12.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Hrach Hovhannisyan).
Dieselové motory sú konštruované tak, aby vydržali dlho, ale len vtedy, ak sa správne udržiavajú a používajú. Mnohí vodiči si pritom uvedomujú, ako vážne poškodenie pohonného ústrojenstva môžu spôsobiť triviálne úkony, ako je štartovanie a zastavovanie. Tu je 5 najväčších chýb, ktoré rýchlo ničia dieselové motory, ako sa im dá vyhnúť.

Foto: shutterstock.com/Hrach Hovhannisyan
Dieselové motory sú obľúbené pre svoju nízku spotrebu paliva a vysoký krútiaci moment, ale vyžadujú si starostlivú údržbu. Komponenty, ako sú vstrekovače, turba a filtre pevných častíc, sú drahé a ich oprava môže stáť stovky eur.
5 najčastejších chýb, ktoré rýchlo ničia dieselové motory
Top 5 chýb, ktoré môžu rýchlo zničiť dieselové motory:
- Studené štartovanie a potom svižná jazda motora,
- náhle vypnutie motora po intenzívnej jazde,
- tankovanie nekvalitnej nafty,
- odkladanie výmeny oleja a filtrov,
- jazda so zaneseným filtrom pevných častíc.
V zime alebo počas chladných rán potrebuje váš dieselový motor trochu času na zahriatie. Ak sa rozbehnete a motor hneď po zapnutí zapaľovania prudko roztočíte, žeraviace sviečky nemajú čas pripraviť spaľovaciu komoru. Správne štartovanie znamená počkať 5 až 10 sekúnd so zapnutým zapaľovaním. A po naštartovaní motora počkajte 30-60 sekúnd, kým sa rozbehnete. Zabezpečíte tak správne zapálenie paliva a znížite opotrebovanie motora pri štartovaní.
Ak naštartujete motor bez toho, aby ste počkali, kým sa zapaľovacie sviečky zahrejú, zaťažíte segmenty a vstrekovače. Časom to vedie k nadmernej spotrebe nafty a tvorbe karbónových usadenín.
Po dlhej jazde zostáva motor horúci. Ak okamžite zastavíte, olej v turbíne sa môže prehriať a vytvoriť usadeniny, ktoré ovplyvňujú mazanie. Aby ste tomu predišli, je dobré pred vypnutím nechať motor 1-2 minúty bežať na voľnobeh.
Lacná nafta, predávaná najmä na čerpacích staniciach, ktoré nie sú napojené na veľkého distribútora, môže obsahovať nečistoty. Vo väčšine prípadov pochádza z pochybných zdrojov a môže obsahovať aj vodu alebo nevyhovujúce prísady. Časom dôjde k poškodeniu vstrekovačov a vysokotlakového čerpadla. Preto je najlepšie tankovať na spoľahlivých čerpacích staniciach.
Tí, ktorí príliš dlho odkladajú výmenu oleja a filtrov, riskujú poškodenie motora. Olej v dieselových motoroch rýchlo degraduje v dôsledku vysokých teplôt a vyššieho množstva pevných častíc. Stráca viskozitu a prestáva chrániť vnútorné komponenty. To môže viesť k zadretiu kľukového hriadeľa a zvýšenému opotrebovaniu ložísk.

Foto: shutterstock.com/MiniStocker
Dieselový motor sa poškodí, ak je filter pevných častíc zanesený
Na údržbu a čistenie filtra pevných častíc vodiči často zabúdajú, hoci zohráva kľúčovú úlohu pri správnom fungovaní motora. Upchatý filter ovplyvňuje výfukové plyny, teplotu motora a tlak v saní.
Aby ste tomu predišli, na každých 300 – 400 km jazdy v meste absolvujte 20 – 30 minút jazdy po diaľnici alebo štátnej ceste. Počas tejto polhodiny udržujte otáčky motora nad 2 000 – 2 500 ot/min, aby sa spustila regenerácia filtra pevných častíc.
Ak budete jazdiť so zaneseným filtrom pevných častíc dlhší čas, bude to mať vplyv na turbo a aj na motor.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Prasknuté tesnenie pod hlavou valcov: Nepríjemná porucha, ktorá vás môže stáť stovky eur!
Malý zázrak pre váš motor alebo len marketingový trik? Pravda o aditívach do motora!
Tieto autá sú kráľmi úspor: Skutočné dáta spotreby paliva od viac než milióna vodičov!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.