24.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/ViDI Studio).
Od septembra 2025 budú opravy áut čeliť novým pravidlám. Rozhodnutie Európskej únie označované ako Data Act má zvýšiť bezpečnosť dát, no zároveň môže obmedziť prístup k nezávislým servisom. Výsledok? Vyššie ceny, menej možností pre motoristov a väčšia závislosť od autorizovaných servisov.

Foto: shutterstock.com/ViDI Studio
Drahšie opravy na obzore? Čo prináša Data Act
Nariadenie Data Act, ktoré vstúpi do platnosti od septembra 2025, má regulovať prístup k údajom zo všetkých odvetví, vrátane automobilového priemyslu. Oficiálnym cieľom je zabezpečiť spravodlivý prístup k dátam a zvýšiť kontrolu používateľov nad informáciami generovanými ich vlastnými zariadeniami, vrátane áut.
Znie to dobre, však? No nezávislé servisy varujú, že toto nariadenie môže mať aj temnú stránku. Automobilky totiž dostanú ešte väčšiu moc nad dátami z vozidiel, čo im umožní obmedziť prístup k diagnostickým informáciám či softvéru potrebnému na opravy. Výsledkom môže byť faktická monopolizácia trhu s opravami.
Varovanie od nezávislých servisov: Končí sa éra voľného výberu?
Podľa Európskeho združenia dodávateľov pre automobilový priemysel (CLEPA) nové pravidlá neprinášajú dostatočné záruky pre nezávislé servisy. Hoci Data Act podporuje férovú súťaž, v praxi zostáva veľká časť dôležitých dát v rukách výrobcov vozidiel.
Mnohé moderné automobily vyžadujú prístup ku komplexným elektronickým systémom, ktoré sú často chránené softvérom od výrobcu. To znamená, že aj základné opravy ako výmena brzdových doštičiek či oleja môžu vyžadovať autorizovaný prístup, za ktorý si automobilky nechajú draho zaplatiť.
Kto zaplatí účet? Motoristi sa môžu pripravovať na vyššie náklady
Ak by nové pravidlá obmedzili prístup nezávislých servisov k diagnostike a opravám, vodiči by sa mohli ocitnúť pred nepríjemnou voľbou. Buď sa obrátia na autorizované servisy (ASO) s vyššími cenami, alebo budú hľadať alternatívu, ktorá však nebude oveľa lacnejšia. Navyše, služby menej známych servisov môžu priniesť riziko straty záruky alebo funkčnosti vozidla.
CLEPA preto žiada zavedenie dodatočných regulácií, ktoré by zaručili rovnaký prístup k údajom pre všetkých. Len tak sa podľa nich môže zachovať konkurencia na trhu a zároveň ponúknuť motoristom širší výber servisných služieb.

Foto: shutterstock.com/Anastasija Vujic
Čo by sa mohlo stať: Scenár bez zmien
Ak EÚ neprijme špecifické pravidlá pre automobilový sektor, nezávislé servisy by mohli čeliť veľkým problémom. Opravy, ktoré dnes zvládajú za rozumné ceny, by sa mohli stať monopolom autorizovaných servisov. To by znamenalo, že dokonca aj jednoduché úkony by sa mohli výrazne predražiť.
Motoristi by tak stratili možnosť voľby a museli by akceptovať vyššie ceny za opravy, ktoré si automobilky nastavia podľa vlastných pravidiel.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Pravidlo pravej ruky zachraňuje životy: Ako správne vytvoriť záchranársku uličku
Navigácia vs. dopravné značky: Aká je skutočná vzdialenosť do vášho cieľa?
Nová technológia môže zmeniť svet! Nórsky recept na zelenú oceľ.
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.