14.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/ANATOLY Foto).
Mnohí vodiči si vyberajú celoročné pneumatiky, aby sa vyhli sezónnym výmenám. Sú pohodlné, vyzerajú úsporne a sľubujú slušný výkon za všetkých podmienok. Nakoľko sú však vhodné v lete, keď teploty na cestách stúpajú nad 40 stupňov? Tu je ich hlavný problém v lete, ktorý odhalili testy vykonané v roku 2025.

Foto: shutterstock.com/ANATOLY Foto
Celoročné pneumatiky predstavujú kompromisné riešenie. Výrobcovia ich totiž navrhli tak, aby predovšetkým fungovali na snehu a zároveň zvládali jazdu na horúcom asfalte. Následne môžete vďaka nim jazdiť v rôznych poveternostných podmienkach počas celého roka. Ich výkon však nikdy nedosiahne úroveň špeciálnych zimných alebo letných pneumatík. A nehovoríme len o priľnavosti.
Čo sú celoročné pneumatiky?
Výrobcovia navrhli celoročné pneumatiky tak, aby predovšetkým fungovali v širokom teplotnom rozsahu od -5 °C do +30 °C. Následne tieto pneumatiky zvládajú rôzne poveternostné podmienky, preto ich môžete používať počas celého roka. Majú stredne tvrdú zmes gumy, ani príliš mäkkú (ako zimné pneumatiky), ani príliš tvrdú (ako letné pneumatiky), a zmiešaný dezén: hlbšie drážky na sneh, ale aj kompaktnejšie plochy na suchý asfalt.
Hlavnou výhodou je samozrejme úspora nákladov. Nemusíte teda dvakrát ročne voziť auto do pneuservisu na výmenu sezónnych pneumatík. Navyše za celoročné pneumatiky zaplatíte menej než za letné alebo zimné pneumatiky, a preto predstavujú ekonomickejšie riešenie.
Majú však niekoľko obmedzení, pre ktoré ich odborníci na pneumatiky neodporúčajú.
Aké problémy majú celoročné pneumatiky v lete?
Hlavným problémom celoročných pneumatík v lete je brzdná dráha, najmä na horúcom asfalte. Pri vysokých teplotách je zmes celoročnej pneumatiky príliš mäkká a stráca priľnavosť. To ovplyvňuje ovládateľnosť, stabilitu v zákrutách a najmä brzdenie.
Nedávno bol uverejnený porovnávací test, ktorý ukazuje brzdný výkon letných a celoročných pneumatík.
Koľko metrov je potrebné na zastavenie vozidla idúceho rýchlosťou 100 km/h:
Letné pneumatiky:
- Pirelli Cinturato P7 C2 – 34,2 metra;
- Michelin Primacy 4+ – 34,7 metra;
- Bridgestone Turanza 6 – 35,0 m;
Celoročné pneumatiky:
- Bridgestone Turanza All Season 6 – 36,7 metra;
- Michelin CrossClimate 2 – 37,4 metra;
- Continental AllSeasonContact 2 – 38,5 metra;
- Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 – 40,8 metra.
Takže aj najlepšia celoročná pneumatika má dlhšiu brzdnú dráhu ako najhoršia prémiová letná pneumatika. A ak sa pozrieme na najhoršiu celoročnú pneumatiku v porovnaní s najlepšou letnou pneumatikou, vidíme rozdiel takmer 6 metrov.
Aké ďalšie problémy majú celoročné pneumatiky v lete:
- Zvýšené opotrebovanie v horúčavách – mäkká guma sa pri jazde na horúcom asfalte rýchlejšie topí
- Slabá priľnavosť v rýchlych zákrutách – celoročné pneumatiky majú väčšiu bočnú deformáciu ako letné pneumatiky
- Znížená stabilita pri prudkom brzdení – zvyšuje sa riziko šmyku a ABS a ESP nedokážu plne kompenzovať nedostatok priľnavosti
- Vyššia spotreba paliva – sú mäkšie a majú vyšší valivý odpor, čo v lete zvyšuje spotrebu paliva až o 1 l/100 km.
Oplatí sa kúpiť celoročné pneumatiky?
Kúpu sady celoročných pneumatík môžete zvážiť, ak:
- jazdíte málo a väčšinou v meste;
- nejazdíte po horských cestách alebo vysokou rýchlosťou;
- máte pokojný a defenzívny štýl jazdy;
- sa chcete vyhnúť výdavkom na dve sady pneumatík a ich uskladnenie.
Uvedomte si však, že tieto typy pneumatík majú problémy s priľnavosťou.
Celoročné pneumatiky sa neodporúčajú, najmä ak:
- často jazdíte na dlhé vzdialenosti vysokou rýchlosťou;
- máte výkonné vozidlo alebo ťažké SUV;
- jazdíte v oblastiach s veľmi vysokými teplotami;
- chcete mať vysoký výkon v zákrutách alebo pri brzdení.

Foto: shutterstock.com/Parilov
Celoročné pneumatiky sú teda možno lacnou voľbou, ale sú spojené s viacerými obmedzeniami a rizikami. Najvážnejším problémom je predĺžená brzdná dráha, ktorá môže ohroziť aj bezpečnosť osôb vo vozidle a ostatných účastníkov cestnej premávky. Problémom môže byť aj predčasné opotrebovanie a zvýšená spotreba paliva.
Preto väčšina odborníkov odporúča letné a zimné pneumatiky. Hoci sú drahšie a vyžadujú si väčšiu počiatočnú investíciu, z dlhodobého hľadiska vydržia dlhšie, majú lepšiu priľnavosť a nižšiu spotrebu paliva.
Výber je však, samozrejme, na vás, v závislosti od vášho rozpočtu a spôsobu používania vozidla.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Automatická prevodovka: 7 jednoduchých pravidiel, ktoré vám môžu ušetriť stovky eur na opravách
Ušetrite alebo riskujete? Pravda o motorových olejoch
5 najčastejších chýb, ktoré rýchlo ničia dieselové motory. Ako sa im vyhnúť?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.