12.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@recanything).
Kto by to povedal, že značka, ktorú kedysi s láskou priviedol na svet Mercedes-Benz v spolupráci s čínskym BYD, sa jedného dňa obráti proti svojmu „rodičovi“? Denza, prémiová odnož BYD, prichádza do Európy a mieri rovno na vrchol – na nemeckú prémiovú trojicu. Získa si európskych motoristov?

Foto: youtube.com/@recanything
Spolupráca Mercedes-Benz a BYD: Zrodenie Denzy
V roku 2010 sa Mercedes-Benz spojil so spoločnosťou BYD a založili značku Denza, aby vyvíjali elektromobily pre čínsky trh. V tom čase to malo hlboký zmysel – čínske regulácie si vyžadovali, aby zahraničné automobilky pri spoločných projektoch so svojimi čínskymi partnermi vytvorili novú značku elektromobilov. Kým mnohí výrobcovia tento krok odflákli, Mercedes to vzal vážne.
Prvý model Denzy bol postavený na platforme Mercedesu-Benz triedy B, ale poháňala ho technológia BYD. Napriek tomu, že mal solídne parametre, Denza nedosiahla očakávaný úspech. Predaje boli sklamaním a v roku 2021 Mercedes-Benz znížil svoj podiel na projekte na 10 %. O rok neskôr sa značky vzdal úplne.
Denza pod krídlami BYD: Nový vietor do plachiet
Po úplnom prevzatí BYD sa Denza rozbehla naplno a začala si budovať renomé prémiového výrobcu. S piatimi novými modelmi sa jej podarilo v roku 2024 predať 126 tisíc vozidiel – obrovský nárast oproti minulosti. Luxusné elektromobily tejto značky si získavajú zákazníkov nielen v Číne, ale aj na západe.

Foto: youtube.com/@recanything
Expanzia do Európy je ďalším logickým krokom. Na prestížnom Design Weeku v Miláne predstavila Denza svoje prvé modely pre európsky trh. Hlavnou hviezdou bol shooting brake Denza Z9 GT, ktorý cieli na konkurenciu ako je Porsche Taycan Sport Turismo.
Technológie, ktoré ohromia
Denza Z9 GT sa pýši tromi elektromotormi s kombinovaným výkonom 710 kW a batériou s kapacitou 100 kWh. Zákazníci si najprv môžu vybrať aj hybridnú verziu s preplňovaným dvojlitrom. Navyše, Denza plánuje uviesť aj veľké luxusné MPV Denza D9, pričom toto vozidlo ponúkne elektromobil aj hybrid s preplňovanou 1,5-litrovou jednotkou.
Zaujímavé je však, že BYD bude všetky modely pre európsky trh vyrábať v Číne, napriek tomu, že následne buduje nové továrne v Maďarsku a Turecku, a preto európski zákazníci dostanú výhradne čínske produkty.
Čínska prémiovka verzus európske legendy
Denza má ambiciózny cieľ – presadiť sa v kategórii, ktorú ovládajú značky ako Mercedes, BMW a Audi. Značka navyše plánuje rozšíriť svoju ponuku o SUV modely Denza B5 a B8, ktoré môžu byť ďalším trhákom na európskom trhu.
Pre Slovákov je otázkou, kedy sa tieto vozidlá dostanú aj k nám. V prvej vlne expanzie sa Denza zameriava na západnú a severnú Európu.
Budúcnosť elektrických prémiových vozidiel?
Denza jasne ukazuje, že čínski výrobcovia to s luxusnými elektromobilmi myslia vážne. Otázkou zostáva, či sa im podarí zaujať európskych motoristov a narušiť dominanciu tradičných značiek.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Viac miesta, viac štýlu: SUV, ktoré nezostane nepovšimnuté!
Ruská odpoveď na SUV za cenu, ktorá šokuje!
Novinka na štyroch nohách: Kawasaki predstavilo vodíkom poháňaného robotického koňa Corleo
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.