Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Aké problémy majú celoročné pneumatiky v lete? Neočakávaný výsledok testu

14.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/ANATOLY Foto). Mnohí vodiči si vyberajú celoročné pneumatiky, aby sa vyhli sezónnym výmenám. Sú pohodlné, vyzerajú úsporne a sľubujú slušný výkon za všetkých podmienok. Nakoľko...

14.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/ANATOLY Foto).

Mnohí vodiči si vyberajú celoročné pneumatiky, aby sa vyhli sezónnym výmenám. Sú pohodlné, vyzerajú úsporne a sľubujú slušný výkon za všetkých podmienok. Nakoľko sú však vhodné v lete, keď teploty na cestách stúpajú nad 40 stupňov? Tu je ich hlavný problém v lete, ktorý odhalili testy vykonané v roku 2025.

Farebné pruhy na pneumatikách
Aké problémy majú celoročné pneumatiky v lete? Neočakávaný výsledok testu.
Foto: shutterstock.com/ANATOLY Foto

Celoročné pneumatiky predstavujú kompromisné riešenie. Výrobcovia ich totiž navrhli tak, aby predovšetkým fungovali na snehu a zároveň zvládali jazdu na horúcom asfalte. Následne môžete vďaka nim jazdiť v rôznych poveternostných podmienkach počas celého roka. Ich výkon však nikdy nedosiahne úroveň špeciálnych zimných alebo letných pneumatík. A nehovoríme len o priľnavosti.

Čo sú celoročné pneumatiky?

Výrobcovia navrhli celoročné pneumatiky tak, aby predovšetkým fungovali v širokom teplotnom rozsahu od -5 °C do +30 °C. Následne tieto pneumatiky zvládajú rôzne poveternostné podmienky, preto ich môžete používať počas celého roka. Majú stredne tvrdú zmes gumy, ani príliš mäkkú (ako zimné pneumatiky), ani príliš tvrdú (ako letné pneumatiky), a zmiešaný dezén: hlbšie drážky na sneh, ale aj kompaktnejšie plochy na suchý asfalt.

Hlavnou výhodou je samozrejme úspora nákladov. Nemusíte teda dvakrát ročne voziť auto do pneuservisu na výmenu sezónnych pneumatík. Navyše za celoročné pneumatiky zaplatíte menej než za letné alebo zimné pneumatiky, a preto predstavujú ekonomickejšie riešenie.

Majú však niekoľko obmedzení, pre ktoré ich odborníci na pneumatiky neodporúčajú.

Aké problémy majú celoročné pneumatiky v lete?

Hlavným problémom celoročných pneumatík v lete je brzdná dráha, najmä na horúcom asfalte. Pri vysokých teplotách je zmes celoročnej pneumatiky príliš mäkká a stráca priľnavosť. To ovplyvňuje ovládateľnosť, stabilitu v zákrutách a najmä brzdenie.

Nedávno bol uverejnený porovnávací test, ktorý ukazuje brzdný výkon letných a celoročných pneumatík.

Koľko metrov je potrebné na zastavenie vozidla idúceho rýchlosťou 100 km/h:

Letné pneumatiky:

  • Pirelli Cinturato P7 C2 – 34,2 metra;
  • Michelin Primacy 4+ – 34,7 metra;
  • Bridgestone Turanza 6 – 35,0 m;

Celoročné pneumatiky:

  • Bridgestone Turanza All Season 6 – 36,7 metra;
  • Michelin CrossClimate 2 – 37,4 metra;
  • Continental AllSeasonContact 2 – 38,5 metra;
  • Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 – 40,8 metra.

Takže aj najlepšia celoročná pneumatika má dlhšiu brzdnú dráhu ako najhoršia prémiová letná pneumatika. A ak sa pozrieme na najhoršiu celoročnú pneumatiku v porovnaní s najlepšou letnou pneumatikou, vidíme rozdiel takmer 6 metrov.

