Elektro, Správy, Zaujímavosti,

Elektrické autá prekvapili: spoľahlivejšie ako spaľovacie, ale trápi ich starý známy problém

15.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Elektrické autá sú nielen ekologickejšou alternatívou, ale podľa najnovšieho nemeckého výskumu aj spoľahlivejšou voľbou na cesty. Avšak ani moderné technológie ich nezbavili problému,...

15.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív).

Elektrické autá sú nielen ekologickejšou alternatívou, ale podľa najnovšieho nemeckého výskumu aj spoľahlivejšou voľbou na cesty. Avšak ani moderné technológie ich nezbavili problému, ktorý roky trápi vodičov – nešťastná 12-voltová batéria. Čo hovorí štúdia ADAC o spoľahlivosti elektromobilov a kde vidí ich slabiny?

Nabíjanie elektromobilu
Elektrické autá prekvapili: spoľahlivejšie ako spaľovacie, ale trápia ich starý známy problém.
Foto: Súkromný archív

Elektrické autá: menej porúch ako spaľovacie

Diskusie o elektromobiloch sa doteraz točili okolo emisných noriem, vysokých cien alebo dojazdu. Tentokrát však nemecký Automobilový klub ADAC, známy ako „Žltí anjeli“, posunul debatu na novú úroveň. Štúdia, založená na vyše 3,6 milióna asistenčných výjazdov za rok 2024, ukázala, že elektrické autá sú až dvakrát spoľahlivejšie ako tie so spaľovacím motorom.

Konkrétne, elektromobily registrované v rokoch 2020 až 2022 zaznamenali iba 4,2 poruchy na 1 000 vozidiel, zatiaľ čo spaľovacie vozidlá za rovnaké obdobie dosiahli 10,4 poruchy. Tento rozdiel robí z elektromobilov jasných víťazov v otázke spoľahlivosti na cestách.

Starý známy problém: malá batéria, veľké starosti

Aj keď elektrické autá ukazujú nižšiu poruchovosť, súboj s technikou ešte nevzdali. Štúdia odhalila, že hlavným dôvodom porúch zostáva jeden notorický problém – batéria s napätím 12 voltov. Táto malá, no dôležitá súčasť má na svedomí až polovicu porúch elektromobilov a 45 % porúch spaľovacích vozidiel.

Prečo práve táto batéria? Slúži na napájanie základných systémov, ako je osvetlenie, štartovanie či centrálne zamykanie. Jej nedostatočné využívanie, napríklad počas dlhších odstávok áut, vedie k jej rýchlejšiemu opotrebovaniu. A hoci elektromobily majú výkonné hlavné batérie, bez tejto malej pomocníčky by nebolo možné auto ani naštartovať.

Pomôže čas vyriešiť slabiny elektromobilov?

Okrem batérií ukázala štúdia aj na iné drobné nedostatky elektromobilov. Napríklad problémy s pneumatikami sú o niečo častejšie ako pri spaľovacích autách – 1,3 prípadov na 1 000 áut oproti 0,9. Na druhej strane, elektromobily takmer úplne eliminujú problémy spojené s tradičnými motormi, ako sú štartéry, zapaľovanie alebo výmeny oleja, čím znižujú počet možných porúch.

bateria meranie
12-voltová batéria – malá, no často problematická súčasť každého auta.
Foto: shutterstock.com/Mehmet Cetin

Napriek týmto pozitívam ADAC upozorňuje, že porovnávať dlhodobú spoľahlivosť oboch typov vozidiel je zatiaľ predčasné. Väčšina elektromobilov na trhu je mladšia ako desať rokov, a preto zostáva otázkou, ako sa budú správať po tejto hranici.

Čo z toho vyplýva pre vodičov?

Pre motoristov, ktorí zvažujú prechod na elektrické vozidlo, sú tieto výsledky povzbudivé. Elektromobily nie sú len ekologickejšou alternatívou, ale aj spoľahlivejším parťákom na cesty. Napriek tomu treba myslieť na pravidelnú údržbu a kontrolu 12-voltovej batérie, ktorá je slabinou oboch typov áut.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Aký typ auta preferujete?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Tesla si vystrelila sama zo seba: Nečakané priznanie chyby rozdelilo vodičov!

Tesla Model 3 po 250 000 kilometroch a 5 rokoch: Batéria prekvapuje aj bez starostlivosti!

BYD Sealion 7 vstupuje na slovenský trh: Rýchlosť, bezpečnosť a inovácie za dostupnú cenu


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Čínske automobilky na vzostupe: Európa stále spí, Číňania dobývajú svet!

15.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Kým sa bruselské elity zaoberajú elektromobilmi a krátkozrakými reguláciami, čínske automobilky ticho, ale rýchlo preberajú globálne trhy. Či…

Chcete lacné čínske autá? EU má iný plán – regulácia namiesto voľného trhu!

15.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/SvitlanaRo). Navonok to vyzerá, že Európska únia bojuje za blaho spotrebiteľov a ochranu životného prostredia. Realita je však často oveľa…

Európska únia chce zakázať karbónové vlákna: Budú superšporty minulosťou?

15.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/JoshBryan). Európska únia pripravuje zákaz karbónových vlákien, ktoré sú dnes synonymom ľahkosti, pevnosti a moderného automobilového dizajnu. Toto rozhodnutie by…

Kúpili ste si auto, alebo pascu na kolesách? Konšpiračná teória o elektromobiloch

15.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@rm_cars). Predstavte si, že sedíte v aute, ktoré ste si kúpili za desiatky tisíc eur. Zrazu – nič. Motor nenaskočí,…

Prepúšťanie zamestnancov a neistá budúcnosť ikonickej značky

15.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DPCcars). Britská automobilka Lotus, svetovo známa svojimi športovými autami, ohlásila masívne prepúšťanie vo svojom výrobnom závode v Hetheli. Dôvodom sú…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov