15.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív).
Kým sa bruselské elity zaoberajú elektromobilmi a krátkozrakými reguláciami, čínske automobilky ticho, ale rýchlo preberajú globálne trhy. Či už ide o klasické spaľovacie autá alebo plug-in hybridy, Číňania ukazujú, že ich ambície už dávno nie sú iba na domácom trhu.

Foto: Súkromný archív
Čínske automobilky v ofenzíve: Spaľovacie autá preberajú kontrolu
Dlhé roky sa hovorí o čínskych automobilkách ako o hrozbe pre zavedených svetových výrobcov áut. Hoci export čínskych elektromobilov tento rok mierne oslabil, pravda je inde. Číňania si našli efektívnejšiu cestu – spaľovacie autá. Podľa údajov agentúry Bloomberg sa export z „Ríše stredu“ za február zvýšil o 16,9 %, čo znamená 441 000 vyvezených áut.
Kým elektromobily zaznamenali pokles, spaľovacie autá a plug-in hybridy rástli raketovým tempom. Najväčší záujem o čínske autá preukazujú Mexiko, Spojené arabské emiráty a Rusko. Ale ani Európa nezaostáva – februárový nárast predaja o 64 % hovorí za všetko.
Elektromobily verzus realita: Bruselský sen kontra čínska stratégia
Európska únia sa sústredí na podporu elektromobilov, no zdá sa, že bežní motoristi majú iné preferencie. Kým Brusel zavádza dodatočné clá a presadzuje elektrifikáciu, čínske automobilky obchádzajú tieto regulácie tým, že investujú do klasických spaľovacích áut a plug-in hybridov.
Zatiaľ čo v Severnej Amerike Číňania takmer stratili svoju pôdu pod nohami (pokles exportu o 83 %), v Európe si vedú presne opačne. Už dnes tvoria 4,1 % európskeho trhu, čo je výrazný nárast oproti minulému roku, keď to bolo len 2,5 %.
BYD a iní giganti: Ako Číňania menia pravidlá hry
Zásadný nárast predaja eviduje napríklad čínsky výrobca BYD. Ten zaznamenal v januári v Británii nárast o 551 %, v Španielsku o 734 % a v Portugalsku o 207 %. Čína si navyše uvedomuje, že Európa je prémiový región, a tak ponúka viac za konkurencieschopnú cenu.
Čínske automobilky už nechcú byť vnímané ako lacná alternatíva. Snažia sa zaujať kvalitou, technológiami a inovatívnymi riešeniami, pričom zároveň dokážu udržať ceny na prijateľnej úrovni.

Foto: Súkromný archív
Bruselská slepota: Keď realita uniká regulátorom
Európska únia si zjavne stále myslí, že budúcnosť mobility je výhradne elektrická. Čínske automobilky však ukazujú, že to tak byť nemusí. Kým bruselské regulácie tlačia miestnych výrobcov áut do nevýhodnej pozície, Číňania si berú svoj podiel na trhu bez zbytočných komplikácií.
Rastúci dovoz čínskych spaľovacích áut je dôkazom, že motoristi stále uprednostňujú praktické riešenia pred regulovanými experimentmi. A to nie len v Európe, ale aj na ďalších kontinentoch.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nemecké automobilky v Číne strácajú dych: Prečo ich už Číňania nechcú?
Aké problémy majú celoročné pneumatiky v lete? Neočakávaný výsledok testu
Spaľovací motor nové generácie: 2,5-litrový T-GDI
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.