Aké ďalšie problémy majú celoročné pneumatiky v lete:

  • Zvýšené opotrebovanie v horúčavách – mäkká guma sa pri jazde na horúcom asfalte rýchlejšie topí
  • Slabá priľnavosť v rýchlych zákrutách – celoročné pneumatiky majú väčšiu bočnú deformáciu ako letné pneumatiky
  • Znížená stabilita pri prudkom brzdení – zvyšuje sa riziko šmyku a ABS a ESP nedokážu plne kompenzovať nedostatok priľnavosti
  • Vyššia spotreba paliva – sú mäkšie a majú vyšší valivý odpor, čo v lete zvyšuje spotrebu paliva až o 1 l/100 km.

Oplatí sa kúpiť celoročné pneumatiky?

Kúpu sady celoročných pneumatík môžete zvážiť, ak:

  • jazdíte málo a väčšinou v meste;
  • nejazdíte po horských cestách alebo vysokou rýchlosťou;
  • máte pokojný a defenzívny štýl jazdy;
  • sa chcete vyhnúť výdavkom na dve sady pneumatík a ich uskladnenie.

Uvedomte si však, že tieto typy pneumatík majú problémy s priľnavosťou.

Celoročné pneumatiky sa neodporúčajú, najmä ak:

  • často jazdíte na dlhé vzdialenosti vysokou rýchlosťou;
  • máte výkonné vozidlo alebo ťažké SUV;
  • jazdíte v oblastiach s veľmi vysokými teplotami;
  • chcete mať vysoký výkon v zákrutách alebo pri brzdení.
V rukách pneumatika
Najlepšou voľbou sú v zime zimné a v lete letné pneumatiky.
Foto: shutterstock.com/Parilov

Celoročné pneumatiky sú teda možno lacnou voľbou, ale sú spojené s viacerými obmedzeniami a rizikami. Najvážnejším problémom je predĺžená brzdná dráha, ktorá môže ohroziť aj bezpečnosť osôb vo vozidle a ostatných účastníkov cestnej premávky. Problémom môže byť aj predčasné opotrebovanie a zvýšená spotreba paliva.

Preto väčšina odborníkov odporúča letné a zimné pneumatiky. Hoci sú drahšie a vyžadujú si väčšiu počiatočnú investíciu, z dlhodobého hľadiska vydržia dlhšie, majú lepšiu priľnavosť a nižšiu spotrebu paliva.

Výber je však, samozrejme, na vás, v závislosti od vášho rozpočtu a spôsobu používania vozidla.

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Automatická prevodovka: 7 jednoduchých pravidiel, ktoré vám môžu ušetriť stovky eur na opravách

Ušetrite alebo riskujete? Pravda o motorových olejoch

5 najčastejších chýb, ktoré rýchlo ničia dieselové motory. Ako sa im vyhnúť?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Európska únia chce zakázať karbónové vlákna: Budú superšporty minulosťou?

15.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/JoshBryan). Európska únia pripravuje zákaz karbónových vlákien, ktoré sú dnes synonymom ľahkosti, pevnosti a moderného automobilového dizajnu. Toto rozhodnutie by…

Kúpili ste si auto, alebo pascu na kolesách? Konšpiračná teória o elektromobiloch

15.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@rm_cars). Predstavte si, že sedíte v aute, ktoré ste si kúpili za desiatky tisíc eur. Zrazu – nič. Motor nenaskočí,…

Prepúšťanie zamestnancov a neistá budúcnosť ikonickej značky

15.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DPCcars). Britská automobilka Lotus, svetovo známa svojimi športovými autami, ohlásila masívne prepúšťanie vo svojom výrobnom závode v Hetheli. Dôvodom sú…

Týždenný horoskop (16.) pre vodičov. Od 14. až 20. apríla. Tretí aprílový týždeň prinesie výrazné energetické zmeny

14.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Hviezdy naznačujú, že tretí aprílový týždeň prinesie výrazné energetické zmeny. Slnko sa pripravuje na prechod do zemského znamenia…

Španielska Cupra a nemecké Porsche spoja sily: revolučný krok v automobilovom svete!

14.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Automann-TV). Cupra, dynamická automobilka zo Španielska, stojí pred zásadnou zmenou. Jej budúca generácia modelu Terramar preberie technológiu z dielne Porsche…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov