11.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Holden).
Bláznivý vynález environmentalistov alebo zariadenie, ktoré zachraňuje životné prostredie? Názory sa rozchádzajú. Isté však je, že DPF je súčasťou prakticky všetkých moderných dieselových vozidiel. Pozrieme sa na to, ako prevádzkovať takéto vozidlo tak, aby DPF čistil výfukové plyny, a nie vrecká používateľa.

Foto: youtube.com/@Holden
Futbaloví komentátori niekedy hovoria, že nápad bol dobrý, ale prevedenie sa nepodarilo. Alebo že sa hráč rozhodol strieľať z nepripravenej pozície. Zapadá ako uliata do… históriu filtra pevných častíc. Toto zariadenie bolo totiž teoreticky vyvinuté na zníženie škodlivých emisií v dieselových motoroch, a tým na ochranu životného prostredia. Problémom je, že inžinieri rôznych výrobcov nenašli recept na dlhodobo fungujúci DPF filter, ktorý by fungoval za všetkých podmienok.
Čo je to filter pevných častíc?
Na úvod však niekoľko slov teórie. Ako sme už spomenuli, hlavnou úlohou DPF je znižovať emisie škodlivých látok do atmosféry. Toto zariadenie sa inštaluje do výfukového systému, a to buď priamo, alebo v určitej vzdialenosti za katalyzátorom.
Hlavnou úlohou filtra je zachytávať a odstraňovať tzv. pevné častice (sadze). Na spálenie sadzí je však potrebná veľmi vysoká teplota – 600 – 700 °C v prípade „suchých“ filtrov a 250 – 300 °C v prípade „mokrých“ filtrov. Aby sa to dosiahlo, musí riadiaca jednotka motora v prípade suchého filtra dodať dodatočnú dávku paliva do spaľovacích komôr alebo priamo do výfukového potrubia (napr. prostredníctvom tzv. piateho vstrekovača napr. v 4-valcových dieselových motoroch Toyota) a zmeniť uhol predstihu vstrekovania.
Kedy sa filter pevných častíc vypáli
Ak sa podmienky na ceste ukážu ako priaznivé (jazda konštantnou rýchlosťou pri 2-2,5 tis. otáčkach za minútu), filter sa vypáli za 10-15 minút a už nebudú žiadne problémy. Problémom je, že DPF filter sa zvyčajne najlepšie regeneruje mimo mesta (diaľnica) a v mestských podmienkach – vrátane krátkych vzdialeností a nízkych rýchlostí – to často nie je možné. Ak sa tak stane, filter sa rýchlo upchá a poškodí.
Okrem toho sa rozsvietia výstražné kontrolky na prístrojovej doske, riadiaca jednotka prejde do núdzového režimu a servis odporučí tzv. servisné vypálenie (s výmenou motorového oleja) alebo odporučí úplnú výmenu filtra za nový.
Systém AdBlue v dieselových motoroch
DPF s ďalším „zariadením“, t. j. systémom redukcie oxidov dusíka, sú čoraz bežnejšie. Tento systém vyžaduje dopĺňanie špeciálnej kvapaliny (napr. AdBlue), a keď jej hladina klesne pod minimálnu hodnotu, motor prejde do núdzového režimu alebo vôbec neumožní jeho naštartovanie.

Foto: youtube.com/@GarageGurusEU
Majitelia dieselových motorov s filtrom pevných častíc FAP, „mokrým“ filtrom pevných častíc francúzskej spoločnosti PSA, sú na tom o niečo lepšie. FAP funguje v meste slušne, hoci jeho prevádzka je drahšia ako „suchého“ DPF – nutnosť pravidelne dopĺňať kvapalinu a najčastejšie po 100 – 160 tis. km je potrebné filter vymeniť.
Ak si všimnete, že filter sa vypáli každých 100-200 km, a nie – ako by mal – každých 400-700 km, potom sa buď blíži koniec jeho životnosti, alebo máme do činenia s hardvérovou poruchou motora.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Olej a filter: 5 chýb, ktoré môžu vášmu autu ublížiť.
Prečo autá na plyn nesmú do podzemných garáží? Pozor na neviditeľné riziko!
90 sekúnd, ktoré môžu zachrániť vašu peňaženku: Ako sa správne starať o turbo v aute
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.