11.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/4045).
Čínske nákladné autá zaplavili ruský trh po tom, čo európski výrobcovia opustili krajinu. Nádej na spoľahlivé partnerstvo sa však zmenila na frustráciu. Rusi sa sťažujú na nedostatočnú kvalitu, drahé opravy a prístup, ktorý ich stavia do pozície kolónie. Čo sa skrýva za problémami čínsko-ruskej automobilovej spolupráce?

Foto: shutterstock.com/4045
Európa odišla, Čína nastúpila
Po vypuknutí vojny na Ukrajine európski výrobcovia nákladných vozidiel, ako Scania, Volvo či Mercedes, opustili ruský trh. Ich miesta rýchlo zaplnili čínske značky ako Shacman, Dongfeng alebo Sitrak. Spočiatku to vyzeralo ako príležitosť na novú spoluprácu, no realita ukázala, že situácia nie je taká ružová.
Čínske kamióny – lotéria na kolesách
Keď Rusi začali používať čínske nákladné vozidlá, narazili na výrazné problémy. Niektoré vozy fungujú spoľahlivo, no až polovica z nich potrebuje rozsiahle opravy skôr, než dosiahnu 500-tisíc kilometrov. Pre porovnanie, európske nákladné autá bežne zvládnu dvojnásobok bez väčších zásahov. Elektronika zlyháva, motorové súčasti sú nespoľahlivé a aj taká jednoduchá vec, ako výmena batérie, si vyžaduje špecializované vybavenie.
Servis? Zabudnite na rýchlosť a jednoduchosť
Jedným z najväčších problémov čínskych nákladných áut je dostupnosť servisu a náhradných dielov. Keď dôjde k poruche, vozidlo často čaká na náhradný diel, ktorý musí byť objednaný priamo z Číny. To znamená, že opravy trvajú neprimerane dlho, čo spôsobuje prepravcom finančné straty. Navyše, ceny náhradných dielov sú často vyššie než na európske modely.
Prečo ruský trh upadá?
Pred tromi rokmi bola situácia na ruskom trhu úplne iná. Teraz však predaje klesajú a mnohé firmy bankrotujú. Vozidlá, ktoré boli kedysi predávané za polovičné ceny ako tie európske, sú teraz v bazároch, no aj tak nenachádzajú kupcov. V showroomoch stojí až 60-tisíc nových nákladných áut, no záujemcovia chýbajú.
Čína berie, ale neinvestuje
Rusi na nedávnom fóre v Novosibirsku vyjadrili frustráciu z prístupu čínskych partnerov. Tí sa na Rusko pozerajú ako na trh na rýchly zisk, nie však na krajinu hodnú dlhodobých investícií. Miesto budovania výrobných závodov a zastúpení sa Číňania spoliehajú na sprostredkovateľov. Rusi toto správanie prirovnávajú k koloniálnemu prístupu, ktorý ich stavia do podradnej pozície.

Foto: shutterstock.com/Art Konovalov
Budúcnosť je neistá
Zástupcovia čínskych firiem na fóre potvrdili, že situácia sa pravdepodobne nezlepší. Vysoké úrokové sadzby, nestabilný rubeľ a odvodové poplatky odrádzajú čínske firmy od investícií v Rusku. Zdá sa, že ruský automobilový trh čaká náročné obdobie a návrat k predchádzajúcej úrovni kvality zostáva v nedohľadne.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Ruská odpoveď na SUV za cenu, ktorá šokuje!
Budúcnosť autoservisov v ohrození: prežijú malí hráči v boji s gigantmi?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.