sľubuje nový právny rámec pre používanie údajov generovaných strojmi – vrátane automobilov. Znie to dobre, ale ako priznali účastníci konferencie, nová legislatíva… nepokrýva kľúčové prípady z pohľadu automobilového priemyslu, ako je profilovanie štýlu jazdy, prediktívna diagnostika alebo prístup k údajom z palubných diagnostických systémov (OBD).
Odborníci sa zhodujú v názore, že je potrebná ďalšia regulácia, aby sa vyplnili medzery a zabezpečili rovnaké podmienky pre všetkých účastníkov trhu – vrátane nezávislých autoservisov, ako sú tie, ktoré pôsobia na Slovensku a zabezpečujú mobilitu státisícom slovenských žien a mužov.
Kybernetická bezpečnosť – zámienka pre monopol?
Kybernetická bezpečnosť vyvolal búrlivú diskusiu. Na jednej strane – ochrana pred digitálnymi hrozbami je nevyhnutnosťou. Na druhej strane – nevyužívajú ju automobilové spoločnosti ako zámienku na to, aby uzavreli prístup k údajom svojich konkurentov?
Kybernetická bezpečnosť nesmie byť na úkor hospodárskej súťaže. Ochrana vozidiel pred digitálnymi hrozbami je, samozrejme, potrebná, ale nemala by obmedzovať prístup k palubnej diagnostike (OBD) alebo montáž náhradných dielov. Takéto opatrenia môžu viesť k obmedzeniu výberu pre spotrebiteľov a zvýšeniu nákladov na opravy a údržbu.
– zdôraznil Frank Schlehuber, hlavný trhový poradca spoločnosti CLEPA
CLEPA vyzýva na dôkladnú revíziu prílohy X – nie na rýchle ad hoc riešenia – a nalieha na tvorcov politiky, aby zohľadnili technologický pokrok, zabezpečili skutočný prístup pre nezávislé servisy a urýchlene prijali doplnkové právne predpisy o prístupe k údajom generovaným vozidlom. Opatrenia v oblasti kybernetickej bezpečnosti musia byť vyvážené s právami, ktoré vyplývajú z nariadenia EÚ č. 858/2018,
– dodal Schlehuber
Slovenský kontext: čo to pre nás znamená?
Slovenský trh automobilových služieb zahŕňa stovky nezávislých autoservisov, tisíce zamestnancov a rastúci počet inovatívnych spoločností, ktoré zavádzajú digitálne riešenia. Uzavretie prístupu k údajom o vozidlách pre ne znamená jediné: žiadne možnosti rastu, stratu zákazníkov a potrebu závislosti od gigantov OEM (výrobcov automobilov).
Navyše – slovenský vodiči môžu pocítiť dôsledky vo svojich peňaženkách. Menšia konkurencia znamená vyššie ceny opráv, menší výber a horšiu kvalitu služieb.

Foto: shutterstock.com/Setta Sornnoi
Hoci zákon o údajoch mal byť krokom k otvoreniu prístupu k údajom, v skutočnosti nerieši problémy, s ktorými sa nezávislý automobilový trh – a mnohé ďalšie odvetvia – stretávajú už roky. Nedostatok rovnakého a spravodlivého prístupu k údajom je skutočnou hrozbou nielen pre inovatívne služby, ktoré sa vyvíjajú na Slovensku, ale aj pre schopnosť vykonávať základné opravy čoraz viac digitalizovaných vozidiel. Ak výrobcovia najprv odrežú nezávislé servisy a inovátorov od údajov, následne dôsledky predovšetkým pocítia spotrebitelia, ktorí potom zaplatia vyššie náklady, zároveň budú mať menší výber a nakoniec sa im zníži dostupnosť služieb.
Odvolávanie sa na „kybernetickú bezpečnosť“ znie čoraz viac ako pohodlná zámienka pre veľkých hráčov na uzavretie trhu. Nepotrebujeme deklarácie, ale vynútiteľné pravidlá, ktoré zaručia skutočný prístup k údajom, pretože bez nich sa digitálna mobilita stane výsadou niekoľkých spoločností.
Je čas konať, kým nie je neskoro
Konferencia CLEPA sa skončila výzvou adresovanou tvorcom politík EÚ, aby urýchlene dokončili nariadenia. Odvetvie nemá času nazvyš – technológie sa zrýchľujú a predpisy stále zaostávajú. Zapojí sa Slovensko do diskusie a postará sa o záujmy svojho trhu? Túto otázku by si dnes mali položiť nielen v Bruseli, ale aj v Bratislave.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Tieto autá sú kráľmi úspor: Skutočné dáta spotreby paliva od viac než milióna vodičov!
Malý zázrak pre váš motor alebo len marketingový trik? Pravda o aditívach do motora!
Olej a filter: 5 chýb, ktoré môžu vášmu autu ublížiť.
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.