17.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/jpreat).
Moderné autá sú síce čoraz viac odolné voči zlozvykom vodičov, no ani tie najnovšie technológie nám nedokážu ochrániť auto. Niektoré chyby, ktoré robíte za volantom, sa totiž môžu nepekne vypomstiť, a to najmä vtedy, keď jazdíte na staršom modeli. Tu je osem najčastejších zlozvykov, ktorým by ste sa mali vyhnúť, ak nechcete, aby si vaše auto pýtalo drahé opravy.

Foto: shutterstock.com/jpreat
Ruka na radiacej páke? Žiadna opierka to nie je
Máte vo zvyku nechávať ruku na radiacej páke? Možno vás to prekvapí, ale aj tento nenápadný zvyk môže vášmu autu spôsobiť veľké problémy. Opieranie ruky na páke totiž vytvára zbytočný tlak na mechanizmus vo vnútri prevodovky, čo môže časom viesť k problémom pri radení. Zmena rýchlosti? Ruku hneď späť na volant!
Nohy mimo spojku!
Časté „stlačenie“ spojky počas jazdy alebo jej držanie na semaforoch je ďalším zlozvykom, ktorý vodiči často podceňujú. Tento zlozvyk spôsobuje opotrebovanie ložiska spojky, pričom môže dôjsť k jej prehrievaniu a v konečnom dôsledku k drahej oprave. Na svahu použite ručnú brzdu a spojku nechajte v pokoji.
Jazda na „výpary“ je risk
Jazda na posledné kvapky benzínu alebo naftového paliva môže byť pre vaše auto veľmi nebezpečná. Keď je nádrž takmer prázdna, systém môže začať nasávať nečistoty z dna nádrže, čo vedie k poškodzovaniu palivového filtra a čerpadla. Navyše, počas zimy môže para v prázdnom priestore nádrže kondenzovať a spôsobovať problémy v palivovej sústave. Rada nad zlato? Nenechajte tankovanie na poslednú chvíľu.

Foto: shutterstock.com/MVelishchuk
Tankovanie pod zátku vám prinesie viac škody ako úžitku
Aj druhý extrém pri tankovaní – plná nádrž až po povrch – môže vášmu vozidlu uškodiť. Keď tankujete palivo cez odporúčanú kapacitu, môžete poškodiť odvetrávacie systémy nádrže, čo môže spôsobiť úniky alebo poruchy filtračných mechanizmov. Stačí natankovať po prvé „kliknutie tankovacej pištole“ a vaše auto bude v bezpečí.
„Plný plyn“ na studený motor? Zabudnite!
Snažíte sa naštartovať rýchlo a prudko? To je jeden z najväčších omylov! Keď je motor studený, olej nie je dostatočne „roztečený“, čo znamená, že komponenty nie sú dostatočne namazané. Prudkým zrýchľovaním na studenom motore riskujete jeho poškodenie, prehrievanie či dokonca zadretie. Po naštartovaní dajte autu čas na zahriatie a prvé kilometre jazdite pokojne.

Foto: shutterstock.com/kryzhov
Nízke otáčky motora nie je „ekojazda“
Nízke otáčky, pri ktorých sa motor trápi, môžu spôsobiť poškodenie kľukového mechanizmu a unavenie dvojhmotového zotrvačníka, ktorý tlmí vibrácie. Ak chcete jazdiť hospodárne, nájdite zlatú strednú cestu – motor si zaslúži pracovať v optimálnych otáčkach.
Nezabúdajte na vypnutie stieračov
Zabudli ste vypnúť stierače a auto zaparkovali? V zimných mesiacoch to môže znamenať veľký problém. Ak stierače počas noci primrznú k oknu, po štarte sa mechanizmus môže poškodiť alebo sa spáli motorček. Pred vypnutím motora vždy skontrolujte, či sú stierače vypnuté – aj taký detail môže predĺžiť ich životnosť.

Foto: shutterstock.com/zlikovec
Dolejte dostatok AdBlue – nie len kvapku!
Moderné dieslové autá vyžadujú špeciálny roztok AdBlue, ale dolievať ho len po kvapkách sa nevypláca. Ak pridáte malú dávku, systém si to nemusí všimnúť a môže vás zablokovať – automobil už nenaštartujete. Okrem toho, nesprávne tankovanie AdBlue z nesprávnych zdrojov môže dokonca poškodiť celý systém. Je lepšie doplniť celý objem naraz.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Najžiadanejšie ojazdené autá: Skvelý výber, alebo pasca na peňaženku?
Aké problémy majú celoročné pneumatiky v lete? Neočakávaný výsledok testu
Najúspornejšie SUV na svete? Toyota opäť prekvapila
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.